Menu
TOPZINE.cz
Studium

NERV: Biflování má být konec, od teď jen souvislosti a logika

Zuzana Černá

Zuzana Černá

1. 3. 2011

Foto: penízeNárodní ekonomická rada vlády (NERV) doporučuje změnit způsob vyučování na základních i středních školách. To je recept, jak zlepšit konkurenceschopnost České republiky. Gramotnost patnáctiletých dětí se totiž podle OECD za posledních devět let dramaticky propadla.

Foto: peníze

Češi pořád neumí dobře hospodařit se svými penězi, Foto: Jiří Krejčík, Topzine.cz

„Učení faktů jako izolovaných informací již nemá smysl. Smysl má učit v souvislostech, nikoliv izolovaně. Je potřeba učit, že skutečnosti, fakta, poznatky mají být výsledkem řešení problémů jako vedlejší produkt, nikoliv jako primární cíl,“ vysvětlil člen NERVu Daniel Münich. Školy by měly výrazně zvýšit hlavně čtenářskou, matematickou, IT a ekonomicko-finanční gramotnost. NERV není spokojený ani s úrovní znalostí cizích jazyků.

Ekonom a profesor z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy Michal Mejstřík, který má v NERVu na starosti konkurenceschopnost, dodává: „V dnešním světě nevědět, jak například založit živnost, to je špatné. To je obrovský dluh, který já spatřuji v základním školství – právní a finanční gramotnost.“

NERV také upozornil na některé negativní důsledky plošného testování žáků. „Hrozí redukce výuky na to, čemu se například státní maturita věnuje. Hrozí tak memorizační přístupy, biflování se encyklopedických údajů, systém začne generovat učení izolovaných fakt,“ varoval Daniel Münich s tím, že například v některých cizích zemích jsou známé případy manipulace výsledků, podvádění a falšování výsledků.

Školné na vysokých školách pomůže

Ekonomové se shodli, že financování vysokého školství výrazně pomůže zavedení školného. Musí ale existovat jasné stropy a systém univerzálních bezrizikových studentských půjček. Stát by je měl navíc garantovat a úročit jen přiměřeně.

„Pozitivní přínos školného nebude spásonosný, ale bude mít řadu forem: racionalizace rozhodování uchazečů, studentů a škol; cenný informační signál o nerovnováhách mezi nabídkou a poptávkou a o rozdílech v kvalitě vzdělávací nabídky; autoregulační prvek v obtížně regulovatelném systému; zdroj dodatečných prostředků na další rozvoj úspěšných a poptávaných škol a vzdělávacích programů; nástroj umožňující výhodný export (prodej) vzdělávacích služeb zahraničním zájemcům o studium,“ píše se v doporučení NERV.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

NERV: Biflování má být konec, od teď jen souvislosti a logika