Nově zrekonstruované Divadlo v Dlouhé vítá své diváky Macbethem

Eva Síčová

Eva Síčová

30. 11. 2010

Klasika, kterou jste ještě neviděli. Tímto mottem láká divadlo v Dlouhé své věrné i nové diváky do svých sedadel. Divadlo uvádí Shakespearovské drama Macbeth, jehož pojetí překvapí a ohromí. Mladý režisér, skvělé herecké obsazení a netradiční pojetí. Už teď je jisté, že o tomto projektu uslyšíte ze všech stran rozmanité názory. Neváhejte si udělat svůj vlastní názor, díky dlouho vyprodané premiéře a následným představením je jasné, že Macbeth v Dlouhé za to rozhodně stojí.

Macbeth Zdroj: Divadlo v Dlouhé

Díky několikaměsíční rekonstrukci zázemí divadla musela být všechna představení buď zrušena nebo přesunuta do jiných divadel. Diváci se touto situací nenechali odradit a návštěvností projevovali svou věrnost. Své brány divadlo otevřelo v sobotu 20. listopadu prostřednictvím opětovné premiéry inscenace mladého a talentovaného režiséra Jana Mikuláška a nápaditého scénografa Marka Cpina.

Interiér divadla se nezměnil, avšak diváci se mohou těšit na nové fotografie hereckého souboru ve foyer divadla. Jejich autorem je fotograf Jaroslav Prokop ve spolupráci s výtvarnicí Petrou Goldflamovou Štětinovou.

Jan Vondráček a Klára Sedláčková-Oltová

Představení Vás zaujme již při vstupu do hlediště. Scéna je velmi originální a s královským prostředím téměř nespojitelná. Z pódia na vás dýchne architektura první poloviny dvacátého století, jemné nápadité detaily i zásadní dekorace, které vás překvapí, ale nijak neodradí. Jednou z takových jsou kartonová plata od vajíček, na které si brzy zvyknete a přijmete je jako součást dění.

Všechny detaily jsou velmi propracované, ač se může na první pohled zdát, že je scéna vytvořená z toho, co bylo zrovna po ruce. Naopak. Marek Cpin si se scénou velmi vyhrál a vše má svůj smysl. Papírové koruny ze zlatého papíru naznačují pomíjivost královského majestátu, různobarevné budíky zase odtikávají poslední minuty života.

Kostýmy šité na míru

Neopomenutelným prvkem inscenace jsou výrazné, oku lahodící kostýmy. Pánové jsou oblečeni v oblecích šitých na míru, na kterých se střídají všechny odstíhy hnědé, šedé, bronzové a černé. Dámské kostýmy jsou srovnatelné s modely světových návrhářů. Drobná postava Lady Macbeth v podání Kláry Sedláčkové-Oltové dá vyniknout žlutošedým áčkovým šatům, kterými by nepohrdla ani Audrey Hepburn.

Originální scéna i kostýmy

Režisér Jan Mikulášek (1978) patří k nejvýraznějším divadelním osobnostem nejmladší generace. I přesto, že má tento nadějný režisér za sebou mnohé úspěšné inscenace, Macbeth je pro něj první pražská příležitost a podle reakcí je jasné, že nebude poslední. William Shakespeare, autor dramatu Macbeth, vytvořil hry, které se promítají do každé doby a jsou úspěšné díky své nadčasovosti.

Jan Mikulášek neváhal svou hru posunout z Alžbětinské doby do minulého století a naznačit tak, že chtivost po moci a nenasytnost jde ruku v ruce s výčitkami svědomí, které bohužel nezabrání hrůzným činům lidské mysli, a to v jakékoli době. William Shakespeare by svižně pojatou inscenaci chvílemi nepoznával, ale moderní pojetí jeho myšlenek bezesporu koresponduje se současným pohledem na svět.

Hranice vkusu je na miskách vah

Hra je velmi nápaditá a s humornými prvky, které však nijak nezesměšňují ráz hry. Jsou příjemným zpestřením dramatu a i přesto, že jsou mnohdy na hranici vkusu, nikdy ji nepřekročí a zachovávají respekt vůči autorově původní verzi. Díky rozmanitosti diváckého vkusu bude miska vah na obou názorových polích stejná. Příznivci klasického pojetí mohou považovat verzi pana Mikuláška za kontroverzní, ale pro otevřenější diváky bude hra originální a čitelná.

Inspirace Davidem Lynchem neškodí

Macbeth má v sobě dávku mystiky díky postavám čarodejnic či duchů zavražděných. Bylo zde již mnoho Macbethů a vždy se režiséři pokoušeli přijít s originálním ztvárněním těchto nereálných postav. Pan Mikulášek se tomuto úkolu také nevyhnul a pojal svou verzi velmi osobitě. Chvílemi pocítíte zásah surrealismu podobný režisérovi seriálu Twin Peaks, ve kterém bychom našli podobně laděné scény. Inscenaci dodává taková forma na tajemnosti a spojuje nás s hlavní postavou, která je ničena vlastními myšlenkami, výčitkami a strachem.

Jan Vondráček a Klára Sedláčková-Oltová

Každý herec by si rád zahrál roli v Shakespearově hře, ale ne každému se to poštěstí. Je to nejen privilegium, ale hlavně zodpovědnost vůči autorovi a publiku. Diváci mohou být velmi kritičtí, ale v případě Jana Vondráčka, herce známého také jako Lélia ze Lhářů, za kterého získal také cenu Alfréda Radoka, nemají šanci nic vytknout. Zmíněná Lady Macbeth Klára Sedláčková-Oltová je vyrovnanou partnerkou Janu Vondráčkovi, ale mnohé scény jsou ztvárněny dramatičtěji, než je nutno.

Herců plné jeviště, kdo se v tom má vyznat

Miloslav König, který se excelentně zhostil vedlejší role Rosse, se nenásilným způsobem zviditelnil a upozornil na přicházející mladou a talentovanou generaci divadelních herců. Znát jej můžete také z filmů Tajnosti nebo právě v kinech promítající se Piko. Pestrá škála herců je zde k nepřehlédnutí. Díky kostýmům se vám může zdát, že se v postavách lehce nevyznáte, ale vše se po Shakespearovsku rozplete a Vy budete moci sledovat v klidu drama s napětím, jak to tentokrát skončí.

Macbeth

Divadlo v Dlouhé

Režie: Jan Mikulášek

Hrají: Jan Vondráček, Klára Sedláčková-Oltová, Jiří Wohanka, Martin Matějka, Vojtěch Vondráček, Tomáš Turek, Miroslav Hanuš, Gabriela Mikulková, Miloslav König, Martin Veliký, Marie Turková, Martin Kocourek

Další představení: 13.12., 28.12.

0