Recenze: Babylon A.D. Vin Dieselův pokus o comeback

28. 3. 2010

babylon-a.d.-1Svět se topí v odpadcích a násilnostech. Každý tajtrlík vlastní zbraň a pro ženu není bezpečné se procházet po ulici i za světla. A v tu chvíli přichází Vin Diesel, je krutodrsný a snaží se vám vnutit, že tentokrát hraje ve filmu, který má smysl vidět.

Babylon A.D. Zdroj: distributor filmu

Vin Diesel má ale ta úspěšnější léta za sebou, co si budeme povídat. Nevím, jestli se tu snaží o nějakou osobní resuscitaci, každopádně se mu moc nedaří. Po boku Michelle Yeoh a Gérarda Depardieua (proč, Gérarde, proč?!) se upsal režisérovi třeba Purpurových řek. Ano, ty skutečně měly své kvality. Mathieu Kassovitz už ale senilní, protože jinak by takový škvár, jako je Babylon A.D., nemohl vypustit do světa.

Největším zlem tu nakonec nejsou rádoby nebezpeční záporáci, ale neskutečně přiblblý scénář. Takové množství nelogičností a klišé zápletek je na hodině a půl dlouhé stopáži pro diváka téměř smrtelné. Babylon A.D. jsou Potomci lidí bez kvalitních dialogů, zato se spoustou scén plných střílení a kung-fu triků. Zoufalého střílení a zoufalých kung-fu triků.

Vin Diesel a jeho superdrsnost

Postava Vina Diesela tu totiž dostane za úkol ilegálně převést přes americké hranice mladou a tajemnou dívku. To, že má schopností jako všichni X-Meni dohromady, objevíte záhy. To, že po ní jdou snad všichni zabijáci světa, zjistíte také během chvilky. Babylon A.D. se pak vlastně podobá v jednom aspektu většině romantických komedií – je neskutečně předvídatelný. Už od začátku vám musí být jasné, kdo během záchranné mise zařve. Kdo zradí. Kdo se zachová jako ten správný klaďas. A proč potom sledovat film, o kterém víte první poslední už z úvodních scén?

Kdyby alespoň Vin Diesel ze sebe vypotil nějaké to charisma. Jak už ale všichni víme, jeho mimické schopnosti spočívají ve dvou pohledech (jsem drsný a jsem superdrsný) a s tím díru do světa neudělá. Hlas si posadil snad ještě hlouběji než obvykle, a tak jeho pseudo tvrďácký vzhled vyzní do ztracena, možná i chvílemi směšně. Ostatní herci na tom nejsou o moc lépe. Mlaďounká kočička, kterou ochraňuje, se také tváří celou dobu stejně (ta pro změnu jsem křehká a bezbranná). A opravdu nechápu, co v tomhle braku dělá Depardieu. Navíc hraje Rusa a se svým přízvukem zní jako retardovaný Mrazík.

Babylon A.D. Zdroj: distributor filmu

Utrpení?

Je tedy aspoň něco málo pozitivního na Babylonu? Možná, že je krátký. Že zbytečně neprotahuje divákovo utrpení. Že asi tak trochu tuší krutou pravdu o svých kvalitách. Fanoušci hard rocku, ovšem bez výraznější melodie či textu, budou také nadšeni, taková hudba totiž doprovází snad všechny akční scény.

Za návštěvu kina ale Babylon A.D. rozhodně nestojí. Navíc mají distributoři tu smůlu, že jeho premiéra v Americe proběhla v létě roku 2008. Tudíž je už dávno na světě v podobě DVD a na internetu koluje jeho dvd-rip. Většina lidí, kteří by o Vina Diesela měli zájem, si už stejně film stáhli. Cílová skupina je pryč, peníze jsou pryč. Za ten příšerný scénář si ale autoři stejně nic jiného nezaslouží.

Babylon A.D. (Babylon A.D.)

Akční / Dobrodružný / Sci-Fi / Thriller
USA / Francie / Velká Británie, 2008, 90 min (SE: 101 min)