RECENZE: Andersenova pohádka oblékla nový kabát. Dominuje rádkyně Ona

Foto: Sněhová královna
Kay a Gerda nejsou v muzikálu malé děti, ale mají před svatbou.

Divadlo Hybernia přináší nový rodinný muzikál Sněhová královna. Z klasické pohádky dánského spisovatele H. CH. Andersena se stala moderní show s velkolepými kostýmy.

Foto: Sněhová královna
Divadlo Hybernia uvádí nový rodinný muzikál Sněhová královna. Zdroj: Hybernia

Manželé Jan a Alena Pixovi vytvořili muzikál na motivy jedné z nejznámějších Andersenových pohádek, Sněhová královna. Volná adaptace má všechno, co moderní divák, dětský či dospělý, ocení. A to více zvratů a akčnosti, komediálnější stránku na odlehčení a především výpravnost. Celému muzikálu totiž výrazně dominují originální a extravagantní kostýmy. Z příběhu se však vytratilo ono půvabné kouzlo Andersenových pohádek.

Na vzniku muzikálu Sněhová královna se podílela  produkční studia Pixa-Pro a MusicModelTrust. Režie se ujal úspěšný muzikálový režisér Lumír Olšovský, který má na svém kontě například režii muzikálu Fantom Londýna nebo Funny Girl.

Celým muzikálem diváky provází pohádkově melodická hudba Zdeňka Bartáka, která skvěle podtrhává načrtnuté situace a svým podtónem vystihuje náladu, charakter jednotlivých rolí, dramatické situace a naopak i odlehčené humornější výstupy.

K silným stránkám rodinného muzikálu patří, kromě již zmíněné hudby, také kostýmy. Zajímavě řešené a poněkud výstřední kostýmy výtvarnice Kateřiny Bláhové upoutají divácké oko na první pohled. A tak jako hudba vypovídají o povaze postavy.

Foto: Sněhová královna
Rádkyně Ona vyvolá spor mezi čtyřmi sestrami: jarní vílou, letní princeznou, podzimní loupežnicí a sněhovou královnou.

Sněhová královna přes název muzikálu není hlavní či jedna z hlavních aktérek příběhu. Ze Sněhové královny se stává pasivní pozorovatelka děje, příliš slabá a vyčerpaná. Její moc je vázaná se zrcadlem, které ovšem její rádcové dobrý On a zlá Ona rozbili při přetahování se o moc dobra a zla. Zrcadlo se rozletělo na střepy a s ním i královnina moc. Místo Sněhové královny tu zůstává jen jakási loutka v rukou svých rádců, přičemž On se ji snaží zachránit a Ona zradit a převzít její moc.

Ani Káj a Gerda nezůstali Andersenovými malými dětmi. A divák tak přichází o onen kouzelný dětský pohled na dobro a zlo, který původní pohádka zachycuje. Muzikálový Kay a Gerda jsou dospělí, milují se a chtějí se vzít. Když v tom Kaye zasáhne střep z rozbitého zrcadla. Stává se z něj nepříjemný člověk a Gerdu od sebe odhání. Přilákán obrazem Sněhové královny se vydává za ní a snaží se poskládat a slepit všechny střípky zrcadla.

Foto: Sněhová královna
Sněhová královna v muzikálu zastává spíše pasivní roli loutky v rukou své rádkyně.

Gerda nemůže pochopit Kayovu proměnu a rozhodne se ho hledat a zachránit. Cestou potkává všechny tři sestry Sněhové královny. U lehce potrhlé a ztřeštěné Jarní víly dostává přednášku o bylinkách, povrchní Letní princezně odloudí prince a s pomocí rázné Lú utíká Podzimní loupežnici. Putování jednotlivým ročním obdobím je doprovázeno patřičnou škálou barevných odstínů, které evokují náladu každého období.

Přes místy zbytečně natahovaný děj se dostáváme k šťastnému konci muzikálu, kdy dobro vítězí nad zlem a Sněhová královna i Kay jsou zachráněni.

Scéna Martina Černého je nesena v pohádkově sněhovém nádechu. Dominují jí dvě otočné rampy, které mají široké využití. Jednou je na nich postaven trůn Sněhové královny a podruhé slouží jako klec, kde Podzimní loupežnice vězní Gerdu.V kombinaci s hudbou pak vytváří velmi dobrý dramatický podklad pro vypjaté situace.

V jistých chvílích si pohrává s efekty a projekcí. Což vůbec není na škodu. Muzikálu to dodává na větší atraktivnosti.

Foto: Sněhová královna
Sněhová královna rozzářila divadlo Hybernia.

Jak jsem již zmínila, Sněhová královna je spíše loutkou v rukách svých rádců. Představitelky Sněhové královny Dagmar Patrasová v alternaci s Mahulenou Bočanovou moc prostoru v muzikálu nedostanou. Onen hlavní a dramatický konflikt tedy vyvolávají její rádcové.

Především zlá rádkyně Ona, která chce ovládnout zimu, zaujmout post Sněhové královny a potlačit veškeré dobro na světě. V této roli mohou diváci spatřit Michaelu Noskovou v alternaci Lindy Finkové nebo Michaely Zemánkové.

Slabším článkem muzikálu je choreografie. Taneční figury působí místy až příliš jednoduše a nezajímavě. Pro muzikál s takovou výpravou a především s tak melodickou hudbou je to škoda.

Jak tvůrci sami avizovali, muzikál Sněhová královna je velmi volnou adaptací Andersenovy pohádky. A k jako takové je potřeba k ní přistoupit. Milovník dánského spisovatele a především jeho pohádek se asi srovnávání neubrání. A muzikál z tohoto srovnání nevyjde zrovna v růžových barvách. Na druhou stranu díky své odlišnosti od původní předlohy získává na divácké atraktivitě a dokáže si udržet pozornost dětských diváků po celou délku představení.

Sněhová královna, divadlo Hybernia, námět: Hans Christian Andersen, scénář: Alena a Jan Pixovi, hudba: Zdeněk Barták, texty písní: Kristýna Pixová, Ondřej Suchý (píseň Sněhová královna), režie: Lumír Olšovský, kostýmní výtvarnice: Kateřina Bláhová, hrají: Dagmar Patrasová, Mahulena Bočanová, Michaela Nosková, Linda Finková, Michaela Zemánková, Peter Strenáčik, Michaela Sejnová, David Gránský a další

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*