Císařská konírna Pražského hradu hostí od pondělí 12. prosince výstavu Carský dvůr pod žezlem Romanovců. O samotných Romanovcích se zde však příliš mnoho nedozvíme.
Portrét cara Michaila Fjodoroviče Romanova z 18. století. Zdoj: hrad.cz
Autorky výstavy Irina Bobrovnitskaya a Natalia Danilova nabízejí návštěvníkům Pražského hradu možnost nahlédnout mezi poklady kremelské carské klenotnice. V České republice jsou přepychové předměty, které obklopovaly carský dvůr, k vidění vůbec poprvé.
Kdo by očekával sondu do života carské dynastie Romanovců, přijde částečně zkrátka. Návštěvník je vržen mezi exponáty bez jakéhokoli, byť třeba jen obecného, úvodu o Rusi, carech či přímo rodu, jehož jméno výstava nese.
Přívěsek ve tvaru orla, Moskva, konec 17. století
Pouhých pět informačních tabulí pokrývá především rituální úlohy dvora. Od korunovace cara, přes sňatek a audience vyslanců, až k pravoslavné církvi. Hovoří o velkoleposti slavností i carských průvodů, kdy došlo k uzavření tržišť, aby se lidé mohli shromáždit podél cesty a náležitě pozdravit panovníka.
Nelze rozhodně říci, že by šlo o informace nezajímavé. Například volba nevěsty zhruba ze sta až sto padesáti potenciálních uchazeček, které byly podle krásy a zdraví svezeny do Kremlu z různých koutů země, výmluvně dokládá výsady carova postavení.
Čerpák cara Michaila Fjodoroviče Romanova, Moskva, kolem 1618
Nicméně na škodu výstavě jsou doprovodné informace příliš rámcově ohraničené. Zejména vzhledem k medializaci, které se výstavě dostalo, by bylo možné očekávat propracovanější podobu.
Exponáty jsou bezpochyby mistrovskými díly prezentujícími se až okázalým luxusem. Vše v rozlehlé místnosti vzbuzuje neodbytný dojem, že kusy, které nebyly zlaté, nebo alespoň pozlacené a celkově prvotřídní, se na carském dvoře snad ani nevyskytovaly.
Exponáty jako vizualizace luxusu
Prostory císařské konírny otvírají korunovační insignie a carské portréty. Následují luxusně vyvedené palné i sečné zbraně, neboť car byl „prvním vojákem ve státě“ a carská výzbroj musela odpovídat nejvyššímu postavení.
Pistole s křesadlovým zámkem, Moskva, poslední třetina 17. století
Přepych obklopující cara a jeho nejbližší příkladně ilustrují taktéž nádoby z drahých kovů. Dlužno podotknout, že navzdory nesporné umělecké hodnotě i pečlivé zlatnické práci, dva právě zmiňované oddíly působí dojmem exponátů, které jsme viděli již nesčetněkrát.
Pozornosti návštěvníka by však neměla uniknout nejzazší část výstavy věnovaná sakrálnímu umění. Z nádherných ikon na tradičně zlatém pozadí je cítit nádech posvátna. V zadním partu místnosti skutečně nacházíme důvod zastavit kroky a nechat se unést důstojnými postavami světců.
Džbán a nádoba s víčkem z kremelských sbírek
Představit umělecká díla veřejnosti a prezentovat je způsobem, kdy jejich kvalita a hodnota vyniknou, jsou dvě odlišné věci. Bohužel je třeba říci, že tato výstava je více medializovaná, než propracovaná. Nabízí mnoho, avšak v balení, které nedokázalo krásy exponátů plně využít.
Carský dvůr pod žezlem Romanovců.
Poklady moskevského kremlu.
Císařská konírna: 12. 12. 2011 – 4. 3. 2012.
Otevřeno denně od 10 do 18 hodin.
Vstupné: 160/80 Kč.
hrad.cz