Recenze: Čtvrtý druh. A co když je to doopravdy?

31. 1. 2010

Ctvrty-druh-1Představte si sci-fi podle skutečné události. Sci-fi s opravdovými záběry, se záběry létajícího talíře, levitace a převtělení mimozemšťanů do těl nevinných lidí. Nebojíte se víc, než kdyby to bylo jenom jako? Tak přesně s tímhle autoři počítají.

Po úspěších Záhady Blair Witch a novější Paranormal Activity filmaře napadlo, že nejenom horory se můžou tvářit, že jsou skutečné. A tak vymysleli celkem jednoduchý příběh o psycholožce Abigail Tyler (Milla Jovovich), kterou navštěvují mimozemšťané a každou noc ji unášejí do svého talíře. Když na to Abigail postupně přijde, unesou jí za trest i malou dcerku. Před policií stojí vážná otázka: skutečně holčičku unesli ufouni (na které nevěříme), nebo ji někam schovala šílená matka psychopatka? (Pravděpodobně ji rozčtvrtila a snědla, protože to dítě vážně nikde není.)

Klasické filmové záběry tu jsou prokládány jakoby opravdovými záznamy z ručních kamer či policejních vozů. Celá tahle věc se totiž stala. Věřte tomu. Režisér sází na fakt, že jakmile divák zahlédne známý nápis podle skutečné události, chytne se na něj a vidí pak celý film úplně jinak. Přirozeně to v něm vzbudí pozitivnější dojem, než kdyby to bylo jen další tuctové sci-fíčko.

A to je možná hlavní vadou Čtvrtého druhu. Že je na něm až moc vidět, jak se snaží. Je celkem jedno, o co se snaží, ale tak jako tak tyhle pokusy moc nevycházejí. Hlavní dějovou linku prostupují záběry z televizního studia, kde se nedávno odehrálo interview se skutečnou doktorkou Tylerovou. To nejvíc kazí celkový dojem. Předně je patetické. A hollywoodsky nalinkované. K tomu všemu je jaksi dohněda, aby se vzhledem odlišilo od zbytku filmu. Proč ale? Kdyby bylo opravdové, záznam z něj by nebyl starší než pár let. Takže by vypadalo úplně normálně. Nebo máte snad dojem, že mezi Uvolněte se, prosím 2005 a Uvolněte se, prosím 2010 je nějaký markantní rozdíl?

Záměr tedy divákovi uniká, paradoxně ale ten zbytek, ta omáčka, kvůli níž je Čtvrtý druh tuctovým sci-fíčkem, funguje. Milla je pořád krásná herečka a po delší době si střihla méně akčnější roli. Jako zoufalé psycholožce jí to sice sluší, ale pořád jí věříme její vysokoškolský titul. Stejně tak zbytek herců, jejichž jména vážně nejsou důležitá, odvádí slušnou práci a nijak nemůžou urazit.

Ke konci se sci-fi dokonce tak rozjede, že vklouzne i do sekce horor. Bojíte se. Ne kvůli faktu, že bububu tohle se vážně stalo, ale prostě proto, že scénář není úplně nejhorší. To je možná nejtypičtější charakteristika pro tento film. Není nejhorší. Je průměrný. Něčím vás naštve, něčím potěší, ale určitě není třeba, aby šel do kin. Světu by se nic nestalo, kdyby raději putoval rovnou na DVD. (Všimněte si, že jsem ani jednou nezmínila jméno režiséra. Nepamatuji si ho. Proč taky. Rozhodně se nejedná o nějaký talent.)

Čtvrtý druh (The Fourth Kind)

Thriller / Horor / Sci-fi / Mysteriózní

USA, 2009, 98 min