Menu
TOPZINE.cz
Art & Design

Národní Muzeum má nový web. Proč se vyplatí ho sledovat?

Redakce

Redakce

14. 5. 2012

FOTO: Prohlídka s audioprůvodcemMuzeum je především vzdělávací a výzkumná instituce. Proto je jejím hlavním úkolem vzdělávat, a tedy i informovat, nejen návštěvníky, ale i veřejnost. To, že muzeum není starosvětský učitel s rákoskou, dokáže jeho zpravodajský web.

FOTO: Prohlídka s audioprůvodcem

Moderní muzeum využívá moderní technologie a zajímá ho názor diváka. Zdroj: staedelmuseum.de

Muzea si veřejnost představuje jako zaprášené nudné instituce bez života, nicméně i u nás je již řada muzeí, která své návštěvníky hravě přesvědčí o opaku. Za veřejným programem muzea je však množství práce, která není na první pohled vidět, přesto je zajímavá i pro běžného smrtelníka.

Internetové stránky muzeí již mají svou ustálenou podobu. Většinou obsahují informace o expozicích, aktuálních výstavách. Pevné místo patří také otevírací době, vstupnému, dopravnímu spojení a jiným praktickým otázkám. Mnoho muzeí již na web zařadilo sekci média, kam pravidelně doplňuje fotky a videa, nebo udržuje kanál na youtube.

Muzejní zpravodajství – krok k divákovi

Zpravodajství není na muzejních internetových stránkách pravidlem. Umožňuje zprostředkovat nevtíravou formou informace, které mají potenciál přilákat návštěvníky, které by jinak do muzea jít nenapadlo. Zásadním přínosem je však interaktivita. Návštěvník stránek může zanechat komentář nebo se zeptat pracovníka muzea v online rozhovoru. Muzeum tak získává zpětnou vazbu v míře, jaká dříve nebyla možná.

FOTO: Domovská stránka Muzea 3000

Informační server Národního muzea přiblíží čtenářům nejen exponáty, ale i práci a dilemata muzejníků. Zdroj: nm.cz

Národní muzeum se rozhodlo potenciál internetových stránek využít a prozradit na svém portálu zajímavosti ze zákulisí, ukázat sbírkové předměty, které budí pozornost a nabídnout návštěvníkovi možnost se zapojit do muzejního dění. To umožnila anketa o tzv. Jirušových bednách. Stihli jste se zapojit?

Ředitel Národního muzea Michal Lukeš o projektu Muzeum 3000 říká: „Ukazuje, že Národní muzeum má opravdu co nabídnout, a připomíná, že muzeum nejsou jen expozice a výstavy, ale celá řada dalších velmi zajímavých aktivit.“ Zpravodajskou formou je totiž čtenář informován nejen o výstavách, ale i doprovodných programech, akcích, či výzkumech muzejníků. Zpestřením jsou videoreportáže, rozhovory nebo zajímavé ankety.

FOTO: British museum

Pohled na British Museum, jehož pracovníci blogují již několik let. Zdroj: sxc.hu

Autoři projektu Muzeum 3000 přiznávají inspiraci stránkami Smithsonian Institution či British Museum. Obě instituce nazývají tento kanál jednoduše blog. Není spravován centrálně, je svěřen jednotlivým oddělením muzea. Umožňuje tematické vyhledávání a má i větev, která se týká aktuálních výstav.

Podobný blog již vede celá řada světově uznávaných institucí. Pravidelně sem přispívá například Kunsthistorisches Museum ve Vídni, které příspěvky věnuje zejména aktivitám muzea směřovaným k divákovi, výstavám, přednáškám a doprovodným programům. Podobné zprávy přináší i stránky Rijksmuzea v Amsterodamu, kde se dozvíte například i novinky z průzkumů uměleckých děl.

FOTO: Tate Modern

Tate Modern na svých stránkách zveřejňuje množství zajímavých videí, reportáží a rozhovorů.

Mnohem pestřejší je obsah oddílu Context and comment londýnské Tate Modern, kde se objevují videa k výstavám, články o akvizicích, či rozhovory s mladými umělci. Vzhledem k tomu, že v galerii probíhá i řada hudebních vystoupení, věnují se také hudební scéně.

Na stránkách berlínských muzeí se věnují také připravované rekonstrukci Neue Nationalgalerie. Rekonstrukce zabírá také široký prostor stránek frankfurtské galerie Städel, která ve svém blogu zveřejňuje i množství jiných zajímavostí, například medailonky pracovníků i donátorů muzea.

FOTO: Děti v muzeu

Muzejní web poradí, kdy se hodí vzít s sebou i ratolest.

V českém prostředí je Národní muzeum jedním z prvních muzeí, které zpravodajství zavedly. První vlaštovkou rozšiřování obzorů na internetovém nebi byla Moravská galerie, jejíž ředitel již třetím rokem píše blog.

Internetové stránky vždy odrážejí povahu instituce. Pokud má zajímavou náplň a pestrý program, je na nich vždy o čem psát. Pro diváka je to možnost nahlédnout muzeu pod pokličku, což může být v případě muzea mnohem zajímavější, než byste čekali. Rozhodně se vyplatí na ně občas nahlédnout a podívat se, co se ve vašem oblíbeném muzeu děje.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Národní Muzeum má nový web. Proč se vyplatí ho sledovat?