×
TOPZINE.cz

Nile otevřeli v Praze starobylou hrobku

FOTO: Kapela Nile!Fotogalerie!V pondělí 31. ledna večer připomínal žižkovský klub Exit Chmelnice více samotné peklo než cokoliv jiného. Rozdmýchat výheň dorazila do Prahy pětice převážně death metalových kapel v čele s letitou legendou, synonymem technického superrychlého death metalu – americkými Nile. Jak ustálo české publikum nápor zahraničního buldozeru?

FOTO: Kapela Nile vystoupila v Exitu Chmelnice
Death metalová kapela Nile, Foto: Martin Kroa, Topzine.cz

V mrazech kolem mínus deseti se máničkám moc před klubem postávat nechtělo, a tak se už v půl sedmé tlačily na schodech u vstupu desítky lidí. Černě oděnou masu začali pořadatelé vpouštět dovnitř lehce před sedmou hodinou a začalo se takřka na minutu přesně.

Prvními řezníky, kteří měli za úkol trochu rozhoupat publikum, byli Darkrise z nedalekého Švýcarska. Čtveřice muzikantů se snažila oslovit pár desítek postávajících poměrně brutálním death metalem standardního střihu. Nevděčné úlohy zahřívačů diváků se maníci ze země čokolády pokoušeli zhostit naplno, leč odezva byla prozatím více než vlahá.

Jedinými zástupci severské školy metalu byli druzí pánové na holení. Kapela Zonaria z chladného Švédska zaujala snahou o propracovanou image, když s replikami pistolí na stehnech ladili své nástroje a rozmisťovali velké plachty s obalem posledního alba The Cancer Empire. Fanoušků razantně přibylo a směs melodického death/black metalu s atmosférickými klávesami si získala relativně dobrý ohlas. Mezi skladbami vynikla především energická skladba The Armageddon Anthem ze staršího alba Infamy and the Breed.

Trash metal jako kladivo

Po pauze na poctivé pivní občerstvení obecenstva a krátké zvukové zkoušce se začalo  z reproduktorů do potemnělého sálu linout intro jako předzvěst smršti. Uklidňující instrumentálku nekompromisně ukončil první trash metalový riff perfektně ozvučených Dew-Scented.

Německá stálice na scéně už devatenáctým rokem drhne místy neuvěritelně rychlý trash metal a jejich přednes opravdu bral dech. Narvaný sál se se zuřivou vervou zapojil do devastačního mechanismu strojově přesně zahraného vystoupení, kde byla představena kromě tradičních pecek také současná deska Invocation.

[album:

V gradaci hudební kvality pokračovali i raraši Melechesh původem z exotického Izraele. Působivý nástup tohoto originálního seskupení navíc podtrhl kytarista, který odehrál celou první skladbu v klasické burce (tradičním muslimském oděvu). Melechesh vynikají především maximálním využitím orientálních stupnic a hybných rytmů umně zapracovaných do metalové podoby. Podpora fanoušků nabrala snad ještě více na intenzitě a precizně odehraný set složený jak ze starších skladeb s více blackovým feelingem tak i z novějších především z alb Emissaries a The Epigenesis musel uspokojit snad každého metalistu v sále.

Chladivý zápach smrti ze země pyramid

Ručička hodin se neodbytně blížila k jedenácté hodině a k zurčivému pivnímu koloběhu života zvučili v pozadí zvukaři hvězd večera egyptologů Nile. Zkomprimovanou směs potu a tabákového kouře ze sálu vytáhla výkonná ventilace a do pročištěného vzduchu se rozezněl hrůzu nahánějící úvod skladby Kafir! Pak sál vybuchl v death metalovém kataklyzmatu šíleně rychlých, tvrdých a přesných bicích, silně zkreslených kytar a hlubokého hrdelního řevu připomínajícího chrčení mumií z plesnivých katakomb. Pánové Sanders, Toler-Wade, Kollias a Lollis očividně vědí, jak vzít vystoupení za ten správný konec.

Student starobylého Egypta Karl Sanders, který nabyl více než úctyhodných metrik, se po celou dobu pobaveně usmíval a spolu s Tolerem-Wadem působili oba pánové, kterým už táhne na padesát, velmi uvolněně. Cekově je nutné vyzdvihnout suverénní přednes technicky velmi náročných a originálně konstruovaných skladeb.

Bicí automat v lidském obleku George Kollias musel za zhruba hodinu trvající koncert spálit několik Big Mac menu a nejnovější člen kapely basák Chris Lollis bezchybně sekundoval excelentním výkonem dunivě těžkým a rychlým kytarám.

Bůh Ra ušetřil český dav

Setlist skladeb byl sestaven dostatečně promyšleně, a tak zazněly jak starší kousky z katakomb Nephren-Ka tak i oblíbené pecky Sarcophagus, Sacrifice Unto Sebek, Ithyphallic nebo skvělá Those Whom the Gods Detest. Death metalové pásmo připomínající drtivou tsunami pak uzavřela notoricky známá skladba Black Seeds of Vengeance. Bez jakéhokoliv přídavku se po půlnoci američtí veterání Nile vstřícně rozloučili s fanoušky a nakojení metalisté se postupně trousili na poslední denní tramvaje s pískáním v uších ale spokojeností v černé duši.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..