Menu
TOPZINE.cz
Divadelní hry, představení - novinky a recenze

RECENZE: Báby Na zábradlí excelují. Zpracováním i hereckými výkony

Redakce

Redakce

26. 12. 2014

Divadlo Na zábradlí uvedlo premiéru inscenace Báby. Jedná se o dramatizaci textů surrealisty Daniila Charmse. Báby režisérky Anny Petrželkové jsou originální, groteskní, absurdní, vtipné i děsivé, a především plné skvělých hereckých výkonů.

FOTO: Báby

Báby pracují s velmi stylizovanou scénou, kostýmy i mluvou. Divák má chvílemi pocit, že nesleduje živé lidi, ale něco jako animovaný film. Zdroj: DNz

Daniil Charms byl ruský surrealistický spisovatel, básník a dramatik žijící v letech 1905 – 1942. Jeho kratičké absurdní a často iracionální povídky by si málokdo dokázal představit v jevištním zpracování. Režisérce Anně Petrželkové a dramaturgyni Doře Viceníkové se však povedlo vytvořit zajímavé obrazy a pospojovat je do konzistentního tvaru.

Pro inscenaci je důležitá scéna Evy Jiřikovské. Stísněnost šikmých výsečí pokojů je surrealisticky děsivá a spousta scén je těmto prostorům šita na míru. Například situace, kdy kadeřníci utíkají od jedné náruživé stařeny ke druhé, by na větší ploše tak nevyzněla.

FOTO: Scéna Jiřikovské

Scéna Jiřikovské společně s nasvícením je velmi působivá.

Jiřikovská je také autorkou kostýmů. Čtyři báby jsou oblečeny ve stejných vycpaných šatech, díky nimž jsou jindy krásné herečky proměněny v groteskní postavy. Funkce tohoto babského stejnokroje je umocněna, když jej spatříme na malé holčičce.

FOTO Rebeka Němcová

Malou bábu ztvárnila Rebeka Němcová.

V rolích stařen vidíme Natálii Drabiščákovou, Magdalénu Sidonovou, Ditu Kaplanovou a Anežku Kubátovou. Všechny čtyři předvádějí fantastické výkony.

Zaujalo mě například, jak Sidonová třikrát během inscenace vypráví příběh o dvou větách. Přestože potřetí již tušíme, že se příběh ani tentokrát nikam neposune, napjatě visíme herečce na rtech. Stejně tak skvělé a vypointované bylo její plačtivé vyprávění o zrzavém muži, který vlastně nebyl.

Její výstup s okurkou pod sukní mě nešokoval, protože podobné scény jsou v dnešních alternativních inscenacích na denním pořádku. Musím jej však po herecké stránce ocenit, protože otevřenost a nasazení Sidonové byly obdivuhodné.

Virtuózně zpracovaný je také výstup Dity Kaplanové. Herečka v něm pije, vypráví a přitom předvádí takové množství grimas, až by člověk neřekl, že se všechny dají vytvořit jen na jednom obličeji.

V inscenaci ještě vystupují dva kadeřníci v podání Petra Jeništy a Miloslava Königa. Také z těchto herců energie jen prýští.

Báby jsou vysoce stylizovanou inscenací, která se hemží skvělými nápady od plíživých se uch počínaje po chechtající se hračku konče. Není to ovšem jen směsice vizuálně a herecky zajímavých obrazů. Její poukazování na zahořklost a uzamčenost v absurdním světě řadí Báby mezi inscenace, které pobaví a zároveň přimějí k úvahám.

Báby, Divadlo Na zábradlí, režie: Anna Petrželková, dramatizace a dramaturgie: Dora Viceníková, scéna a kostýmy: Eva Jiřikovská, hudba: Jakub Kudláč
hrají: Natália Drabiščáková, Magdaléna Sidonová, Dita Kaplanová, Anežka Kubátová, Rebeka Němcová, Petr Jeništa
a Miloslav König.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Báby Na zábradlí excelují. Zpracováním i hereckými výkony