Recenze: 3 sezóny v pekle. Jak je vydržet, a přesto zůstat bohémem

28. 11. 2009

3-sezony-v-pekle-1Člověk by řekl, že českých filmů o době těsně po druhé světové bylo natočeno ažaž. Že pokud by chtěl někdo natočit snímek o rané éře komunismu, musel by být génius. Což Tomáš Mašín očividně je.

Představte si pražskou ulici, kterou vedou prosté koleje. Tramvaj se po nich pomalu sune a prostředkem se prochází mladý hejsek s aktovkou pod paží. Aut jezdí poskrovnu, a tak nikomu vesměs nepřekáží. Vykračuje si rázným krokem, drze mrká na kolemjdoucí slečny s nesmělým pohledem a v duchu si skládá básničky na jejich rudé rty a oblá ňadra.

To je Ivan Heinz. Bohém, poblázněný komunista, poeta a naivka. Blonďák s rošťáckou patkou Kryštofa Hádka, který se možná tváří zkušeně, ovšem v očích se mu zrcadlí nejistota a strach. Ivan je skrz naskrz pozér. Hádá se s otcem o komunismu, jenž vidí jako jediné východisko, plácá klišé s nádechem povrchní intelektuality a ztrácí se. Sám v sobě, v době, která se nečekaně převrátí a díky jejímuž zvratu se bortí Ivanovy ideály.

Zároveň potkává nezávislou Janu (Karolina Gruszka), která mu zničí všechny představy o vlastní neodolatelnosti, a kritika Viktora Lukase (Jan Kraus), jenž jeho básně označí za nadějný škvár. Jak má vlastně takový intelektuál přežít tři nejtěžší roky svého života a zároveň si zachovat tvář? Jak má projít všemi třemi sezónami pekla a nespálit se?

Už na první pohled lze vidět, že film Tomáše Mašína je ve své kategorii unikátem. Zachycuje složitá léta dospívání a zmoudření mladého básníka s jistým poetickým nádechem, který přesně odpovídá rozpoložení hlavní postavy. Doba je tvrdá, ale Ivan odmítá přistoupit na její pravidla. Nechce na nic myslet, nic řešit, poddat se strachu a zákazům. Zároveň ale autor toto pomalé plynutí děje prokládá chvilkovými akcemi, které vás zvednou ze sedadla, ať už se jedná o zatýkání zrádců, krádeže jídla nebo pašování přes hranice.

Tyto nečekané zvraty ale nepůsobí nijak nepřirozeně. Naopak, jsou mistrně nastrkané tak, aby diváka povzbudily a probudily ho z kolébavé letargie. 3 sezóny v pekle jsou Mašínovým celovečerním debutem. Všimnout si toho můžeme hlavně v nápaditosti exteriérů. Třídami projíždějí dobové tramvaje, Vídeň je rozbombardovaná jakoby nic a celkové ladění barev záběrů do temně zelené a šedé jen podtrhuje tehdejší bezútěšnost. Ačkoliv režisér není žádným mladíčkem, sálá z něj dosud nepříliš využitý potenciál a talent. A herce si také vybral perfektně.

Hádek i Gruszková ze sebe vydali, co mohli. Nebáli se odhalit trochu nahé kůže, hrají přirozeně, bez ostychu, světově. Po 2Bobulích si Hádek výrazně povýšil a svým výkonem se zase vrátil k nesmělému vojáčkovi z Tmavomodrého světa. Do namyšleného a posléze na kolena poraženého rebela se stylizuje tak, že vám až přijde, jako by takový byl i ve skutečném životě. Osud jeho hrdiny je sice výstřední, ale on ho dokáže ztvárnit uvěřitelně a pro diváka zároveň atraktivně.

Snímek 3 sezóny v pekle je vyloženě umělecké dílo. Bohužel i to mívá často své vady. Ta jeho se projeví ke konci, kdy se osud obyčejného člověka mírně zvrhne v akční epizodku. Posledních několik minut je naprosto zbytečných a pro postupné dozrávání Ivana netypických. Scenáristům (opět Tomáš Mašín, k tomu ještě Lubomír Drozd) zřejmě ujela ruka a popustili uzdu své fantazii.

Ačkoliv titulky hlásají inspiraci tvorbou Egona Bondyho, nemusíte se s ní nijak blíže seznamovat. Snímek existuje sám o sobě, nestaví zase tolik na příběhu, jako na originalitě zpracování a vizuální podobě. Pro milovníky nových postupů v české kinematografii povinnost, pro odpůrce rádoby frajírků sebevražda. Posuďte sami.

3 sezóny v pekle

Drama / Historický / Romantický

Česko / Slovensko / Německo, 2009, 110 min