Recenze: Dezorient Express od Prago Union má chytlavý zvuk a precizní lyriku

8. 6. 2010

Když Kato (tehdy si říkal Deph) v devadesátých letech opustil bez přehánění legendární českou rapovou kapelu Chaozz, asi težko mohl předpovídat, že v roce 2010 bude s několika málo zbývajícími zuby stát na prknech Lucerny s druhým albem jeho vlastní skupiny a hudební kritici ho budou vynášet k oblakům.

Prago Union, Zdroj: archiv kapely

Prago Union, značka kvality

Se změnou pseudonymu přišla i radikální změna image. Kata byste nepoznali. Od éry Chaozzu to s ním šlo v soukromém životě hodně z kopce. Jeho tvorba jde úplně opačným směrem. Čím je Kato ve větších sračkách, tím je jeho hudba kvalitnější. V roce 2005, když PU vstoupili na hip hopovou scénu albem HDP, moc se od nich nečekalo. Ale tehdy Kato s DJ Skuplou dokázali sehnat na hostování lidi jako Planet Asia, Kut Masta Kurt nebo Masta Ace. A co víc, projev v angličtině zněl srovnatelně s českým rapem, což se ani zdaleka nedá říct o jiných počinech, o které se tu snaží většina interpretů.

Uplynulo pět let a Kato je zpátky. Nese si s sebou cédéčko jménem Dezorient Express a je ještě silnější, než v dobách, kdy mu u nohou ležel showbusiness. Na koncertech už za ním nestojí u gramců Skupla ani Dědek z kultovních 6 Polnic, ale Ba2s ze Špatnýho Wlivu.

Bezzubá naděje pro scénu

Kato si vždycky uměl vybrat a věděl, jaké jsou pro jeho tvorbu optimální podmínky. Zavřít se někde s šálkem kafe a krabičkou cigaret, sepsat, co hlava dá, pak to pět let selektovat a vytvořit desku o jedenadvaceti skladbách, bez jediného lyrického zaváhání. Témata a jejich podání jsou skutečně puntičkářskou prací člověka, který si hraje se slovy s takovou jistotou, s jakou Řepka dává rozhodující góly. Bez příkras a bez zaujetí hodnotí Kato ve skladbě Hip hop ubohou situaci, do které se dostala scéna během jeho nečinnosti. Tak trochu dává racionální zdůvodnění, proč nechce být součástí toho hemžení kolem peněz a slávy, že jemu jde o muziku. A to je v těchto dnech vzácný jev.

Napadá mě srovnání s novým CD skupiny PSH, která se v době svých začátků vymezovala vůči komerci siláckými výrazy a dnes koketuje s diskem a pokrytecky kolaboruje s pop stars typu Dary Rolins, kdežto bývalý člen hrozně komerčního Chaozzu dostal rozum a vydal desku plnou temnoty a nezávislého zvuku. Ukázalo se, že to je cesta k srdcím fanoušků, kteří na křtu nafoukli Lucerna Music Bar, ale není to cesta k penězům. Ty jsou však dnes k tvorbě kvalitní muziky skutečně potřeba. Zdá se však, že Kato bude mít s touto deskou úspěch. Ať už díky slušné návštěvě křtu, tak díky faktu, že se během prvního týdne na pultech prodalo přes tisíc kusů. To předčilo očekávání vydavatele (EMI) a musel se objednat dolis.

Kato sám sobě katem

Dezorient Express není klasickou rapovou deskou, kterých vychází padesát ročně. Je to ojedinělý projekt oduševnělého rappera, který budí v lidech lítost kvůli vlastní drogové minulosti (i současnosti?), ale zároveň uznání a respekt pro opravdové lyrické nadání. Dezorient Express je album mnoha vyjádření, intimní zpovědi střídá kritika doby. Dotýká se sociálních problémů, vztahu k ženám. V textech jsou patrné zkušenosti autora, který si skutečně sáhnul na dno. Jako kontroverzní osoba všeobecně známá svojí slabostí pro drogy je Kato zmítán existenční nouzí, jeho tvůrčí činnost však s každou další ranou dostává na důvěryhodnosti a osobitosti. Jestli má Adam Svatoš z něčeho strach, tak je to ztráta inspirace, která ale tentokrát při tvorbě rozhodně nechyběla.

Jste-li zarputilými nesnášeči rapu a nic vás nezviklá, pak nemá cenu věnovat tomuto albu pozornost. Máte-li však pocit, že vám v repertoáru chybí něco kvalitního z hip hopového šuplíku, pak sáhněte po Dezorient Expressu, neměli byste litovat.

Album si můžete koupit online za 285 korun zde.

Prago Union – Dezorient Expres

Vydáno: květen 2010
Celkový čas: 80:01
Skladby: Rapviem, Ántré, Dezorient express, Myšlenkovej pochod, Hip hop, Rozcvička, Funky stav, Zpatra, Kata Strofy, Hledám, Skládací, Bezedná Noc, Krajní prostředek, Apropó, 1/4 Na prd, Furt to tak máme…, 4,5,6, Procházka parkem, Nadživotní, Nekronika, Hey!
Vydavatel: EMI

0