!Potrét:!Gerhard Richter je nejdražší žijící výtvarník. Jeden z jeho nejznámějších obrazů byste však ve slavných výstavních síních hledali marně. Visí totiž v Lidicích jako symbol usmíření. Mezi místními však Richterův strýček Rudi vzbuzuje spíše rozruch.
Obrazy ze série Aeroplanes zachycují proslulé bojové stroje druhé světové války. Autor: Gerhard Richter
Pro většinu Němců má jeho jméno zcela výjimečný význam. Rozsah Richterovy práce ale není jediný důvod, proč si v domovském Německu tento drážďanský rodák vysloužil tak obrovskou popularitu a zejména po svém návratu pomyslný statut národního hrdiny.
Z emigranta národním hrdinou
Zdá se totiž, jako by i Richterův životní příběh reflektoval jedna z největších traumat z historie Německa 20. století, se kterými se Němci potýkají dodnes: vzestup Nacismu a následné poválečné rozdělení Německa.
Příběh uprchlíka z východního Německa, emigranta, který se následně po letech vrací do vlasti jako by evokoval představu splněného amerického snu a na úspěch svých krajanů v cizině Němci slyší vždy rádi.
Obrazy ze série Baader-Meinhof promlouvají svou drsnou syrovostí. Autor: Gerhard Richter
Útěk na západ, který umělce navždy oddělil od jeho nejbližších, mu otevřel dveře do světa velkého umění. Jak Richter sám po letech přiznal, byl to hlavně svobodný charakter západního umění, co jej přimělo k emigraci a umožnilo vymanit se ze sevření východoněmeckého prorežimního umění.
Ve své tvorbě Richter vždy reflektoval stav společnosti, zejména pak její jednotlivé mezní okamžiky a dramata, a to jak osobní, tak společenské. Mezi jeho díly tak můžeme nalézt plátna, která se snaží nějakým způsobem vypořádat s nacistickou minulostí jeho rodičů i ta, které se týkají nechvalně proslulého případu Badera a Meinhoffové z Frakce Rudé Armády.
Nevhodně zvolený obraz
S traumatem Nacismu a obludnou rolí Němců během druhé světové války se Richter podobně jako mnoho jiných německých výtvarníků během šedesátých let pokoušel vyrovnat svou tvorbou. Vznikl tak jeden z jeho nejznámějších obrazů Strýček Rudi, který dnes visí jako symbol usmíření ve stále expozici Lidického památníků.
Mezi místními však budí rozruch kvůli možná trochu nevhodně zvolenému tématu a není se čemu divit. Na obraze totiž pózuje Richterův strýček Rudi oblečený v německé uniformě. Ve spojení s Lidicemi tak obraz, který na první pohled připomíná rozostřenou rodinnou fotografii, nutně vzbuzuje emoce.
Abstraktní obraz Gerharda Richtera evokuje Pollockovské asociace. Autor: Gerhard Richter
Rozmazaný obraz v sobě přitom spojuje to, co je pro jeho autora charakteristické. Je to právě schopnost proplouvat mezi dvěma odlišnými polohami moderního umění: abstraktní malbou a hyperrealistickou snahou o dokonalé zpodobnění okolní reality.
Obě tyto formy Richter používá za účelem rozpracování společného tématu: melancholie, touze po svobodě a existenciální reflexe.