Přestat kouřit a zhubnout. To nikdy nezkoušejte současně. Proč?

koureni-prestat-cigareta novela tabákového zákona
ilustrační foto, Zdroj: Shutterstock.com

Přestat kouřit a neztloustnout je podle přední české odbornice na léčbu závislosti na tabáku Evy Králíkové možné. Změny v chování je ale nutno dělat postupně, měly by být příjemné, nebo alespoň ne zásadně nepříjemné. Králíková připomíná, že cigarety škodí zdraví, proto by lidé měli mít na paměti, že i kdyby po jejich odložení pár kilogramů přibrali, budou na tom zdravotně lépe, než kdyby kouřili dál.

koureni-prestat-cigareta novela tabákového zákona
ilustrační foto, Zdroj: Shutterstock.com

Hubnou lidé, kteří si místo jídla dopřejí cigaretu, takové hubnutí ale není zdravé, naopak může vést k řadě vážných nemocí, včetně rakoviny. Hubnutí u kuřáků je způsobeno tím, že nikotin zpomaluje vyprazdňování žaludku a prodlužuje pocit sytosti. Urychluje činnost střev a zvyšuje výdej energie o pět až deset procent, což je denně kolem 800 kilojoulů. Kdo přestane kouřit a nepřidá do svého denního režimu pohyb, má těchto 800 kilojoulů ve své bilanci navíc a začne tloustnout.

Králíková radí začít s hubnutím až poté, co člověk zvládl svůj boj s cigaretou. Snažit se vypořádat se dvěma obtížemi naráz k úspěchu nevede.

Podle Ivy Málkové ze sdružení STOB (STop OBezitě) je základem dodržování jídelního režimu. Jíst by se mělo čtyřikrát až pětkrát denně každé dvě až tři hodiny, poslední jídlo nejdéle dvě hodiny před ulehnutím. Pokud člověk jí nárazově, tloustne, protože tělo si ukládá tukové zásoby pro horší časy. Důležitý je také dostatečný pitný režim.

“Pro udržení tělesné hmotnosti při odvykání kouření je třeba snížit energetický příjem o jeden až dva talířky, což je 400 až 800 kilojoulů,” radí Málková. Lze to udělat například tak, že se klobása nahradí libovou šunkou, smažené krokety vařenými bramborami a sladká limonáda vodou.

Pomůže i pohyb, měl by se stát nedílnou součástí životního stylu bývalého kuřáka. Člověk vážící 70 kilogramů vydá 800 kilojoulů 30 minutami joggingu či bruslení, 40 minutami plavání, hodinou lehké jízdy na rotopedu nebo chůze rychlostí čtyři kilometry za hodinu.

Králíková radí vyhýbat se alespoň zpočátku situacím, které by vedly člověka k tomu, aby si cigaretu znovu zapálil. Riziko zvyšují stres, rozčilení, nuda, učení, kuřácká společnost nebo i šálek kávy, pokud měl kuřák kávu spojenou s kouřením. Kdo se nemůže těmto situacím vyhnout, měl by mít připravené náhradní řešení – dechová cvičení, luštění křížovek, sport. Pokud už situaci řeší člověk jídlem, měl by volit potraviny s nižší energetickou hodnotou. Další rady jsou na www.stob.cz.

Autor ČTK

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*