×
TOPZINE.cz

Nejcharismatičtější nádražní budovy potvrzují pořekadlo, že i cesta může být cíl

FOTO: Berlín - nádraží Hauptbahnhof !FOTOGALERIE!Všechny životní oblasti směřují ke stále větší a větší kultuře, ať už jde o stolování, oblékání nebo o… ano o cestování. Dopravit se na místo určení už není to hlavní, podstatné je i to, jak se před, během a po své jízdě budeme cítit. A na to pamatuje stále více světových měst. Vznikají tak nádražní budovy rozličných tvarů, stylů, velikostí i jedinečného zákaznického servisu.

FOTO: Berlín - nádraží Hauptbahnhof
Berlín - nádraží Hauptbahnhof, Zdroj: AČCKA

Na hlavní nádraží vBerlíně Hauptbahnhof se můžete i opalovat

Hlavní nádraží v Berlíně je největší železniční křižovatkou v Evropě. Nádraží je samo o sobě působivé svoji architekturou. Bylo dokončeno v roce 2006, má 2 podlaží, 14 nástupišť, nachází se zde téměř 80 obchodů a v blízkosti je vybudována pláž. Nádraží poskytuje denně služby 1100 domácím i mezinárodním spojům. Obrovské množství skleněných tabulí, ze kterých je budova vyrobena, dovoluje slunečním paprskům vnikat do budovy a denní světlo dokresluje již tak dech beroucí dojem z této moderní budovy.

V Kuala Lumpuru se budete cítit jako v pohádce

100 let stará nádražní budova v Kuala Lumpur je unikátní směsí východních a západních stylů, i přesto, že mnohým připomíná spíše zámek z pohádky než železniční křižovatku. Budova byla dokončena v roce 1910, ale nádraží bylo později přestavováno a rozšiřováno. Původní části interiéru můžete vidět v nedalekém hotelu Heritage Station Hotel.

Sněhové království Nordpark Cable Railway najdete v rakouském Innsbrucku

Rakouský kladný vztah k modernímu designu a unikátní architektuře je na této stavbě více než patrný. Tato budova se nachází v Innsbrucku a je dílem známého architektonického studia Zaha Hadid. Komplex tvoří 4 různé, ale tvarem podobné stanice, které vypadají jako by byly vytvořeny z přírodního sněhu a ledu. Aby tato unikátní konstrukce mohla vzniknout, museli architekti použít technologii vyvinutou v automobilovém průmyslu.

La Gare de Strasbourg: Skleněné peklo?

Stavba byla navržena v roce 1883 berlínským architektem Johanem Jacobstahlem. Budova byla v roce 2007 renovována a bylo zde vybudováno nové skleněné průčelí. Sto dvacet metrů dlouhá skleněná konstrukce lemující fasádu je citlivě integrována do historické železniční budovy. Pětadvaceti metrový prostor mezi hlavní budovou a skleněným průčelím slouží jako tranzitní místo pro vlaky, metro, tramvaje a autobusy.

FOTO: Japonsko - Kanazawa Station
Japonsko - Kanazawa Station, Zdroj: AČCKA

Kanazawa Station v Japonsku je vstupní branou do světa

Úžasné spojení futuristické architektury a ikonické japonské dřevěné konstrukce představuje nádraží Kanazawa v prefektuře Ishikawa. Nádraží vítá cestující velkou 14 metrů vysokou branou, která vede k hlavnímu vchodu. Na výrobu skleněného tunelu, který spojuje východní a západní stranu nádraží bylo použito na 3000 skleněných tabulí.

Southern Cross Station, Melbourne, Austrálie

Vlnící se střecha nádraží Southern Cross v Melbourne je charakteristickým znakem hlavního nádraží ve městě. Nádraží bylo dokončeno v roce 2006 a slouží patnácti milionům cestujících ročně. Toto unikátní architektonické provedení získalo od Královského institutu britských architektů prestižní Lubetkinovu cenu za nejvýznamnější novou budovu umístěnou mimo EU.

Estación de Atocha, Madrid, ŠPANĚLSKO: Vzhůru do džungle

Tato železniční budova vznikla v roce 1851 v hlavním městě Španělska a byla postavena známým španělským architektem Rafaelem Moneo, který se rozhodl přeměnit starou budovu v exotickou zahradu. Džungle uprostřed vlakového nádraží v Madridu tvoří dokonalý orientační bod, má rozlohu 4 000 m² a je domovem pro více jak 500 rostlinných i živočišných druhů, mj. zde můžeme vidět masožravé rostliny nebo želvy. Mimochodem, na nádraží je také diskotéka.

FOTO: Indie - Chhatrapati Shivaj
Indie - Chhatrapati Shivaj, Zdroj: AČCKA

Chhatrapati Shivaji v Bombaji: Místo, kde se střetává Indie s gotikou

Impozantní stanice Chhatrapati Shivaji, původně známá jako Viktoriina, je hlavním nádražím v Bombaji a představuje jednu z nejrušnějších dopravních křižovatek v celé Indii. Jeho historie sahá do konce 19. století, kdy bylo navrženo britským architektem Frederickem Williamem Stevensem. V roce 2004 byla tato železniční budova zapsána na seznam kulturního dědictví UNESCO, protože je považována jako vynikající příklad dvou kultur setkávajících se pod jednou střechou. Setkává se zde totiž viktoriánský gotický styl s tradiční indickou architekturou.

Do belgického Antwerp Central Station za jízdou i za modlitbou

Hlavní nádraží zvané železniční katedrála opravdu více připomíná chrám než železniční stanici. Bylo vybudováno v letech 1895-1905 a lidé z celého světa obdivují velkou kupoli nad čekárnou, pozoruhodnou konstrukci viaduktu a neobyčejný styl celé budovy. Nachází se zde také galerie s diamanty a přes třicet obchodů.

St. Pancras Station, Londýn: Oslavte cestu skleničkou šampaňského

Tato nádražní budova uznávaná pro svoji Viktoriánskou architekturu byla vybudována v letech 1864-1868 v Londýně. Tato úžasná historická stavba, která byla v roce 1960 zachráněna před demolicí, byla od roku 2000 renovována a v roce 2007 došlo k jejímu znovuotevření. V rekonstruované budově se nacházejí dvě významné sochy: socha Johna Betjemana a socha Místo setkání – devět metrů vysoká bronzová socha páru. Lidé čekající na vlak si mohou tuto dobu zpříjemnit sklenkou perlivého vína v nejdelším baru se šampaňským v Evropě.

Fotografie a textové poklady poskytla AČCKA.

[album:https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/nadrazni-budovy-cestovani-2010/]

Ohodnoťte tento článek


Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..