RECENZE: Bývalá Komedie hraje na city. Duende osloví svou intimností

FOTO: Duende milostny trojuhelnik

Herci bývalého Divadla Komedie vytvořili komorní inscenaci koncipovanou jako výpověď dvou hereček o sobě samých. Premiéra se uskutečnila v Divadle Na zábradlí a výsledek byl opravdu silným zážitkem.

FOTO: Martin Pechlat
Martin Pechlát jako hlavní střet zájmu. Zdroj: Martina Suchá

Herci bývalého Divadla Komedie rozhodně nechtějí upadnout v zapomnění a z jejich potřeby a touhy tvořit divadlo se zrodilo  Duende. Komorní a také velmi intimní inscenace stála především na hereckých výkonech Gabriely Míčové a Lucie Roznětínské.

Příběh dvou hereček, které se po letech opět setkají na divadelních prknech, a jejich snaha vypořádat se s křivdami minulosti, odpustit jedna druhé a začít znovu nejen v divadle, ale i v osobním životě. To je základní kostra Duende. Ač by se téma mohlo zdát triviální, jeho zpracování dokáže oslovit.

Nepřehlédněte: Nebe nad Berlínem se přeneslo nad Smíchov

Obě herečky se nejdříve zdráhají společně hrát , ale obě nakonec souhlasí hlavně díky své lásce k divadlu. Co inovativního však vymyslet  pro dvě ženské postavy? Snaha vytěsnit všechny kostlivce minulosti a soustředit se na něco kreativního pozbývá smyslu.

Obě si uvědomují, že aby spolu mohly tvořit, musí se nejprve vypořádat se sebou samými. A v tu chvíli se začne rozplétat kolotoč výčitek, obviňování a litování se. Až vše v závěru vyústí v jednu silnou výpověď.  Ale jde opravdu stále jen o hru, nebo se na jevišti odehrávají opravdové emoce?

Duende se zkoušelo, kde se dalo. Po absenci prostoru na zkoušení se ukázalo, že chybí i prostor nejdůležitější. Prostor pro odehrání premiéry. Na bývalou Komedii se usmálo štěstí v podobě možnosti využít půdní prostory Divadla Na zábradlí. To se ukázalo jako dobrý tah. Protože tyto prostory nejen že prohloubily intimnost inscenace, ale podtrhly i její myšlenku.

FOTO: Duende mysi
Něco předstírat nemá smysl. Je na čase ukázat svou pravou tvář.

Ve zpovědi dvou nešťastných duší si nezahrály pouze Gabriela Míčová a Lucie Roznětínská. Chybět nemohl samozřejmě mužský element v podobě Martina Pechláta, jenž hrál hlavní střet zájmu. Celý milostný trojúhelník zahráli tak přesvědčivě, že diváka donutili přemýšlet, jak by se v takovéto situaci zachoval on sám.

Ve výsledku si uvědomíme, že v těchto životních situacích není poraženého ani vítěze. Každý něco ztrácí a každý svým způsobem něco získává. A je jen na každém z nás, jak se s danou situací dokáže srovnat. Jen herci mají to štěstí, že své emoce mohou vyjádřit přirozeně pomocí umění.

Celá inscenace netrvá dlouho, stopáž činí zhruba hodinu. I to stačí k vyjádření všeho podstatného. Méně je někdy více, a to platí u Duenda dvojnásob. Minimalistická scéna, kulisy a zbytečně se neprotahující scény. Za to ale maximální herecké výkony a emoce, které každý tak důvěrně zná.

Duende, Divadlo Na zábradlí, text: Ladislav Karpianus a Jiří Suchý z Tábora, režie: Uroš Trefalt, hrají: Gabriela Míčová, Lucie Roznětínská, Martin Pechlát

Hodnocení: 90 %

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Marta Procházková
Narodila se v létě roku 1986. Po vystudování obchodní akademie jela na zkušenou do deštivé Anglie. Po návratu z ciziny si kromě pracovních povinností začala plnit i studijní povinnosti na UJAKU v oboru Mediální a komunikační studia. Od srpna 2012 je nováčkem Topzinu a bude psát články do rubriky Divadlo.

1 Comment on RECENZE: Bývalá Komedie hraje na city. Duende osloví svou intimností

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*