Populární paleo dieta způsobuje příbytek na váze. Nepomáhá ani proti cukrovce!

Tloustne se po paleolitické dietě? Strava lidí doby kamenné, bohatá na tuky a proteiny a chudá na sacharidy, kterou mnozí volí proto, aby zhubli, může mít opačný účinek. Ukazuje to výzkum australských vědců, při němž bylo původně cílem prokázat příznivé účinky diety jeskynních lidí. Vyšlo však najevo, že tato dieta může způsobovat výrazný a rychlý přírůstek na váze, píše italský deník Corriere della Sera.

tatarsky-biftek-tatarak-vejce-paleo-dieta

Zdroj: Pixabay.com

Stále populárnější paleo dieta, prezentovaná jako způsob, jak shodit přebytečné kilogramy, rovněž nemá velký vliv na takové choroby, jako je cukrovka, syndrom dráždivého střeva a roztroušenou sklerózu.

Tým vědců z Melbournské univerzity vedený expertem na diabetes Sofem Andrikopulosem hodlal ověřit, zda paleo dieta může být prospěšná pro pacienty s cukrovkou nebo prediabetes. Vědci vybrali laboratorní myši s nadváhou se symptomy prediabetu. Jedné skupině myší podávali normální stravu a druhé skupině paleo dietu. A myši z druhé skupiny ztloustly za pouhých osm týdnů o 15 procent.

Tato studie oživila mezi vědci debaty o kontroverzní dietě lidí doby kamenné. Experti jsou stále skeptičtější k takovému stylu stravování. Andrikopulos očekával, že myši po paleo dietě zhubnou, a výsledky studie byl překvapen.

“Tlusté myši ještě více ztloustly a zvýšila se jim koncentrace glukózy v krvi,” uvedl Andrikopulos. Kdyby dietu dodržoval člověk vážící 80 kilogramů, brzy by dosáhl 92 kilogramů, uvádí vědec. “Paleo dieta rozhodně není pro všechny. Jestliže se někdo znepokojuje kvůli své váze a zdravotnímu stavu, měl by se obrátit na profesionály, na lékaře a nutriční poradce,” dodává.

Slavný australský šéfkuchař Pete Evans si vysloužil velkou kritiku, když zveřejnil kuchařku, v níž doporučoval podávat novorozencům vývar z kostí.

Paleo dieta je způsob stravování, kdy se konzumují výhradně potraviny, jaké jedli naši předkové v paleolitu: maso, ryby, ovoce, zelenina a vejce. Nejedí se žádné obilniny, luštěniny, mléčné výrobky, rafinovaný cukr a sůl. Snížení příjmu cukrů a sodíku může být považováno za klad této stravy, ale naprosté vyloučení obilnin a luštěnin a zvýšená konzumace červeného masa je podle nutričních poradců velmi negativní. Zvýšená konzumace červeného masa je navíc spojována se zvýšením rizika vzniku nádorů.

Autor ČTK

KOMENTÁŘE

  • uplnej vypatlanec 21. 3. 2016 (12:02)