×
TOPZINE.cz

Powerjóga pro zdraví těla i duše

I v dnešní uspěchané době by si člověk měl najít chvilku, kdy se zastaví, protáhne ztuhlé tělo a osvěží mysl. Pokud vás neláká poskakování v tělocvičně do rytmu moderní hudby, avšak klasická jóga vám připadá příliš statická, možná v powerjóze objevíte, co jste již dlouho hledali.

Foto: Martin Koubek, Topzine.cz

Powerjóga čerpá ze starodávné tradice jógy, ale je uzpůsobena pro současnou dobu tak, aby mohla být jednoduše zařazena do rozvrhů všech fitnesscenter. Spíš než o filozofii se v tomto případě jedná o relaxační cvičení vhodné jak pro začátečníky, tak i pro zkušené sportovce. Na první pohled jednoduché pozice jsou mezi sebou dynamicky propojeny, účinně protahují tělo, zpevňují ochablé svaly a nabíjí člověka novou energií.

Cvičení uvolní i posílí

Současný životní styl způsobuje našemu tělu mnoho problémů – svaly ochabují a zkracují se, jiné jsou přetěžovány, ale už bez kompenzačního protažení. Ztuhlá záda bolí a výsledkem je místo přímého postoje zborcená postava, která může negativně ovlivnit i vnitřní orgány. Cílem powerjógy je protáhnout namáhanou páteř, zlepšit pružnost a ohebnost kloubů, odstranit duševní napětí, stres. Pozornost je zaměřena na centrum síly, které se nachází asi tři prsty pod pupíkem a z nějž vychází energie pohybu. Neméně důležité je správné dýchání, které tělo okysličuje a revitalizuje.

Foto: Martin Koubek, Topzine.cz

Bezpečné cvičení s instruktorem

Pro cvičení powerjógy potřebujete pohodlné oblečení a podložku. Instruktor vám předvede správné provedení cviků i s dýcháním. Základ tvoří jogínský pozdrav slunce, který je doplněn jednoduššími pozicemi nebo přípravami na pozice obtížnější. Jste-li úplný začátečník nebo máte-li problémy s páteří, sdělte to cvičiteli hned na začátku. Ukáže vám snadnější alternativy cviků a poradí, kterým pozicím byste se měli vyhnout, nebo které budou naopak pro vás prospěšné i pro domácí procvičování.

Sebezdokonalení

Výdrž v určité pozici vyžaduje pružnost i sílu, mnohé polohy zase trénují smysl pro rovnováhu. Cvičením posilujete a protahujete svaly mnohdy zanedbávané – svaly paží, pánevního dna, hrudníku, břicha, zad – ty ale potřebují nějaký čas, než se dostanou do formy. Při cvičení byste neměli pociťovat žádnou bolest, nesnažte se jít dál, pokud vás  tělo nepustí. Třeba už na příští hodině zvládnete zase o kousek víc. Pocítíte, jak vaše tělo sílí a pohyby jsou snadnější a plynulejší. Dokonalé provedení pozice je velkou motivací pro další cvičení. Soustřeďte se na své nitro, na své tělo, vnímejte, jak k vám promlouvá a jak jím během cvičení proudí energie.

Výhodné je zacvičit si hned ráno, načerpáte dobrou náladu a povzbuzení na celý den. Můžete začít pozdravem vycházejícímu slunci, teď v zimě ani nebudete muset vstávat v příliš brzkou ranní hodinu.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..