Recenze: Desková hra Mágové z Hexanu. Svět, který je plný čarodějů

Hana Vítová

Hana Vítová

17. 5. 2010

Vstupte s námi do říše Hexan, světa, kde číslo šest má nepředstavitelnou magickou sílu, a utkejte se s ostatními učedníky o jediné místo ve velevážené Radě mágů.

Mágové z Hexanu - balení, Foto: Dušan Takáč, Topzine.cz

Mágové z Hexanu jsou další chuťovkou česky mluvícího autora, přičemž tentokrát se jedná o Honzu Vodičku.  Už dávno odezněla doba, kdy se dalo říct: „Co Čech, to muzikant.“ Zato se nám blíží čas, v němž bude pravdivé tvrzení: „Co Čech, to úspěšný a originální designér deskových her“. Opravdu, bez nadsázky, čeští autoři v čele s Vláďou Chvátilem, Jirkou Mikolášem nebo Vladimírem Suchým dobývají svět. Chytré české hlavičky jsou plné neotřelých nápadů, čemuž odpovídá i nebývalý zájem o každoroční konkurz autorů pořádaný Českou deskoherní společností (CBG).

Ačkoliv tomu rozměry krabice Mágů z Hexanu neodpovídají, uvnitř se skrývá hned šest různých škol magie. Kouzelnickou akademii může absolvovat až šest učedníků, které reprezentují hráčské karty. Na ně je možné ukládat žetony magického umění země, živlů, moci, klamu, pohybu a obrany. Číslo šest je magické v celém světě, protože země má celkem šest světových stran, které jsou netradičně označeny jednou až šesti tečkami.

Mágové z Hexanu - připravená hra, Foto: Dušan Takáč, Topzine.cz

Svět Hexan převedl na papír ilustrátor Jan Gemrot. Už titulní obrázek vás vtáhne do krabice a ani její obsah nezklame. Kromě již zmiňovaných portrétů jednotlivých adeptů magie narazíte při prvním prohledání na 37 částí, ze kterých se říše Hexan skládá, spoustu figurek, hromádku karet s magickými kouzly a žetony odpovídající každé ze šesti kouzelnických škol.

Odmaturujte na Dargorské akademii

Každý z hráčů se převtělí do jednoho adepta závěrečné zkoušky na Dargorské akademii kouzel. Úkolem je najít ve světě všech šest škol a seznámit se s jejich učením. Ten, kdo toho dosáhne nejdříve, se možná bude moci přidat k Radě mágů.

Mágové z Hexanu - rozehraná hra, Foto: Dušan Takáč, Topzine.cz

Protože však říše Hexan magií doslova žije a její části se neustále přesouvají sem a tam, nebude tak snadné jednotlivé budovy najít. Před samotnou partií tedy rozložíte náhodně všechny šestiúhelné dílky do jednoho výsledného šestiúhelníkového útvaru. Každý z hráčů dostane do začátku tři magické karty, které vždy odpovídají některé z magií. Použít je může však až ve chvíli, kdy bude daný typ magie ovládat. Na závěr přípravy postaví každý ze soupeřů do středu hrací plochy tři svoje stejnobarevné figurky, které budou reprezentovat jím ovládanou trojici čarodějů.

Šest světových stran

Začít hledání by měl nejmladší hráč, který hodí kostkou. Každá hodnota na kostce odpovídá jedné světové straně a pouze tímto směrem může hráč vyslat v tomto kole jednoho ze svých průzkumníků. Každý hod provází napětí, protože figurky mohou skončit například uvězněné v bažině, odkud je může vysvobodit hod šestky. Hráč má právo zvolit si libovolnou figurku, s kterou pohne daným směrem.

Mágové z Hexanu - Galder, Foto: Dušan Takáč, Topzine.cz

Při pouti světem Hexanu mohou hráči narazit také na magický portál, pomocí něhož se mohou přemístit na jiné místo nebo na místa s magickou knihou, která jim umožní vzít si další kartu s kouzlem z dobírací hromádky. Opačný efekt než kniha má magický vír, který hráče o jedno kouzlo připraví. Na políčku univerzity může získat od moudrých mužů také jedno kouzlo k dobru, ale při jejich hledání se musí vyhnout zakletým číslům.

