Recenze: Desková hra Galaxy Trucker dobýjí vesmír

3. 6. 2010

!E-SHOP!„Když budete mít smůlu, do konce života se nevyhrabete z dluhů. Když se však na vás cestou usměje štěstí, vyděláte balík a vyhoupnete se mezi horních deset miliard.“ – První strana pravidel

galaxy Trucker - krabice

Balení hry Galaxy Trucker

Vlaada Chvátil je bez diskuzí náš největší návrhář moderních deskových her, jeden z mála českých autorů, který se dokázal proslavit i v zahraničí. Jeho hry jsou nadmíru návykové, inovativní a až neskutečně zábavné. Podílel se i na vzniku nesmrtelného Dračího Doupěte a vytvořil Proroctví, které vyšlo již ve třetí edici.

Dnes bych se však podíval na zoubek hry, která je od ostatních Vlaaadových počínů tak daleko, jak jen může být a to na Galaxy Trucker, který se honosí německým oceněním Spiele Hit roku 2008.  V Galaxy Truckeru se vžíváte do velké společnosti vlastnící přepravní lodě putující vesmírem, jenž do svých řad může najímat i mimozemšťany, ale abyste nebyli na omylu, vesmír je velký a … zrádný.

Galaxy Trucker u prostred hry

Rozehraná hra Foto: Daniel Hrnčíř

Velký je slovo, které Galaxy Trucker vystihuje asi nejlépe. V základním balení hry naleznete letový plán, osm oboustranných plánů lodi, šedesát letových karet, šedesát čtyři bankovek kosmických kreditů, sto čtyřicet čtyři dílků rakety, čtyřicet kosmonautů, osm ufounů, padesát šest kostiček zboží, přesýpací hodiny a další maličkosti. Nebojte se však, hra má jednoduchá pravidla a během jedné partie, která trvá okolo padesáti minut, se je naučíte. Vždyť manuál, který je trefně nazvaný Truckerův průvodce po galaxii, má pouhých osm stran, přičemž většina stránek je proložená obrázky a motivačními texty.

„Nejlepší způsob jak se naučit létat s kosmickou lodí je zkusit to, jak pravil ve svém nejslavnějším výroku známý multimilionář Divočák Andy“

– druhá strana pravidel

A jak takové dobývání Vesmíru podle Vlaaady Chvátila vypadá? Hra je rozdělena na tři samostatné lety. Na začátku se připraví letový plán, na kterém se vše odehrává a namíchají se letové karty, které představují jednotlivá dobrodružství, nebezpečí nebo příležitosti. Počet letových karet je daný, s každou etapou se zvětšuje a symbolizuje počet kol v letu.

Galaxy Trucker - stavění lodě

Stavění lodě Foto: Daniel Hrnčíř

To nejdůležitější a nejzábavnější však na celé hře je stavění si vlastní lodě. Každý hráč má před zahájením hry plánek lodě a základní kostičku, na kterou se pak napojují ostatní. Uprostřed stolu pak leží lícem otočené ostatní komponenty. Ten nejodvážnější hráč přetočí přesýpací hodiny a tím začne hra. V tu chvíli se pak všichni naráz vrhají na komponenty a snaží se je napojit ke své lodi. Stavění lodě neprobíhá v tazích, hráč hraje tak rychle jak jen zvládá. Musí však brát dílky jednou rukou, dokud dílek neumístí nebo nevrátí nesmí si vzít další a umístěný dílek smí přetáčet nebo posouvat pouze do chvíle, než si vezme další. Přičemž každý dílek je ze všech stran určitým způsobem zakončen přípojkou a to buď jednoduchou, dvojitou, univerzální nebo žádnou. Základní je dodržet navazování přípojek, přičemž pouze univerzální lze napojit na jednoduchou, dvojitou nebo univerzální. Je výhodné postavit loď jako první, protože hráči se rozestaví na letový plán podle toho, jak dostavěli své lodě a v tomto pořadí pak na ně přichází řada, když se otáčejí letové karty.

„Společnost, s.r.o., se původně zabývala stavbou kanalizací a levných bytových jednotek. Dlouho se potácela na hranici krachu – doprava materiálu na periferie galaxie je drahá. Potom však Společnost, s.r.o., začala ze svých výrobků montovat levné součástky kosmických lodí…“

– první strana pravidel

Neustále zde opakuji komponenty a jednotlivé dílky lodi, ale ještě jsem se nerozepsal k čemu všemu tyto dílky slouží. Najdeme mezi nimi děla, která se používají pro odstřel velkých meteoritů nebo k porážce pirátů, dva druhy kontejnerů pro převoz zboží, motory pro let vesmírem, kóje pro kosmonauty, kóje pro mimozemšťany a tito „alieni“ pak ve výsledku zlepšují výkon děl nebo motorů. Mezi další komponenty pak patří štíty a baterie, které využívají ke své činnosti dvojitá děla, dvojité motory a štíty.

Čím více komponent na lodi tím lépe. Jak Vlaada Chvátil v manuálu píše: loď se musí zbraněmi ježit, abyste mohli porazit všechny piráty a rozstřílet meteority. Zase čím víc motorů tím dál doletíte a kdo na konci bude před ostatními dostane nemalou hrstku meziplanetárních kreditů navíc. Více kosmonautů, kteří jsou reprezentováni pěknými umělohmotnými výlisky, se hodí, pokud cestou potkáte opuštěné stanice plné zapomenutého nákladu. Kontejnery se zase používají při návštěve vzdálených planet a baterie … a baterie se po cestě používají tak často, že si ani nevšimnete, že došly.

Když už se vám tedy na začátku hry podaří postavit úspěšnou lodičku a vy vyrazíte na svoji první etapu a zdárně proplujete všemi vesmírnými nástrahami, přijde konečně vyúčtování vaší cesty. Nejdříve dostanete kredity za to, že máte loď pohromadě, poté můžete prodat zboží, které jste na odlehlých planetách získali a nakonec se ještě vyhodnotí nejhezčí loď, což je ta nejméně poškozená. Je-li po vyúčtování, hurá na další etapu s větší lodí. Cílem hry není nic jiného než mít více meziplanetárních kreditů po třetí etapě letu než vaši protihráči.

Galaxy Trucker - etapa

Etapa Foto: Daniel Hrnčíř

Galaxy Trucker je, než cokoli jiného, převážně postavená na humoru. Ať už se zasmějete při samotném hraní nebo při čtení pravidel, které jsou každou chvíli říznuté hláškami, které si jemně dělají legraci z populistického života megakorporací. Pokud bych měl něco vyčíst Galaxy Truckeru, tak by to bylo lehce hektické stavění lodě, které může někoho odradit. Jinak si ovšem myslím, že tato hra je vhodná pro ty, kteří mají rádi humor, neberou se moc vážně a nerozčilují se nad maličkostmi. Rád bych tuto recenzi zakončil poslední citací z pravidel…

„Neříkali jsme na začátku, že zůstanete zadlužení až po uši? Ale kdeže, zkušený podnikatel se neostýchá několikrát převést majetek tam a zpět mezi několika svými firmami, manželkami a klony – umění šikovně zkrachovat se v posledních desetiletích rozvíjí rychleji, než subkvantová fyzika.“

osmá strana pravidel

Název: Galaxy Trucker
Typ hry: desková, strategická, dobrodrůžná