Znalost němčiny je výhodou při studiu i v zaměstnání. Přesto její popularita klesá. Projekt Šprechtíme má prostřednictvím kulturních akcí navrátit němčině zašlý lesk. Podporuje ho i ministr Schwarzenberg.
Kampaň Šprechtíme má oslovit celou společnost, Zdroj: sxc.hu
V České republice se pod záštitou rakouské a německé ambasády a dalších institucí rozjíždí projekt Šprechtíme. Hlavním důvodem je nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců ovládajících německý jazyk. Šprechtíme chce oslovit celou společnost a obnovit postavení němčiny na českých školách.
Němčina je pro Čechy významná nejen z geografických důvodů.
„V mnoha německých firmách je úředním nebo jednacím jazykem angličtina. Jenže jakmile dojde na soukromé záležitosti a rozhovory mezi kolegy, je to němčina,” upozornil německý velvyslanec Lingemann pro Radiožurnál.
Dr. Ferdinand Trauttmansdorff dodává, že během kampaně nejde o vyzdvihování jednoho jazyka proti druhému.
Němčinu u nás zastiňuje angličtina
Projekt se snaží především upozornit na zanedbávání němčiny, kterou nahrazuje angličtina. Němčina je důležitá nejen pro profesní, nýbrž i osobní rozvoj. Usnadňuje komunikaci a přínosná je pro cestování.
Patronkou kampaně se stala zpěvačka Marta Jandová, Zdroj: youtube.com
Kampaň si už našla i své odpůrce. „Chápu, když se někdo bude chtít naučit německy proto, že například miluje Goetha a chce ho číst v originále. Ale že by to mělo mít nějaké praktické výhody? Leda ve snu,“ uvedl na serveru reflex.cz Miloš Čermák.
„Němčinu se učím, ale v Německu mluvím hlavně anglicky. Němci umí anglicky perfektně a lépe jsem se domluvila. Nevidím důvod, proč bych se měla učit německy kvůli cestování. Také mi připadá, že si Goethe-Institut dělá skrz kampaň reklamu. Proč projekt nepodporují i jiné jazykovky?“ dodala pro TOPZINE.cz studentka Klára.
Jako důkaz o využití německého jazyka mají sloužit i osobní příběhy zpěvačky Marty Jandové. V médiích na sebe začne kampaň upozorňovat již v příštích měsících. Vstoupíte do bran, které vám německý jazyk otevírá?