Apetit

Recenze: Červenákovi hrdinové jsou jako Kámen a krev – sladcí a věční

Lukáš Vaníček

Lukáš Vaníček

14. 8. 2010

Máte rádi hrdiny Juraje Červenáka? Chcete si užít s každým z nich, ale nemáte čas číst všechny ty rozsáhlé knihy? Kámen a krev nabízí průřez povídkovou tvorbou tohoto oblíbeného autora a potkáte v ní všechny postavy, co kdy v literárním světě alternativní české i slovenské historie něco znamenaly.

Ilustrace na obálce knihy Kámen a krev Autor: Michal Ivan

Juraj Červenák je již pojem, který v české i slovenské fantastice něco znamená. Je to jeden z mála autorů, kteří o sobě mohou prohlásit, že se psaním živí. A aby neumřeli hlady, musí být jejich produkce značná. To s sebou přináší nutnost hledat nejenom nové příběhy, ale především také hrdiny, jejichž osudy by čtenář se zatajeným dechem sledoval. Autor sám v rozhovorech uvádí, že když se mu jeden z hrdinů omrzí (většinou po několikasvazkové knižní řadě), tak se začne těšit na dalšího, aby se mu po další sérii knih zastesklo po hrdinech předchozích.

Juraj Červenák si vytvořil jeden typ literárního světa a plně se ponořil do luhů a hájů historie, do které přimíchává čáry, kouzla a pohanské bohy. A s nimi právě bojuje jeho skupinka hrdinů, kteří se nemohou potkat, neboť každý představuje jedno reálné historické období a také jedno období tvorby Juraje Červenáka.

Povídky publikované v knize Kámen a krev vyjadřují přesně tu řadu, o které již byla řeč. V této cihloidní knize se nachází literární album každého ze slavných hrdinů, které autor přivedl na svět. Kromě raného Tollandera či Conana tu nechybí první a možná i nejfantasknější Rogan s vlkem Goryvladem, ani slavný bojar Ilja Muromec nebo Kornelius Báthory. Jelikož však ani Juraj Červenák není bůh, nejsou to povídky zcela nové, ale již publikované a pouze autorsky znovu upravené. Pokud tedy někdo sleduje Červenákovu tvorbu od počátku a každou antologii, do kterého autor přispěl, má doma, kniha mu nabídne novou pouze jednu jedinou povídku, a to – radujme se – o Roganovi.

Kniha je tedy určená spíše těm čtenářům, kteří z ní budou znát jen jeden, dva texty a stejně tak i hlavní postavy těchto děl, zatímco o ostatních pouze vědí, že existují. Takto uceleně si může každá z neznámých postav učinit své oblíbence a čtenáři tak dostanou ochutnat, zda jim právě tato kombinace chutná. Pro znalce Červenákova díla i pro ostatní bude mít titul především centralizační charakter, protože nově již nemusejí zdlouhavě lovit v časopisech nebo v knižních antologiích, když si chtějí přečíst něco krátkého od svého oblíbeného autora. Kniha se navíc velice povedla a její majestátní tloušťka je obalena krásnou rudou obálkou, na níž se skví socha korespondující s jednou povídkou.

Obsah sbírky Kámen a krev:

• Vládce stříbrného šípu (Bivoj)
  • Kapka krve (Černokněžník)
  • Věrozvěstové (Černokněžník)
  • Strážce hvozdu (Bohatýr)
  • Černé srdce (Bohatýr)
  • Doupě řvoucí smrti (Bohatýr)
  • Kámen a krev (Slavoboj)
  • Pekelníci (kapitán Báthory)

