×
TOPZINE.cz

Divadlo v Řeznické:Inscenace Po zkoušce odkrývá pohled do hlubin hercovy duše

Foto: Inscenace Po zkoušce v Divadle v ŘeznickéV polovině června uvedlo pražské Divadlo v Řeznické premiéru hry Po zkoušce v hlavních rolích s Ilonou Svobodovou, Lucií Štěpánkovou a Martinem Hubou, který je zároveň režisérem inscenace.  Scénář Ingmara Bergmana o hereckém zákulisí si plné hlediště zaslouží.

Foto: Lucie Štěpánková, Martin Huba a Ilona Svobodová ve hře Po zkoušce
Stárnoucí režisér se sbližuje s mladou herečkou. Podlehnou? Foto: Divadlo v Řeznické

Inscenaci Po zkoušce z pera Ingmara Bergmana si Divadlo v Řeznické zvolilo jako závěrečnou premiéru sezony 2010/2011. Hra je divadelní adaptací úspěšného filmu, který fenomenální švédský režisér natočil v roce 1984.

Hra o třech dějstvích rozehrává příběh o sblížení stárnoucího divadelního režiséra Henrika Voglera a mladé nadějné herečky Anny, dcery Henrikovy dávné milenky, taktéž herečky Ráchel.

Přestože je Ingmar Bergman známý především díky své úspěšné filmografii, almou mater jeho života bylo divadlo. Divadelní vědu nejen vystudoval , později také vedl dramatický kroužek pro vysokoškoláky. Režii na prknech, která znamenají svět, zůstal s několika pauzami věrný v podstatě celý život, byť ho již ve 22 letech začalo lákat a nakonec skutečně zlákalo kouzlo filmového plátna.

Bergman není pro každého

Pro film Po zkoušce tedy Bergman měl z čeho čerpat, a jeho pohled do hlubin režisérovy a hercovy, respektive hereččiny duše je odzbrojující. Je nadmíru jasné, že jde o zpověď čerpající z osobní zkušenosti. Není tajemstvím, že Bergmanovým životním tématem a inspirací se staly vztahy, zejména ty milenecké, a ještě menším tajemstvím je to, že mnoho takových si Bergman odžil. Mimochodem, za svůj život se celkem čtyřikrát rozvedl.

Foto: Martin Huba jako Henrik Vogler
Martin Huba režíruje režiséra

Martin Huba, který pro Divadlo v Řeznické hru Po zkoušce zrežíroval, sám v rozhovoru pro Topzine řekl, že Bergmanova incenace skutečně je pravdivou výpovědí o tom, co se děje za oponou i v hercově nitru. Přiznal, že ve scénáři nenašel jedinou nepravdivou či přehnanou repliku a dodal, že pro diváky to může být překvapivé odhalení, které nekoresponduje s obrazem hereckého zákulisí, jaké přináší média, obzvláště ta bulvární.

Ano, Po zkoušce skutečně je neobvykle důvěrným  pohledem do rozpálené kuchyně divadelních umělců, kde se mísí deprese s láskou, nenaplněné touhy s pomijívými úspěchy. Nutno ale  říct, že tento pohled není určen každému. Člověk divadlem nepolíbený či divák-začátečník by se mohl v tomto prostředí snadno spálit.

Co na to vaše žena?

Komorní jeviště a ještě komornější hlediště jsou při takto intimní inscenaci tím pravým. Scéna s dominantami v podobě multifunkční masivní skříně na jedné straně, starou harfou a majestátní violončelem naproti, dovybavená prachobyčejným stolem s židlemi a několika na stěně vysícími kabáty bez skutečného majitele, je laděna do zašlých barev, které sami o sobě vypráví o ponurých osudech těch, kteří zde prožili kousek svého života.

Foto: Inscenace Po zkoušce v Divadle v Řeznické
Minimalistické kulisy maximálně zapůsobily

Pan Huba díky hře Po zkoušce ochutnal, ne poprvé ve své kariéře, schizofrenní roli. Kromě skutečného režiséra inscenace je také režisérem Henrikem Voglerem na jevišti. Huba, přezdívaný aristokrat divadla, hraje výborně, přesvědčivě. Vypadá, jako by se skutečně opíral o své vlastní životní zkušenosti. Když proto na jeviště příjde Ráchel a bez příkras vzpomíná na pikantní milenecké okamžiky, nelze se ubránit otázce: „Co na to vaše žena, pane Hubo?“

Oblíbený slovenský herec pak ke své dvojroli během představení přidává ještě roli třetí, stává se kulisákem. Několikrát mění polohu masivní skříně, ze které se tak stává lavice nebo postel. A tak jsme si o hubeného herce dělali starost podruhé a doufali, že si neublížil.

Jedna skvělá, druhá excelentní

Protipólem zkušeného Voglera je Anna, třiadvacetiletá herečka, do níž vkládá své naděje a hlavní roli připravované hry. Se stejnou důvěrou svěřil Martin Huba jakožto skutěčný režisér tuto úlohu Lucii Štěpánkové, držitelce ceny Thálie pro umělce do 33 let. Štěpánková v inscenaci díky (ne)líčení a civilnímu oblečení vypadá sotva na osmnáct. Její herecký projev však diváky vyvádí z omylu. Dokáže být dědinská, hysterická i provokativní. Je to hotová herečka, které nikde nic nepřebývá. Ale snad něco nepopsatelného jí ve hře Po zkoušce chybí.

Foto: Štěpánková jako Anna, Huba coby Vogler a Svodová v roli Ráchel
Pohled do hlubin hercovy duše může být překvapivý

Tohle něco přichází na scénu společně s Ilonou Svobodovou coby Ráchel. Zkušenost a léta na jevišti. Dějství, ve kterém Henrik vzpomíná na setkání s Anninou matkou, patří mezi excelentní. Svobodová svou zoufalou, opilou, životem zklamanou, ale kdysi oslnivou ženu, ztvárňuje tak realisticky, že by v tu chvíli nechtěl mít ze své dcery herečku ani ten nejkrutější rodič. Tato one woman show, které Huba jen sekunduje, což ale rozhodně není na škodu, nakonec předčí i vrcholné třetí dějství hry, kdy Vogler a Anna rozehrávají etudu na téma, jaké by to bylo, kdyby si spolu něco začali.

Na červnovou premiéru hry dorazili své kolegy podpořit oblíbená herečka Hana Maciuchová či Michal Slaný. Neutichájící závěrečný potlesk mluvil za vše. Na inscenaci Po zkoušce můžete do Divadla v Řeznické přijít po divadelních prázdninách opět v záři.

Po zkoušce

Divadlo v Řeznické

Autor: Ingmar Bergman

Režie: Martin Huba

Hrají: Martin Huba, Ilona Svobodová, Lucie Štěpánková

Hodnocení: 4 ****



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..