×
TOPZINE.cz

Proč je potřeba doplňovat vitamin D3?

Vitamin D3

Tento sluneční vitamín se vytváří v naší pokožce, když přijímá sluneční záření. Jde o vitamin rozpustný v tucích a je vlastně jen jedním z rodiny vitaminu D. Ta zahrnuje vitaminy D1, D2 a D3. Kromě sluníčka se „déčko“ dá získat i z potravy, nebo z doplňků stravy.

Vitamin D má v našem těle několik důležitých funkcí. Snad tou nejdůležitější je regulace vstřebávání vápníku a fosforu a podpora normální funkce imunitního systému. Příjem dostatečného množství vitaminu D je důležitý pro normální růst a vývoj kostí i zubů, stejně jako pro vyšší odolnost vůči nemocím. Jestliže ho máte nedostatek, hrozí osteoporóza (křehké kosti) či osteomalace (měkké kosti). A na co dalšího je dobrý vitamin D3, D2 i D1?

Bojuje proti chorobám

Ale to už nejspíš víte. Při druhé vlně koronaviru lékaři apelovali na veřejnost, aby doplňovala vitamin D. Podle některých studií ale také snižuje:

  • riziko vzniku roztroušené sklerózy,
  • šanci na rozvoj srdečních onemocnění,
  • pravděpodobnost onemocnění chřipkou.

Váš imunitní systém s ním bude celkově silnější.

Působí proti depresím

Vit D3 hraje důležitou roli i při regulaci nálady. Lidé trpící depresí, kteří přijímali vitamin D ve formě doplňku stravy, zaznamenali zlepšení. Další studie zároveň zjistila, že u lidí, kteří zažívají úzkosti a deprese, je nedostatek vitaminu D poměrně častý.

Podporuje hubnutí

Jestliže se snažíte zhubnout, rozhodně je na místě začít užívat vitamin D ve formě doplňku stravy. Vitamin D totiž potlačuje chuť k jídlu.

Jak poznat, že ho máte nedostatek?

Domníváte se, že trávíte dost času na sluníčku? Pokud používáte opalovací krém, vitamin D kůží nepřijímáte. Menší množství ho přijímají lidé s tmavší pletí. V oblastech s vysokým znečištěním či při pohybu ve městech, kde sluneční světlo blokují budovy, ho pravděpodobně také nepřijímáte zrovna dost.

Nedostatek vitaminu D se projevuje únavou, bolestí, slabostí ve svalech či kostech, stresovými zlomeninami.

Jak ho přijímat z potravy?

Vyskytuje se v lososovi, sardinkách, vaječném žloutku, krevetách, bývá přidáván do mléka, cereálií, jogurtů a pomerančových džusů.

Jestli tyto potraviny nekonzumujete příliš často, je na čase sáhnout po nějakém doplňku stravy.

Jak se Vám líbil tento článek?
Jak se Vám líbil tento článek?


Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..