Nelítostný souboj kouzel

Protože se jedná o malý svět, mohou na sebe jednotliví čarodějové narazit. Jejich rivalita při každém setkání rozpoutá boj. Vítěz získá od poraženého jednu kartu s kouzlem, méně šťastný kouzelník se musí navíc vrátit na startovní políčko.

Boj samotný znamená porovnání magických sil útočníka (ten, který na políčko přichází) a obránce. Hodnotu jejich síly tvoří počet škol, jejichž učení ovládá, a výsledek hodu kostkou. Výsledek souboje může být ovlivněn také použitím karet útočných kouzel. V obou případech má obránce výhodu, protože hraje druhý a může se tedy rozhodnout, jestli chce nějak zvyšovat svoje šance na vítězství.

Jakmile některý ze soupeřů získá znalosti i o šestém magickém učení, zdálo by se, že je celý závod o vítězství u konce, ale ještě tomu tak být nemusí. Pokud totiž ostatní čarodějové nesouhlasí s výsledkem hledání, mohou nejlepšího hledače vyzvat na závěrečný souboj, který teprve určí opravdového vítěze. Všichni hráči umístí své tři figurky do středového pole a postupně každý vyzývá jednoho soupeře k boji. Ten, komu zůstane čaroděj stát jako poslednímu, vyhrává.

Mágové z Hexanu - karty kouzel, Foto: Dušan Takáč, Topzine.cz

Náhoda a zajímavé herní prvky

Ve hře dochází k zajímavým situacím, kdy jsou figurky uvězněny v bažině nebo zabloudí až na okraj světa a mohou po hodu kostkou hýbat omezeným počtem figurek, někdy třeba i žádnou, takže se nemůžete vyhnout boji, i když víte, že jej nemůžete vyhrát, nebo třeba musíte vstoupit se svojí poslední pohyblivou figurkou do bažiny.

Většina hry je založena na ovlivnitelné náhodě, to znamená, že hod kostkou vyvažuje skutečnost, že hráč si může vybrat, kterou ze tří svých figurek chce hýbat. I v soubojích lze sílu čaroděje a vysoký hod kostkou dorovnat využitím magie. Veškeré komponenty včetně dílků světa jsou provedeny ve vysoké kvalitě, takže nehrozí žádné velké poškození častým hraním.

Mágové z Hexanu - postava Gorzar, Foto: Dušan Takáč, Topzine.cz

Škoda menší variability dílků světa, kterých mohlo být třeba více, do každé hry nemusely být použity všechny. I přes fakt, že jsou do hry nalosovány vždy náhodně a svět je tedy v podstatě jiný, zastoupení všech nebezpečí je totožné a hra je tedy pokaždé vyrovnaná. Samozřejmě můžete pominout pravidlo náhodného rozkládání a zvolit si svou vlastní obtížnost hry, například dát všechny kouzelnické školy na okraj světa a ke středu položit překážky. Tak se postup světem může výrazně zkomplikovat a ještě více tak zatraktivnit průběh hry.

Hru mohou bez obav na rozdíl od uvedeného údaje hrát i děti mladší devíti let, protože pravidla nejsou nijak složitá, snadno se vysvětlují a hra neobsahuje žádné škodlivé elementy, kvůli kterým byste měli hru před svými mladšími spoluhráči skrývat.

Mágové z Hexanu - karty světa, Foto: Dušan Takáč, Topzine.cz

Mágové z Hexanu obsahují velmi zajímavý princip pohybu figurkami do světových stran na základě hodu kostkou, čímž je eliminováno velké množství náhody. Hru bychom doporučili spíše nenáročným hráčům jako příjemné odreagování po odpracovaném dni nebo mezi partiemi složitějších deskovek. Velkým plusem je pěkné grafické zpracování všech komponent, které vás bez problémů přenesou do fantastického světa.

Název hry: Mágové z Hexanu
Typ hry: desková, akční
Výrobce: DinoToys