Menu
TOPZINE.cz
Cestování

Prosincová změna vlakového jízdního řádu. České dráhy slibují změny!

Redakce

Redakce

11. 12. 2010

Jako každý rok dochází v prosinci ke změně železničního jízdního řádu. Tentokrát se nás změna dotkne od neděle 12. prosince 2010. A jaké změny budou? O tom se dozvíte v následujícím článku.

FOTO: Vlak Pendolino

Vlak Pendolino, Foto: Martin Blaťák, Topzine.cz

Železniční jízdní řád se mění u všech kategorií vlaků, ať už mezinárodních či vnitrostátních, denních a nočních nebo dálkových a regionálních. Spolu se změnou jízdních řádů dochází také k mírné úpravě cenových nabídek Českých drah, nejedná se však o plošné zdražování. Pokud se chystáte cestovat vlakem, nezapomeňte si ověřit, zda jedou spoje, na které jste zvyklí a jestli nedošlo k menším časovým posunům jejich odjezdu.

Jaké změny nastanou v dálkové vnitrostátní dopravě?

Nový jízdní řád ve vnitrostátní dálkové dopravě přinese jen optimalizační změny. V určitých případech byly nově zavedeny chybějící spoje a některé vlaky nepojedou denně jako doposud, ale budou jezdit například 6 nebo 5 dnů v týdnu. U množství vlakových spojů došlo k drobným úpravám v časové poloze vlaků. Některé tak budou jezdit dříve, jiné později v řádech několika minut. To se týká například spojů z Prahy na Olomoucko a dále na Ostravsko nebo Zlínsko, kdy místo dosavadní 11. minuty budou odjíždět z pražského hlavního nádraží v minutu 17., naopak pendolina budou v tomto směru vypravována o 13 minut dříve, tedy ve 13. minutu lichých hodin.

FOTO: Odjezdy vlaků

Zkontrolujte si odjezd svého vlaku včas, Foto: Martin Blaťák, Topzine.cz

Novinkou je o víkendech a svátcích zavedený spoj vedený jednotkou pendolino na trase Praha – Ostrava a opačně. Některé současné vlaky z Prahy do Bohumína budou jezdit až na Slovensko. Pozitivní zprávou jsou spoje mezi Brnem a Jeseníkem nebo Šumperkem, kde rychlíky povezou přímé vozy do obou měst severní Moravy. Naopak při spojení Prahy a východních Čech ubude jeden pár méně vytížených rychlíků. Doprava z Prahy do jižních Čech bude omezena kvůli pokračující stavbě železničního koridoru a cestující budou muset počítat s častými výlukami a náhradní autobusovou dopravou.

Ubude spojů v mezinárodní dopravě

U denních mezistátních spojů dochází jen ke kosmetickým úpravám. Výjimkou je zrušení spojení Prahy s Vídní přes Brno, vedené jednotkou pendolino. To bude nahrazeno klasickou soupravou. Pendolino bude opětovně využito pro spojení Prahy a Bratislavy, kdy tuto trasu překoná za 3h 45min, a bude tak o necelých 30 minut rychlejší než běžné soupravy. Bonusem pro cestující ve 2. třídě tohoto spoje budou místenky v ceně 0 Kč. Dalšími novinkami při cestování na Slovensko bude prodloužení některých dalších vlaků až do Zvolena nebo Košic.

Nově bude po letech veden spoj z Bohumína do Budapešti, přičemž poveze i přímé vozy do Varšavy. Spojení České republiky s jihovýchodní Evropou zůstane prakticky zachováno. V letní sezóně bude možnost přímého spojení s řeckou Soluní, bulharským Burgasem, nebo černohorským Barem. Zachováno zůstane celoroční přímé spojení Prahy s Bělehradem.

FOTO: Vlakem do zahraničí - cestou v Rumunsku přímým vlakem z Prahy do Burgasu

Cesta vlakem do zahraničí je zážitkem - na fotce je přímý vlak z Prahy do Burgasu během své cesty přes Rumunsko, Foto: Martin Blaťák, Topzine.cz

Bez náhrady bude zrušeno přímé spojení Prahy a Salcburku s přímými vozy do Curychu. Místo tohoto mezistátního spoje vyjede jen vnitrostátní rychlík z Prahy do Českých Budějovic. Největších změn dozná noční spojení do Polska a dále do východní Evropy. Noční vlaky do Moskvy a Krakova pojedou jako takové vedeny až z Bohumína, ale již z Prahy se povezou na jiných spojích přímé vozy. Takže tuto změnu cestující prakticky nepocítí.

V pražské aglomeraci přibude regionálních vlaků

V oblasti středních Čech přibude asi 9% regionálních spojů. Novinkou bude zavedení spojů projíždějících středem Prahy, které tedy nebudou končit na pražském hlavním nádraží, ale pojedou třeba z Úval až do Berouna. Tím se cestujícím umožní propojení okrajů Prahy bez přestupu. Jako příklad je uváděno přímé spojení z Klánovic do Radotína za 44 minut, což dosud i s přestupem trvalo 61 minut.

FOTO: Jednotka CityElefant

Jednotka CityElefant, Foto: Martin Blaťák, Topzine.cz

České dráhy slibují 100% nasazení dvoupatrových elektrických jednotek City Elefant na trase z Prahy do Berouna namísto starých pantografů. Tím vznikne možnost cestovat v 1. třídě v každém spoji (regionální vlaky a rychlíky). City Elefanty by se měly častěji objevovat i na trase do Benešova u Prahy, konkrétně o víkendech.

V roce 2011 má proběhnout rekonstrukce 58 vozů 1. a 2. třídy, což má zvýšit komfort cestování vlakem po České republice. Do vozů budou instalována nová vakuová WC, zásuvky pro napájení drobné elektroniky (230V), ale také nové interiéry a nátěry vozů v korporátním vlaku Českých drah. Vozy budou postupně nasazovány na vlaky EuroCity do Rakouska, Polska a na Slovensko. Nadále bude pokračovat rekonstrukce starých motorových a přípojných vozů na jednotky RegioNova.

Změny nastávají i u obchodních nabídek Českých drah. Nově bude například snížena zpáteční sleva z 10% na 5%. Vznikají nové a slučují se podobné nabídky, aby došlo ke zjednodušení systému. Více informací k jednotlivým nabídkám se můžete dozvědět na oficiálních stránkách dopravce.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Prosincová změna vlakového jízdního řádu. České dráhy slibují změny!