Recenze: Bílá stuha. Svět plný duchů

13. 1. 2010

stuha totoPovánoční období je tradiční dobou zimních depresí a jakési životní nebarevnosti. Pokud oběma těmto splínům (ne)propadáte, zajděte na Bílou stuhu, rozhodně vám bude líp. Váš život vám už určitě nebude připadat tak zoufale nešťastný.

Zdroj: Artcam

Zdroj: Artcam

Bílá stuha je nový film Michaela Hanekeho (Pianistka) a sbírá ceny na všech festivalech, na které zavítá (z těch nejdůležitějších jmenujme cenu za nejlepší film V Cannes) a nutno dodat, že naprosto zaslouženě. Bezchybná minimalistická kamera podpořená temným černobílým obrazem, bezchybný scénář, přesné a důvěryhodné herecké výkony. Ani všechny filmové superlativy však nedokážou popsat tu zvláštní, stísněnou atmosféru celého snímku. Tu musí člověk prožít.

Příběh je vyprávěn retrospektivně. Sledujeme příběh učitele, v jehož vesnici se začnou, krátce před začátkem první světové války, dít záhadné věci. Obyvatelům vesničky se dějí podivné nehody (zranění doktora, barona, …). Obyvatelům vesničky začíná být pomalu jasné, že pachatelem je někdo z nich.

Zdroj: Artcam

Zdroj: Artcam

Přísný, minimalistický film o záhadných událostech předválečné severoněmecké vesnice, samozřejmě není jen obyčejnou detektivní historkou. Jde o hlubokou sondu pod povrch bezchybné společnosti, narušení složitých vztahů obyvatel. Zároveň polemizuje o všech těch obecně platných principech (které ve skutečnosti bohužel neplatí). Je to jeden z těch filmů, které vás donutí přemýšlet o všech těch hranicích, možnostech a morálních otázkách.

Možná, že je Bílá stuha chladná a až příliš přísná, možná vám bude vadit příliš mnoho dějových linií i pomalost celého vyprávění, když se však necháte unášet tím mrazivým proudem, splynete s řekou a budete si všechny ty problémy užívat. S dobrým pocitem z kina určitě odcházet nebudete, spíš budete mít pocit, že vás přejel parní válec řízený skupinou duchů.

Bílá stuha (Weiße Band, Das)

Rakousko / Francie / Německo / Itálie, 2009, 144 min

Režie: Michael Haneke