Nuselský most slaví 40 let. Mohl vypadat úplně jinak

Obr. Nuselký most

Obr. Nuselký mostNuselský most patří mezi nejznámější stavby v Praze. Je spojován s dopravními zácpami, metrem i sebevraždami. Málokdo však ví, jak mohl most vypadat podle původních návrhů z roku 1903.

Nuselský most je jednou z klíčových staveb pražského dopravního systému, po níž denně projedou tisíce aut, ale také zajímavým technickým a architektonickým dílem. Byl otevřen 22. února 1973. Most přes Nuselské údolí, jehož stavba začala v roce 1965, však proslul i jako místo, kde svůj život skokem do čtyřicetimetrové hloubky ukončily již stovky sebevrahů.

Plány na přemostění hlubokého údolí Botiče vznikaly už na počátku 20. století, ale teprve na přelomu 50. a 60. let byla uspořádána architektonická soutěž, z níž vítězně vyšel návrh trojice architektů Vojtěcha Michálka, Stanislava Hubičky a Svatopluka Kobra.

Výstavba mostu, který spojil Pankrác a Karlov a v jehož útrobách vede dvoukolejná trať metra, probíhala poměrně rychle. Takže již na podzim roku 1970 byla provedena zátěžová zkouška se 66 tanky seřazenými na ještě rozestavěné mostovce.

Nuselský most, jenž od slavnostního otevření v únoru 1973 do května 1990 nesl jméno Klementa Gottwalda, je dlouhý 485 metrů a široký 26 metrů a dodnes je jednou z největších staveb z předpjatého betonu v České republice. Pět mostních polí lichoběžníkového průřezu je podepíráno čtyřmi pilíři. Celkem stavba spolykala kolem 20 tisíc metrů krychlových nejkvalitnějšího betonu.

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Petr Pečenka
Milovník umění a dobré architektury se narodil 26.4. 1986 v Jablonci nad Nisou, kam se z Prahy vždy rád vrací - především za účelem totálně se odrovnat sportem, na lyžích nebo na kole. Po absolvování gymnázia studoval na Univerzitě Karlově na Pedagogické fakultě obor VV a obor Dějiny umění na Filosofické fakultě. Jako editor rubriky umění v magazínu Topzine.cz je od února 2011. Kontaktovat ho můžete na: petr.pecenka@topzine.cz

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*