Recenze: Agora. Konečně je tu velkofilm (téměř) o ničem

Je sice léto, ale ani někteří filmoví tvůrci nám zjevně nehodlají dopřát prázdniny. Podle nich bychom se měli vzdělávat, i když do školy nemusíme. Zřejmě právě proto je tady historický velkofilm Agora.

Poslední pokusy o záchranu knihovny, Zdroj: distributor filmu

Taky jste někdy měli pocit, že sedíte v kině a vůbec nemáte ponětí, proč vlastně film promítaný na plátno před vámi vznikl? Agora patří právě k těm snímkům, u nichž by tvůrci udělali lépe, kdyby peníze vynaložené na natáčení věnovali dětem v Africe nebo na záchranu deštných pralesů.  A že Agora musel být hodně nákladný projekt.

Nechci být moc tvrdá, ale asi jsem tenhle snímek prostě nepochopila. Ano, jistě je důležité, že kdysi existovala Alexandrijská knihovna a že byla zničena i se všemi vědomostmi, které ukrývala, a že za její zničení mohou křesťané. A také je asi dobré připomenout, že se tím ztratily poznatky a vynálezy, které pak muselo lidstvo dlouho a bolestivě znovuobjevovat. Ale rozhodně by na to nemuselo padnout 127 minut času a přes 50 milionů eur.

Nástup křesťanství byl velkolepý, Zdroj: distributor filmu

Co je víc – dokument, nebo velkofilm?

Ačkoli sám režisér Alejandro Amenábar tvrdí, že chtěl natočit něco jako velkolepější dokument CNN a prolomit zažité postupy u historických filmů, nakonec zůstal někde uprostřed. Na snímku je vidět, že se pohybuje přesně někde na pomezí velkolepé Troji a levnějších televizních dokumentů. Nakonec se tak díváte jen na další historický film a nevíte, co si vlastně máte myslet.

Samotné téma nástupu křesťanství, pádu starších božstev, zničení velkolepé knihovny a objevování podstaty zní jako…solidní dokument. Když to okořeníte touhou dvou mladíků po jedné ženě – filozofce Hypatii (Rachel Weisz), z nichž ani jeden ji nemůže mít (protože je ona nechce a protože to nejde ani společensky) – mohli byste získat docela zajímavý film. Ale… nestačí to. Španělský režisér už dřív předvedl, že je nadaný (dokazuje to minimálně Oscar za jeho dřívější snímek Hlas moře), ale s Agorou si asi vzal příliš velké sousto. Celý snímek je o všem a přitom o ničem, několikrát se nestačíte divit, proč to ještě nekončí.

Nic nového pod sluncem

Agora je zkrátka snímek zobrazující jeden z dávných národů. Už zase – přece jsme viděli Alexandra Velikého, Gladiátora, Troju…  Ano, všechno to jsou snímky z různých historických období, ale mně všechny přijdou nějaké podobné. Že by to bylo tím, že se natáčí pořád na těch samých lokacích? Anebo jsme zkrátka omezeni současností a dávná historie nám splývá v jedno? Je to škoda, pořádná lekce historie by nikomu neuškodila. Tak třeba příště.

Agora (Agora)

Dobrodružný / Drama / Historický / Romantický
USA / Španělsko, 2009, 127 min