Menu
TOPZINE.cz
Vitamíny

Nedostatek železa v organismu může komplikovat život

Redakce

Redakce

25. 8. 2010

Vyvážené množství železa v lidském organismu je důležitější než by se mohlo zdát. Nedostatek železa může stěžovat běžné fungování v životě nebo dokonce způsobovat nepříjemné zdravotní problémy. Na druhou stranu i jeho přílišný nadbytek tělu škodí. Jak najít tu správnou rovnováhu?

Komplikace spojené s nedostatkem železa

Všeobecně nedostatkem železa v těle trpí více ženy než muži. Ženy ho mají asi 3,5 g, muži 4 g a z toho asi 2,5 g bývá obsaženo v krevním barvivu v červených krvinkách. Méně ohrožené jsou pak ženy po menopauze. Při jeho nedostatku nám život může znepříjemňovat nezvladatelná únava, ospalost, bolesti hlavy, potíže s polykáním, pálení jazyka, časté zanícení koutků. Dále jeho nedostatek snižuje pozornost a obranyschopnost organismu, podporuje poruchy soustředění nebo zpomaluje růst nervové tkáně. Časem se tento stav může rozvinout v chudokrevnost, kdy už je nutné navštívit lékaře, aby naordinoval správnou a vyváženou léčbu.

Přebytek železa

Jestliže jste na sobě zpozorovali některé příznaky nedostatku železa, nedoporučuje se začít se léčit vitamíny sám a to i přes to, že jsou volně přístupné v lékárně. Pravidelné prohlídky a testy u lékaře zajistí kontrolu nad optimálním množstvím toho prvku v organismu. Užívání železa ve formě kapslí je nutné totiž čas od času přerušit, aby nedošlo k nebezpečnému předávkování, a v tom vám nejlépe poradí lékař. Při předávkování dochází k ukládání přebytků do jater, plic, ledvin či sleziny a k následnému poškození těchto důležitých orgánů.

Foto: Petra Prokopová, Topzine.cz

Přirozené zdroje železa

Také proto je nejlepší spoléhat se na přirozené zdroje železa. Nejvhodnější potraviny jsou hlavně švestky, červená řepa, vlašské ořechy, kuřecí maso, dýňová, sezamová a slunečnicová semínka, kukuřice či tmavá listová zelenina. Z živočišné stravy dokáže tělo vstřebat až třicet procent železa, kromě vajec, kde stejně jako u zeleniny dochází ke vstřebání jen pětiprocentnímu. Přesto se vegetariáni ani vegani nedostatku železa nemusí bát, pokud si ovšem pečlivě pohlídají vyváženost potravin. Doporučuje se omezit příjem mléka a mléčných výrobků a naopak zvýšit příjem vitamínu C, který vstřebávání železa napomáhá.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Nedostatek železa v organismu může komplikovat život