×
TOPZINE.cz

Při nejtragičtějších leteckých nehodách posledních let zemřely stovky lidí

FOTO: Povinnost se týká leteckých společností v rámci EU
Povinnost se týká leteckých společností v rámci EU, Foto: Šárka Braumová, Topzine.cz

Den 7. září 2011 se zapíše černým písmem do paměti všech fanoušků světového hokeje. Při havárii letadla Jak-42, ve kterém cestoval hokejový tým Lokomotiv Jaroslavl na zápas KHL v Minsku, zahynuli i tři čeští hokejoví hoši – Karel Rachůnek, Josef Vašíček a Jan Marek.

FOTO: Letadlo
Letadlo se může stát smrtelnou pastí, Ilustrace: Marián Luha, Topzine.cz

Letoun Jak-42 se zřítil poblíž letiště ve 14:00 středoevropského času. Na vině havárie byl dle zjištění z černých skříněk z letounu vadný chod motorů. Stroj nedokázal při vzletu nabrat dostatečnou výšku, zavadil o maják, rozlomil se na tři části a poté se zřítil částečně do řeky, která je přítokem Volhy.

Letecká tragédie v Rusku zasáhla úplně všechny, spojuje je bolest

Na palubě bylo 37 pasažérů, členů hokejového týmu Lokomotiv Jaroslavl, a 8 členů posádky. Pouze dvěma lidem, palubnímu inženýrovi Alexandru Sizovi a útočníkovi Alexandru Galimovi, se podařilo uniknout smrti. S těžkými zraněními však bojují v nemocnici o život.

Na místech, kde se obvykle slaví úspěchy českých sportovců, se již od zveřejnění prvních zpráv o havárii scházejí lidé a vyjadřují svou hlubokou a upřímnou soustrast všem pozůstalým po tragické havárii letadla. Společně vzpomínají na tři mistry světa a hráče světové extratřídy – Karla Rachůnka, Josefa Vašíčka a Jana Marka.

Nejtragičtější nehody světa

I přes to, že letecká doprava je považována za nejbezpečnější druh dopravy, mívají tyto nehody hrůzné následky. První z tragických nehod je let ČSA 001 linky Praha–Bratislava. Letadlo startovalo 28. července 1976 v 8:52, na palubě bylo 69 cestujících a 10 členů posádky. V 9:35 mohlo začít letadlo přistávat, ovšem povolení ke klesání nepřišlo včas. Letadlo se v té době nacházelo vysoko nad sestupovou rovinou.

Kapitán se místo předepsaného postupu rozhodl klesat, rychlost letadla byla 22 m/s (povoleno je max. 15 m/s). Následkem brzdění došlo k vypadnutí třetího motoru. Mechanik se však dopustil chyby a místo vypnutí třetího poškozeného motoru vypnul čtvrtý. To znamenalo žádný fungující motor na pravé straně a stroj se začal natáčet doleva. Kapitán se místo přistání rozhodl opakovat okruh, z věže dostával instrukce, aby točil vlevo. On však točil vpravo, v tu chvíli navíc posádka zkusila nahodit čtvrtý motor, čímž se zvedl odpor vzduchu a letadlo se zřítilo v 9:37 do jezera v rekreačním areálu Zlaté Písky. Nehodu přežili tři lidé.

Suchdolská tragédie

Letadlo, které patřilo jugoslávské společnosti, vzlétlo 30. října 1975. Na palubě bylo 115 cestujících a členové posádky. Nad Prahou byla silná mlha, a tak při přistávacím manévru, méně než devět kilometrů před ranvejí, narazilo letadlo do Sedleckých skal. První hlášení dostává požární stanice v 9:24.

Zahynulo nejméně 75 lidí (údaje se liší). Pražská záchranná služba předvedla neuvěřitelný výkon. Během 15 minut bylo na místě přes 40 sanitek a do 35 minut byli všichni zranění převezeni do nemocnic. I přes to, že se jedná o nejtragičtější nehodu na našem území, neexistuje žádný záznam události kromě rekonstrukce v seriálu Sanitka.

Letem světem aneb nejtragičtější nehody za posledních šest let ve světě

14. srpna 2005 – Boeing 737 kyperské společnosti Helios Airways, trasa Larnaka–Atény. Letadlo se zřítilo do neobydleného terénu před řeckou metropolí. Zahynulo 121 lidí.

19. leden 2006 – An-24. Letoun se slovenskými vojáky, kteří se vraceli z mise mírových jednotek KFOR v Kosovu, havaroval v Maďarsku. Zahynulo 42 lidí, přežil jeden člověk.

3. květen 2006 – Airbus A-320 arménských aerolinií Armavia.  Na palubě bylo 113 osob. Zřítil se do Černého moře krátce před přistáním v Adleru u Soči. Nehodu nikdo nepřežil.

22. srpen 2006 – Ruské letadlo Tu-154 petrohradské společnosti Pulkovo. Na palubě bylo 170 lidí. Havarovalo na Ukrajině, asi 45 kilometrů od Doněcku. Nehodu nikdo nepřežil.

20. srpen 2008 – Letadlo společnosti Spanair. Při startu na madridském letišti Barajas sjelo letadlo z dráhy a začalo hořet. Na palubě bylo 175 osob. Zahynulo nejméně 45 osob (podle španělského tisku až stovky).

1. červen 2009 – Airbus A330-200, letoun Air France. Trasa Rio de Janeiro – Paříž. Na palubě bylo 228 lidí. Zřítilo se během bouře nad Atlantským oceánem. Nikdo nepřežil.

30. červen 2009 – Airbus A310-300, letoun společnosti Yemenia. Mířil na Komorské ostrovy. Na palubě bylo 153 lidí. Letadlo spadlo před přistáním do Indického oceánu. Přežila pouze dvanáctiletá dívka.

15. červenec 2009 – Letadlo Tu-154 společnosti Caspian Airlines. Na palubě 168 osob. Vznítilo se a zřítilo se těsně po startu z letiště v Teheránu. Nikdo nepřežil.

10. duben 2010 – Polský letoun Tu-154M Lux. Na palubě bylo 96 osob a jednalo se o představitele polské delegace, která letěla z Varšavy do Ruska uctít památku Katyňského masakru. Mimo jiné byl na palubě polský prezident Lech Kaczyński, náčelník generálního štábu a velitelé pozemních, leteckých, speciálních i námořních sil. Nikdo nehodu nepřežil.

Jak se Vám líbil tento článek?
Jak se Vám líbil tento článek?


Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..