×
TOPZINE.cz

Pilates jóga: Ideální společník při odstraňování nejen předvánočního stresu

Pilates jóga je spojení Pilatesovy metody a jógy. Tento nový přístup vede k vytvoření ideálního těla, duše a zlepšení životního stylu.

FOTO: Pilates jóga
Pilates jóga - ilustrační foto Foto: Tereza Knobová, Topzine.cz

Obě metody jsou součástí jedné oblasti fitness, která se nazývá mind-body (spojení těla a mysli). Výzkumy dokazují, že toto cvičení hraje velkou roli při odstraňování stresu. Zároveň celkově zlepšuje zdravotní stav.

Pilates

Tuto metodu vymyslel Joseph Pilates během první poloviny 20. století. Jejím cílem je zlepšit kontrolu nad svým tělem, posílit jej a zlepšit jeho ohebnost. Snaží se docílit řízeného pohybu ze silného středu těla. Pilatesovi následovníci stanovili šest principů cvičení: soustředěnost, plynulost, přesnost, řízený pohyb, pohyb vycházející ze středu těla a přesné dýchání.

Jóga

FOTO: Pilates jóga - příjemné prostředí
Příjemné prostředí a dobrá nálada jsou u pilates jógy také důležité Foto: Tereza Knobová, Topzine.cz

V józe se klade důraz na plynulé přechody mezi jednotlivými pozicemi a na správnou techniku dýchání. Při cvičení se musíme koncentrovat a vnímat vlastní pohyby. Tím relaxujeme a uvědomujeme si sebe sama. V dnešní době se soustředíme většinou jen na hmotnou existenci. Pomocí jógy je však možné překonat nepravé ego a uvědomovat si duševní blaho.

Ke cvičení potřebujete

Nejprve si najděte teplé a klidné místo bez rušivých elementů. Jako pozadí si můžete pustit relaxační hudbu (pomalou a nerytmickou). Pohodlně se oblečte a připravte si cvičící podložku, popřípadě složený ručník.

Pozor! Nesmíte cvičit, když:

– máte bolesti, které nesouvisí s fyzickým přetížením (bolest hlavy, žaludku…)

– se necítíte dobře

– jste se právě najedli, cvičit s plným žaludkem se opravdu nevyplácí

– se léčíte z nějaké nemoci

Přesný popis všech cviků a sestav by byl velmi obsáhlý. K pravidelnému cvičení je asi nejlepší zakoupit (nebo si vypůjčit) odbornou knížku zaměřenou na pilates jógu. Určitě někoho potěší, když ji najde pod stromečkem.  Nyní vám představím pouze výběr cviků a jejich popisů. Budete si tak moci udělat vlastní představu.

Cvičení zahájíme přípravným dýcháním a zahřátím. Sedněte si na podložku s nohama zkřižmo. Dlaně dejte na břicho tak, že palce se dotýkají spodní části žeber a ostatní prsty se navzájem dotýkají. Lokty směřují do stran. Dvakrát jemně zakašlete. Opakujte třikrát.

FOTO: Pilates jóga - dýchání
Cvik na dýchání Foto: Tereza Knobová, Topzine.cz

Dále následuje samotné cvičení. Soubory cviků jsou uvedeny v programech na 15, 30, 60 nebo 90 minut. Cviky jsou rozděleny do skupin: ve stoji, v sedu, v lehu, přechody z jedné polohy do druhé a relaxační.

Pozice bojovníka – stoj rozkročný a ruce v bok, nadechněte se a otočte o 90° doleva, pravou nohou se postavte na špičku, vydechujte a skrčte pravé koleno do pravého úhlu, vytáhněte tělo nahoru a vydržte 5 až 8 dechů, nadechněte se a vraťte do základní polohy, opakujte na druhou stanu.

FOTO: Pilates jóga - pozice bojovníka
Pozice bojovníka Foto: Tereza Knobová, Topzine.cz

Pozice stromu – nádech, pravý kotník dejte s pomocí ruky co nejblíže k tříslům a opřete o levé stehno, výdech, spojte dlaně k sobě a vzpažte, opět se vytáhněte a vydržte 5 až 8 dechů, opakujte na druhou stranu.

FOTO: Pilates jóga - pozice stromu
Pozice stromu Foto: Tereza Knobová, Topzine.cz

Obě nohy protažené – vydechujte a vtáhněte břišní svaly k páteři, protáhněte končetiny šikmo ke stropu, nádech a zvolna pokrčte nohy do základní polohy.

FOTO: Pilates jóga - obě nohy protažené
Obě nohy protažené Foto: Tereza Knobová, Topzine.cz

Most s přednožením – vydechujte a vtáhněte břišní svaly k páteři, obratel po obratli zvedejte spodní část páteře od podložky, napněte a protáhněte levou nohu, nádech, zvolna přednožte a propněte špičku, vydechujte a pomalu se vracejte zpět, opakujte na druhou stranu.

FOTO: Pilates jóga - most s přednožením
Most s přednožením Foto: Tereza Knobová, Topzine.cz

Po docvičení programu se zklidněte a relaxujte.

Bonus na závěr. Dokážete udělat takový spletenec jako na fotografii? Pilates jóga a jiná protahovací cvičení vám k tomu dopomohou.

FOTO: Pilates jóga - spletenec
Spletenec Foto: Tereza Knobová, Topzine.cz



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..