Menu
TOPZINE.cz
Divadelní hry, představení - novinky a recenze

Recenze: Co se stalo, když Nora opustila manžela Ibsena nepopře, nýbrž obohatí

Redakce

Redakce

3. 6. 2010

Světoznámé Ibsenovo dílo Nora (Domov loutek) se dočkalo volného pokračování v podobě hudební komedie Co se stalo, když Nora opustila manžela aneb Opory společnosti. Díky režisérovi Michalu Dočekalovi a Národnímu divadlu mohou tuto možná až nepříjemně pravdivou hru Elfriede Jelinekové shlédnout i čeští diváci.

Petr Motloch a Kateřina Winterová Zdroj: Nová scéna ND

V roce 1897 zachytil Henrik Ibsen dílem Nora aneb Domov loutek měnící se společnost konce 19. století a stal se jednou z příčin vlny emancipace, která významně ovlivňuje naši společnost i dnes.

„Co se stalo, když Nora opustila manžela? Na to se dá odpovědět jednodušše. Začalo 20. století ,“ okomentoval název hry režisér Michal Dočekal.

Dílo, které nastavuje společnosti pravdivé zrcadlo

V roce 1979 uvedla držitelka nobelovy ceny Elfride Jelinek inscenaci Co se stalo, když Nora opustila manžela –  volné pokračování Ibsenovy hry Nora. Takové zemětřesení společenských poměrů jako Ibsen nezpůsobila, ale nastavit společnosti obdobně upřímné zrcadlo dokázala.

V polovině května 2010 jsme se konečně dočkali premiéry i v Čechách, a to záslouhou režiséra Michala Dočekala a Národního divadla.

Jaromíra Mílová, Igor Bareš a Ondřej Pavelka Zdroj: Nová scéna ND

Očekáváte-li vážné drama, pak vás autoři zklamou. Inscenace Co se stalo, když Nora opustila manžela je drzá hudební komedie kriticky hovořící o aktuálních tématech. Autorka nemá za cíl srovnávat svět mužů a žen, Jelinek ukazuje klady a zápory obou světů velmi spravedlivě – jde proti všem.

Jelinek trefně kritizuje svět mužů, ukazuje jejich ješitnost, erotické zahledění do kariéry, ale ani na vteřinu ženám nic nedaruje, je na ně stejně kritická, protože svět žen není o moc lepší, řekla o hře vedoucí dramaturgie Daria Ullrichová.

Žádné srovnávání mužů a žen, ale tvrdě proti všem

Příběh je zasazen do 20. let minulého století, kdy Nora radikálně prosazuje své rozhodnutí emancipovat se – jde pracovat do továrny. Neuvědomuje si, že zároveň se vstupem do továrny stojí na prahu krutého mužského světa, kde kariérní soupeření nabývá obludných rozměrů a pouze kapitál zaručí moc. Jelinek sleduje tyto okolnosti s ironickým nadhledem a stejnou měrou jako zneklidňující, dokáže být i zábavná.

Kateřina Winterová a Vladislav Beneš Zdroj: Nová scéna ND

Nora není jedinou postavou, se kterou jsme se mohli  setkat už u Ibsena, objevují se její manžel Helmer, pro kariéru všeho schopný Krogstadt i příliš aktivní paní Lindeová.

I přesto znalost původní Ibsenovy hry rozhodně nutná není, autorka dokáže vtipně sdělit všechny potřebné informace během představení na jevišti.

Národní divadlo vsadilo na známé tváře

Herecké obsazení je nabité známými tvářemi z Národního divadla, titulní roly Nory ztvárnila skvělá Kateřina Winterová, jejího kariéristického muže Igor Bareš. Krogstada ztvárnil na jedničku Ondřej Pavelka a role paní Lindeové se chopila Jaromíra Mílová.

Překlad jazyka Jelinekové byl vždy oříšek, překladu hry Co se stalo, když Nora opustila manžela se ujala Jitka Jílková. Těžko bychom našli povolanějšího člověka na překlad Jelinekové. Česká verze dopadla opravdu velmi dobře.

Co se stalo, když Nora opustila manžela

Elfriede Jelinek

Nová scéna Národního divadla

Premiéra: 15. května 2010

Režie: Michal Dočekal

Hrají: Kateřina Wintrová, Igor Bareš, Vladislav Beneš, Jaromíra Mílová, Ondřej Pavelka, Luboš Veselý j. h., Petr Motloch

Hodnocení: 4****

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Recenze: Co se stalo, když Nora opustila manžela Ibsena nepopře, nýbrž obohatí