Recenze: Černej Dynamit. Ghetto našlo svého spasitele!

21. 1. 2010

zdroj: http://www.aerofilms.cz/cernejdynamitGhetto se opět jednou otřásá v základech. Přichází frajer, který očistí ulice od všeho zla. Největší noční můra všech bílých padouchů a nejneodolatelnější pokušení všech žen se v těchto dnech objeví na plátnech českých kin – pocta „blaxploitation“ éře 70. let a vydařená parodie Scotta Sanderse v jednom, to je Černej Dynamit.

Zdroj: aerofilms.cz

Když člověk vidí trailer na tuto akční komedii, nemůže si být vůbec jist, respektive je mu těžké uvěřit, že Černej Dynamit je film natočený v roce 2009. Scott Sanders se odvážně rozhodl natočit v dnešní době, kdy se filmaři předcházejí v použití nejvyspělejších technologii ve svých výtvorech, film, který nic takovéhoto nepotřebuje a ani se o nic takového nesnaží. Proč tedy jít na tento film?

Černý Dynamit zaujme hlavně tím, že jde o poctu filmům, které vznikaly v Americe v průběhu 70. let, tzv. blaxploitation. Jedná se o filmový žánr, kde (obvykle) černošskou městskou komunitu spasí (obvykle) černošský hrdina, který má vysoce rozvinutý smysl pro spravedlnost a dokonale ovládá nejen techniky boje, ale i lovu opačného pohlaví. Blaxploitation se vyznačuje i tím, že diváci si kromě filmu mohou užít i kvalitní funkovou či soulovou muziku. A tak, podobně jako třeba kultovní Shaft, i Černej Dynamit likviduje v dnes už old – school funky rytmu jednoho (obvykle) bělošského zlosyna za druhým.

Zdroj: aerofilms.cz

Zápletka celého filmu se roztáčí tím, když mafie zabije bratra našeho hrdiny, který se zapletl do jejich drogových kšeftů. Černý Dynamit jakožto bývalý agent CIA je znovu povolán do aktivní služby, aby našel a zneškodnil toho, kdo distribuuje novou nebezpečnou drogu do ghetta a zřejmě stojí i za smrtí jeho bratra. V průběhu vyšetřování Černej Dynamit potkává svůdnou a sociálně uvědomělou Glorii, která se mu hned zalíbí a získá jeho náklonnost. Ano, je to klišé. Ovšem, až do takové míry, že to člověka rozesmívá.

Pro některé může být lákadlem i to, že jde o opravdu dobře natočený film, kde všechno se vším dobře funguje jako správně naolejovaný motor. Důkazem toho může být i velice kladné přijetí Černého Dynamitu na filmových festivalech, například v Sundance nebo Karlových Varech. Jak samotný režisér prozrazuje, „chtěli jsme natočit film, který by fungoval jako čistá, syrová zábava v žánru exploitation a žádný hluboký podtext v tom nehledejte“. Černej Dynamit je podívaná, kde si nemusíte lámat hlavu s tím, jak se to skončí a proč jedna postava udělala toto či tamto. Již od začátku je jasné, že Černej Dynamit všechny porazí, vrátí městu opět jeho harmonii a získá si náklonnost své nejvyvolenější.

Zdroj: aerofilms.cz

Co se týče hereckého obsazení, je jasné, že hlavní hvězdou je představitel samotného Černého Dynamitu, Michael Jai White, který se, kromě hraní, podílel i na scénáři. Dámám, které se půjdou podívat na tento film, se bude určitě dobře koukat na tohoto herce. Páni mohou zas obdivovat jeho zvládnutí kung fu. Není divu, Michael Jai White je totiž v reálném životě expertem na bojová umění a v nejrůznějších kategoriích už získal sedm černých pásů.

Je zřejmé, že Černý Dynamit je spíš béčkovým filmem. A i když blaxploitation snímky v době své největší slávy mnohdy držely americký filmový průmysl nad vodou, je zřejmé, že dnes tomu tak asi nebude. Ovšem, je také nutno dodat, že tento žánr inspiroval tvorbu mnohých současných režisérů, jako třeba Quentina Tarantina. Scott Sanders natočil povedenou parodii, kterou ocení i ti, pro které je tento styl neznámou, ale opravdu nadchne možná spíš fanoušky tohoto specifického filmového stylu. Já se přiznám, že neumím být kritičtější vůči Černému Dynamitu, protože bylo docela příjemné jít do kina „jenom“ se zabavit a vidět po dlouhé době něco naprosto odlišné od toho, co se nám v poslední době nabízí na filmových plátnech. „Can you dig it?“

Černej Dynamit (Black Dynamite)

Akční / Komedie

USA, 2009, 83 min

Režie: Scott Sanders

Hrají: Michael Jai White, Arsenio Hall, Salli Richardson, Mykelti Williamson, Tommy Davidson, Kevin Chapman, Roger Yuan, Nicole Sullivan, Mike Starr, Kym Whitley, Miguel A. Núńez Jr., Bokeem Woodbine, Richard Edson, Cedric Yarbrough

0