Recenze: Cesta. Konec světa se blíží!

2. 5. 2010

Právě nastal konec světa. Nevíte proč, nevíte jak, nevíte vlastně ani pořádně co se sakra stalo. Prostě to skončilo. Přežila jen hrstka lidí (taky nevíte proč) z nichž někteří jsou ti hodní a někteří, v rámci přežití a dílem prožitých zvěrstev, zase špatní. Patříte k málu těch hodných, stáváte se kořistí. Zkuste přežít…

Cesta Zdroj: distributor filmu

Muž (excelující Viggo Mortensen) cestuje spolu se Synem umírající šedou krajinou. Vypadají jako dva bezdomovci. Ošuntělé bundy, špinavé, pohublé a unavené tváře, nákupní vozík plný věcí. Něco tady ale nesedí. Vozík není plný igelitek a haraburní, ale obsahuje konzervy, dalekohled a revolver se dvěma posledními náboji. Na zemi leží v mrtvolně šedé trávě pokryté popílkem lidské vnitřnosti. Hned vám tak dojde, že to asi nebudou bezdomovci v pravém slova smyslu. Muž se synem totiž míří na jih, tam by totiž prý mělo být líp. Po cestě potkávají nejen další ztracené poutníky, ale hlavně i tlupy zlodějů, vykradačů a kanibalů s ozdobami z lidských zubů.

A to je asi tak všechno, co se o dějové stránce Cesty dá říct. Je totiž tím filmem, ve kterém není důležitý příběh, ale obraz a pocit, který různými prostředky vyvolá. Je to krásné umění, na které bolí se dívat, přesto si prostě nemůžete pomoct. Když opominete zbytečnou hvězdičku Charlize Theron, jde o bezchybný příběh o lidském hrdniství, o (ne)lásce a vnitřní síle. Hororové lekačky a úzkost střídá pláč a pište si, že strávíte několik hodin s broukem v hlavě po zasloužené katarzi.

I cesta může být cíl

Fanoušci Pulitzerem oceněné novely Cormaca McCarthyho se totiž konečně dočkali zfilmování. Dosud příliš neznámý režisér John Hillcoat (Proposition) je původem umělec a na filmu je to znát. Člověk by čekal, že drásavě geniální úspornost textu není schopna fungovat ve filmu. Ona je! Ve filmu se příliš nemluví, dokonce se ani neděje (nic pro fanoušky akčních hollywoodských blockbusterů!), nádherné filmové obrazy a neuvěřitelná hudba od samotného Nicka Cavea připomínají spíš symbiotické konceptuální umění.

Očima Katariny Chalupkové: Když  se vypravíte do kina na Cestu, připravte se na to, že na plátně  uvidíte hlavně odstíny šedé. Tato ponurá roadmovie s hororovými prvky je o putování malého chlapce a jeho otce přes zdevastovanou krajinu, kde není nic k jídlu a ze zbylých lidí  se stali sadističtí kanibalové. Působivá odysea režiséra Johna Hillcoata není jako biblická Kniha přežití, kde je jasně vymezené dobro a zlo. Cesta je jenom záznam boje o přežití otce a syna, který se vyplatí vidět.

Cesta parafrázuje staré mýtické příběhy. Vracíme se tak zvláštním obloukem zpátky do starých dob. Udržování morální síly, kanibalismus, zlověstné runy na zdech, odštěpení lidského kantovského principu od zvířecí zuřivosti, vznik nového boha i barbarských kultů. Jen u toho  figurují rozbořené vlaky a opuštěná nákupní centra.

Cesta Zdroj: distributor filmu

Cesta totiž není jen filmem o temném útěku, o skrývání, boji o vlastní život, na kterém ve chvílích krize lpíte jako topící se kočka. Jde zejména o vnitřní cestu, o boj v sobě samém, o schopnost nepřidat se k pohodlné mase, ale o schopnost nést v sobě v praktickém světle naprosto nesmyslný a sebevražedný vnitřní oheň. Budete postaveni před otázku, jestli vůbec existuje dobro a zlo a co je vlastně ta zprofanovaná humanita.

Cesta (The Road)

Drama / Dobrodružný / Thriller
USA, 2009, 113 min