Před každým textem je autorův krátký úvod, proč vznikla, za jakým účelem, kde poprvé vyšla a je také skoro vždy zmíněno, že ji autor přepsal. Pro čtenáře tyto zpovědi znamenají náhled do zákulisí geneze příběhu a celých knižních řad.  Rozepisovat se o každé povídce zvlášť by bylo velice zdlouhavé a hlavně zbytečné. Červenák dokáže udržet svůj styl, ať už brání Vjatičské území knížetem Vladragem před Varjagy (mimochodem, tento hrdina není příliš znám a o něm ještě žádná kniha nevyšla) nebo řeší hrozbu pro celý svět s Iljou Muromcem, pomocí něhož se také odhalí, jak to vlastně bylo s Ivánkem, Nastěnkou a Dědečkem Hříbečkem, ze kterého se vyklube řádně smrdutá muchomůrka. Vždy se jedná o kombinaci reálných, doložených historických postav s hrdiny bájí a pohádek, které směle existují vedle postav zcela smyšlených, a tato kombinace zcela funguje. Na ní si udělal Červenák jméno a právě díky ní je tak oblíbeným autorem. Dokáže vždy s tou pravou mírou smísit vlastní invenci (většinou v podobě magie, síly bohů a podobně) se skutečnými nebo zdánlivě skutečnými událostmi a čtenářovi to spojení není vůbec proti srsti. Naopak se jím nechá hladit až do konce knihy, povídky či novely.

Uvedené příběhy jsou akční, divoké a krvavé, takže bohužel nic pro jemnocitné čtenáře, kteří doufali, že toto bude jiné. Kámen a krev nabízí přesně to, co název předesílá – porci krvavé zábavy postavené na kamenném základu kvalitního vypravěčství. Co na tom, že příběhy jsou vždy podobné a Červenák trochu začíná vykrádat sám sebe, ale zatím se jedná jen o drobné přestupky, které skvěle zakrývají příjemné kulisy nových a nových světů (v tomto případě rozumějte pseudohistorických období), do kterých patří konkrétní hrdinové.

Věrozvěstové jsou jedinou povídkou napsanou přímo pro tuto antologii a autor si pro ni vybral svého patrně nejoblíbenějšího hrdinu, Goryvlada a jeho lidského kolegu Rogana. Tato povídka uzavírá dobrodružství obou přátel, kteří již vybojovali mnoho bitev a jsou staří, unavení a veskrze cyničtí. Právě vztah mezi nimi je jedním z nejzajímavějších prvků na celé knize. Červenák tento vztah avizuje již ve své předmluvě k Věrozvěstům a náznaky vysvitnou před čtenáře jen několikrát, přesto má čtenář pocit splněného přání a mnoha narážkám se sám rád zasměje. Potíž ovšem nastává v závěru textu, kdy si autor začíná hrát s časem a vytváří časoprostorové smyčky, ve kterých prohání své hrdiny a zároveň ve zběsilém tempu odhaluje pointu. Problém s hrátkami v čase je ten, že každý chápe běh času jinak (cyklicky, lineárně a podobně), takže mu autorova vůle ukázat historii takovou a takovou nemusí vždy sedět a místo nad dobrým příběhem bude dumat nad tím, jestli to je tak možné a když ne, tak proč. V povídce, ač jinak zpočátku skvěle našlápnuté (hrdinka Vosa, žárlivé ženy a další), se ke konci čtenář ztrácí v šíleném ryku skákání časem sem a tam, kdy je velice jednoduché se prostě ztratit a už nenajít.

Přesto je i Rogan ucházejícím dílem, dokonce ne nejhorším a jen velice těžko se hledá nejslabší povídka z celé sbírky. Všechny mají své kouzlo a svoje kvality, které jsou prakticky vyrovnané, a proto záleží na čtenáři a jeho preferencích.

Toto rodinné album nabízí pohled do rodiny Červenákových a neobsahuje ztuhlé, černobílé postavy, ale živé figury přímo v akci, která pobaví, zaujme, a i když se touto knihou pomalu dá zabít, přečte se velice rychle.

Název originálu: Kámen a krev – Hrdinové Juraje Červenáka
Autor: Juraj Červenák
Překlad: Robert Pilch