×
TOPZINE.cz

Proč je potřeba doplňovat vitamin D3?

Vitamin D3

Tento sluneční vitamín se vytváří v naší pokožce, když přijímá sluneční záření. Jde o vitamin rozpustný v tucích a je vlastně jen jedním z rodiny vitaminu D. Ta zahrnuje vitaminy D1, D2 a D3. Kromě sluníčka se „déčko“ dá získat i z potravy, nebo z doplňků stravy.

Vitamin D má v našem těle několik důležitých funkcí. Snad tou nejdůležitější je regulace vstřebávání vápníku a fosforu a podpora normální funkce imunitního systému. Příjem dostatečného množství vitaminu D je důležitý pro normální růst a vývoj kostí i zubů, stejně jako pro vyšší odolnost vůči nemocím. Jestliže ho máte nedostatek, hrozí osteoporóza (křehké kosti) či osteomalace (měkké kosti). A na co dalšího je dobrý vitamin D3, D2 i D1?

Bojuje proti chorobám

Ale to už nejspíš víte. Při druhé vlně koronaviru lékaři apelovali na veřejnost, aby doplňovala vitamin D. Podle některých studií ale také snižuje:

  • riziko vzniku roztroušené sklerózy,
  • šanci na rozvoj srdečních onemocnění,
  • pravděpodobnost onemocnění chřipkou.

Váš imunitní systém s ním bude celkově silnější.

Působí proti depresím

Vit D3 hraje důležitou roli i při regulaci nálady. Lidé trpící depresí, kteří přijímali vitamin D ve formě doplňku stravy, zaznamenali zlepšení. Další studie zároveň zjistila, že u lidí, kteří zažívají úzkosti a deprese, je nedostatek vitaminu D poměrně častý.

Podporuje hubnutí

Jestliže se snažíte zhubnout, rozhodně je na místě začít užívat vitamin D ve formě doplňku stravy. Vitamin D totiž potlačuje chuť k jídlu.

Jak poznat, že ho máte nedostatek?

Domníváte se, že trávíte dost času na sluníčku? Pokud používáte opalovací krém, vitamin D kůží nepřijímáte. Menší množství ho přijímají lidé s tmavší pletí. V oblastech s vysokým znečištěním či při pohybu ve městech, kde sluneční světlo blokují budovy, ho pravděpodobně také nepřijímáte zrovna dost.

Nedostatek vitaminu D se projevuje únavou, bolestí, slabostí ve svalech či kostech, stresovými zlomeninami.

Jak ho přijímat z potravy?

Vyskytuje se v lososovi, sardinkách, vaječném žloutku, krevetách, bývá přidáván do mléka, cereálií, jogurtů a pomerančových džusů.

Jestli tyto potraviny nekonzumujete příliš často, je na čase sáhnout po nějakém doplňku stravy.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..