×
TOPZINE.cz

Pilates posílí svaly a odstraní bolesti zad

Celý den prosedíte u počítače, odpoledne se s plnými igelitovými taškami vracíte domů, kde se uvelebíte v křesle před televizí. Není divu, že po takovém programu vás jednou začnou bolet záda. Úlevu přinese cvičení, které svaly podél páteře protáhne a posílí – pilates.

Foto: Martin Koubek, Topzine.cz

J. H. Pilates (1880–1967) trpěl v dětství řadou neduhů včetně astmatu a rachitidy. Od mládí se zabýval různými sporty od boxu až po jógu, aby posílil své tělo. Na základě těchto zkušeností sestavil systém jednoduchých kontrolovaných pohybů, které pomáhaly posílit svalstvo, zlepšit ohebnost těla i rovnováhu. Ve 20. letech odešel Pilates z rodného Německa do USA, kde si v New Yorku otevřel studio. Záhy se stal vyhledávaným instruktorem herců, tanečníků a dalších sportovců. Ke každému klientovi přistupoval individuálně, nikdy nesestavil jednotný program cvičení. Stejně tak nevyškolil žádné lektory, jeho pokračovateli se stali nejpokročilejší žáci, proto dnes existuje spousta verzí cvičení podle Pilatesovy metody.

Zásady cvičení pilates

  • Koncentrace: každý pohyb je prováděn vědomě, soustředěně.
  • Dýchání: při cvičení se pracuje i s dechem, neměl by se zadržovat, dýchání má být hluboké a plynulé.
  • Kontrola: pohyby jsou vedeny pomalu a kontrolovaně, ne trhavě.
  • Centrování: cviky vycházejí z centra těla, posiluje se svalový korzet – svaly od hrudníku po pánev.
  • Plynulost a přesnost: provedení cviků má být plynulé, uvolněné, ale přesné.

Bezpečné cvičení pro každého

Odhoďte stud a přihlaste se na svou první hodinu pilates. Nebude se zde testovat vaše fyzička, ani se nemusíte bát o své klouby. Budete jen potřebovat pohodlné oblečení a podložku, cvičí se obvykle naboso. Lektor vám vysvětlí správné provedení cviků, poradí s dechem a opraví případné chyby, kvůli kterým byste si mohli i ublížit. Až budete pohyby dobře ovládat, můžete pokračovat se cvičením doma. Ale cvičení ve skupině s instruktorem je přeci jenom efektivnější a zábavnější než stále se opakující sestava na DVD.

V čem cvičení pilates prospívá

  • Posílením svalstva trupu získáte lepší držení těla.
  • Procvičíte problémové partie jako břicho, hýždě a stehna.
  • Posílíte svaly, které se běžně nezapojují – hluboko uložené svaly, záda, paže, pánevní dno.
  • Protáhnutím a posílením zádového svalstva můžete odstranit bolest zad, zlepšit špatné postavení páteře.
  • Díky hlubokému dýchání se tělo prokysličí a nabije novou energií.
  • Uvolňující cvičení funguje proti stresu, vyčistíte si hlavu a budete mít dobrou náladu.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..