RECENZE: Balet baletů láká na choreografii. Labutí jezero v Olomouci

Foto: Labutí jezero
Labutí jezero bylo poprvé uvedeno v Moskvě roku 1877.

Jeden z nejslavnějších a nejkrásnějších baletů ruského skladatele Petra Iljiče Čajkovského Labutí jezero se vrátil na scénu Moravského divadla v Olomouci. Jeho nejsilnější stránkou jsou choreografie.

Foto: Labutí jezero
Princ Siegfried se na první pohled zamiluje do princezny Odetty zakleté do labutě. Zdroj: MDO

Balet o prologu a čtyřech dějstvích je součástí repertoáru snad všech světových divadel. Spolu s Louskáčkem a Spící krasavicí patří Labutí jezero ke třem nesmrtelným dílům ruského skladatele, hudebního kritika, profesora a dirigenta Petra Iljiče Čajkovského.

Právě jemu vděčí ruský balet za svou světovou slávu. Tento reformátor baletních partitur údajně dokázal, že se diváci na balet nejen dívají, ale také poslouchají.

Foto: Labutí jezero
Prokletí čaroděje Rothbarta může zlomit jen věrná láska.

Námětem baletu je německá pohádka o princezně Odettě. Zlý čaroděj Rothbart ji zaklel do labutě. Do Odetty se na první pohled zamiluje princ Siegfried. Přísahá své milé svou lásku a věrnost.

Čaroděj Rothbart se princovi pomstí na královském plese, kde mu představí dívku Odilii jako svou dceru. Prince zmate její podobnost s Odettou, zamiluje se do ní a nabízí ji sňatek.

V závěrečném jednání spolu princ Siegfried a Rothbart svedou souboj, který mladý a zamilovaný princ vyhraje. Láska tak zvítězí nad zlem a kouzly.

Foto: Labutí jezero
Láska zvítězí nad kouzly a zlem.

Labutí jezero Moravského divadla Olomouc láká především na choreografii Hany Vláčilové, bývalé primabaleríny Národního divadla. A opravdu je na co nalákat. Paní Hana Vláčilová ve spolupráci s režisérem inscenace šéfem baletního souboru Robertem Baloghem vytvořila divácky atraktivní baletní podívanou. Nechybí zde romantické Pas de deux prince Siegfrieda a princezny Odetty ani známý tanec malých labutí Pas de quatre.

Ačkoliv balet má kouzelně laděnou scénu, která harmonizuje s pohádkovými kostýmy účinkujících, nedokáže odvést pozornost od nesrovnalostí, nedokonalostí a především od desynchronizace tanečníků.

Foto: Labutí jezero
V choreografii nechybí ani známý tanec labutí Pas de quatre.

Baletní prožitek kazí více než zřejmý nesoulad tanečníků. Baletní soubor působí rozkolísaně a vypadá, že si není jistý sám sebou. Ve skokových pasážích působí tanečníci trochu těžkopádně a k dokonalým a především vysokým skokům jim chybí ten správný odraz.

Náročnou dvojroli princezny Odetty a Odilie odtančila Karolina Zarach na výbornou. Jak svou ladnou bílou labutí, tak svou svůdnější černou labutí si získala srdce prince Siegfrieda zaslouženě. Představitel prince Siegfrieda pobavil na konci inscenace, kdy se mu podařilo vytrhnout křídlo čaroděje Rothbarta až na druhý pokus a velice nepřesvědčivě se zřítit do jezera.

Foto: Labutí jezero
Perla klasického baletu láká na choreografii Hany Vláčilové, bývalé primabaleríny Národního divadla.

Svým pohádkovým námětem je Labutí jezero atraktivní podívanou pro dětské i dospělé diváky. Od své premiéry v roce 1877  platí za stálici baletních souborů a o tom, že má stále co divákům nabídnout, přesvědčuje počtem svých repríz.

Labutí jezero, Moravské divadlo Olomouc, hudba: Petr Iljič Čajkovskij, libreto: Vladimir Petrovič Begičev a Vasilij Fjodorovič Gelcer,  režie: Robert Balogh, choreografie: Hana Vláčilová, tančí: Karolina Zarach, Arkadiusz Jan Orlowski, František Topič a další

Hodnocení: 70 %

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*