Divadelní festivaly v ČR 2023

RECENZE: Brian Jones zavítal do Dejvického divadla. Ovací se nedočkal

David Mičke

David Mičke

29. 5. 2012

Fanoušci Rolling Stones zpozorněte. Pod tvůrčí a režijní taktovkou Miroslava Krobota vznikla v Dejvickém divadle inscenace Brian. Krkolomná satira se věnuje konci Briana Jonese v nesmrtelné rock’n’rollové kapele. Od tvůrčího týmu v Dejvickém se ale očekávalo mnohem víc.

Inscenace Miroslava Krobota trochu šíleně pojednává o dožívání kytaristy Rolling Stones a zakládajícího člena Klubu 27, Briana Jonese. Byť pro někoho může být Jonesova drogová cesta do pekel vážné téma, Dejvické divadlo ji podává jako grotesku, v níž je tragický podtext těžko hmatatelný. Humorná složka ale také není příliš stabilním záchytným bodem.

Ne že by se snad Krobotův výtvor nesnažil o vytvoření vlastní funkční identity. Především z něj čiší snaha o nastolení podívané, kterou bude publikum oceňovat pravidelným smíchem. Bezprostředně po úvodu se zdá, že by to mohlo vyjít. Absurdní kombinace Briana Jonese (Jaroslav Plesl) s naproti sedícím Medvídkem Pú (David Novotný) nikoho nemůže nechat chladným. Navíc, když to Davidovi Novotnému v kostýmu medvídka tak sluší.

Zdařilé uvedení, byť šlo jen o první okamžiky, nastaví laťku celkem vysoko. Po pár okamžicích ale následuje naprosto nicneříkající dialog jmenované dvojice. Člověka v tu chvíli napadne, že by inscenace mohla být pořádný průšvih. Vše se ale teprve rozjíždí, a tak je času na zlepšení dostatek. Roztomilý David Novotný není jediným náznakem potenciálu. Co by to také bylo za Medvídka Pú bez Oslíka (Hynek Čermák) a Králíčka (Pavel Šimčík), a jak by navíc Brian bez nich osaměl.

Očima Evy Síčové: Dejvická seance s Rolling Stones se trochu zvrhává v delirium plné zvířátek. Kdyby na pódiu nebyl medvídek Novotný, asi by se hra sesypala, jak domeček z karet. Z publika se ozývá smích, ale spíše než inteligentní humor čekejte naivní humor, stojící na drogovém základu. Bez této odpočinkové inscenace rozhodně žít můžete, ale pokud jste měli rádi Medvídka Pú a Kryštůfka, tak si Briana rozhodně nenechte ujít, a možná zjistíte, jak to s ním doopravdy bylo.

Hodnocení: 60 %

Brianova mysl je na počátku silně schizofrenní. Jak ale děj odsýpá, dostává jeho postava jednolitější charakter. Přesto nesměřuje tam, kam by měla. První Stoun se cítí očividně mnohem lépe v roli Kryštůfka Robina žijícího v kruhu zvířátek než s kytarou v ruce. Původ zvířátek se skrývá za Jonesovým drogovým labužnictvím. Ona pomyslná zoo vkusně zaobaluje tradiční hříšnictví mnoha hudebních hvězd.

Stouni v akci

Divadlu obecně sedí takové vyjádření jako ulité a zároveň otvírá prostor na polední představení pro základní školy. Humorný rozměr, vyplývající z absurdního střetu pohádkové entity s rock’n’rollovou, vyznívá nápaditě, ale v konečném součtu zůstává jen dobrou, avšak nedotaženou myšlenkou.

Protivná rutina

Duch většiny rádoby vtipných zápletek jde ruku v ruce se samoúčelným úvodním dialogem Briana s Púem. Postavy samy o sobě nejsou protivné, mimo to vypadají věrně. Skvělé jsou především kostýmy. Znatelná je i chemie mezi herci, kteří spolu očividně mají dost odehráno. Slušný základ ale pohřbívají mdle napsané rozhovory a nevypointované situace.

Brian, či snad Kryštůfek…?

Inscenace je založená na ujetosti. Ústřední, řekněme, dadaistický motiv nemohl být svázán sofistikovaným konceptem. Jediné, co opravdu dráždí bránici, je hlavní námět zaměřený na Briana, jenž si čas od času dá rád do nosu. Všechno, vyjma kostýmů, Davida Medvídka Novotného a občasných hudebních intermezz končí jen na úrovni nevyužitých nápadů. Podobné neduhy mu brání vzlétnout a zbořit rutinu plnou samoúčelnosti a nudy.

Nutnost rekonstrukce

Rolling Stones mám rád, ale určitě bych kvůli jejich koncertu ve frontě na lístky nestanoval. Fanoušci Stounů možná se zamhouřenýma očima přijali inscenaci Brian s větší vřelostí a našli v ní nějaký ten půvab. Neutrálnímu publiku ale přítomnost legendárního kultu zřejmě stačit nebude.

Kde nechali Briana?

Soubor slovutného Dejvického divadla na jevišti funguje, jako málokterý jiný. V novém výtvoru Miroslava Krobota herecký um ale nestačil. Geniální šílený námět, paradoxně ke své šílenosti, musí ve svém převádění na jeviště dostat schematický řád a nesmí, navzdory své genialitě, být ponechán v zárodku. Jinak zůstane bezmocný, samoúčelný a smlsne si na něm kdejaký kritik.

Brian

Dejvické divadlo

Autor: Miroslav Krobot