×
TOPZINE.cz

Nakupování přes internet: Zaniknou kamenné obchody?

České bankovky v Ruka Milan Horní 600x338.jpg

O tom, že mezi uživateli internetu roste zájem o obchodní služby, které jsou jim k dispozici, nemůže být pochyb. Tento trend je nezadržitelný a samozřejmý. Otázkou nyní jen zůstává, kam až může vlastně dojít a co všechno si od něj výrobci a prodejci do budoucna slibují. Všechno tak závisí na nabídce, množství poptávky a cílech koncových uživatelů. Je však možné, že by zcela zanikly kamenné obchody?

Internet a nakupování jdou ruku v ruce Autor: Milan Horní Topzine.cz
Internet a nakupování jdou ruku v ruce Autor: Milan Horní Topzine.cz

V nedávné době zveřejnila agentura Mediaresearch zajímavý průzkum, který provedla na popud Asociace pro elektronickou komerci (APEK). V uplynulém roce se zeptala více než 1 000 respondentů na to, zda nakupují na internetu a jak jsou s těmito nákupy spokojeni. Výsledky, které tento průzkum přinesl, jsou zajímavé.

Výzkum pro APEK totiž ukázal, že téměř celá česká internetová populace (95 %) má vlastní zkušenost s nákupy na internetu. Z toho téměř polovina dotázaných (49 %) nakupuje na internetu alespoň jednou za čtvrt roku. Dvě třetiny všech uživatelů pak k pořízení požadovaného zboží použijí internetových obchodů alespoň jednou za půl roku.

Frekvence nakupování na internetu Zdroj: netpanel omnibus – MEDIARESEARCH, březen/duben 2010, n=1023
Frekvence nakupování na internetu Zdroj: netpanel omnibus – MEDIARESEARCH, březen/duben 2010, n=1023

Proč se rozmáhá tzv. e-shopping?

Odpovědí může být hned několik a všechny mají samozřejmě něco do sebe. Jedním z neméně zanedbatelných aspektů je také rozvoj internetu, elektronických obchodů, vzdělanost a povědomí uživatelů. Samozřejmě rozvoji e-shoppingu vedle mnohem lepší cenové nabídky, která je na internetu většinou pravidlem, napomáhá i uspěchanost dnešní doby. Nákupy z pohodlí domova, bez zbytečného běhání, shánění a nervování jsou snadným a příjemným řešením, jež se přímo nabízí.

Uživatel má také jedinečnou možnost na jednom místě a pěkně v klidu porovnat hned několik výrobků mezi sebou a vybrat si ten nejvhodnější. Všechno je navíc doplněno i o hodnocení vlastníků požadovaných výrobků. To ve své podstatě nabízí zcela nový obzor v oblasti nakupování. Možnost požádat o radu, vlastní hodnocení a zkušenost někoho, jako jste vy (prostě obyčejného člověka), je výborným doplňujícím kritériem při výběru zboží.

I nakupování na internetu má své mouchy

O tomto tvrzení se už na vlastní kůži přesvědčili mnozí a jistě by se bez této zkušenosti raději obešli. Jak vyplývá z průzkumu agentury Mediaresearch, většina uživatelů (99 %) je však s nákupy na internetu převážně spokojena. Toto tvrzení vychází z osobních, většinou kladných, poznatků. I tak ale přes tři čtvrtiny nakupujících vnímá ohrožení možnými riziky. Zmiňovat, jaké to jsou, je bezpředmětné, neboť je jejich škála nepřeberná. Jeden příklad za všechny viz Nákupy přes internet. Na co si dát pozor?

Kolik a za co jsme schopni utrácet?

Průměrná útrata za nákupy v internetových obchodech v posledních 12 měsících Zdroj: netpanel omnibus – MEDIARESEARCH, březen/duben 2010, n= 978
Průměrná útrata za nákupy v internetových obchodech v posledních 12 měsících Zdroj: netpanel omnibus – MEDIARESEARCH, březen/duben 2010, n= 978

Agentura se dále zaměřila na otázku, za co všechno a kolik utrácíme. Podle průzkumu tak pětina nakupujících uvádí, že v posledním roce utratila na internetu více než 20 tisíc Kč. Další pětina se pak honosí částkou mezi 10 až 20 tisíci Kč. Nejvíce však utrácíme v průměru mezi 1 až 10 tisíci Kč, k této částce se přiklonila téměř polovina uživatelů internetu a e-shopů.

Největší úspěch pak zaznamenávají nákupy elektroniky. Hlavní část všech nákupů (45 %) pak tvoří PC a jejich komponenty, převážně tedy hardware. Čím dál více se však také rozvíjejí nákupy oblečení, bot, sportovního zboží a vybavení nebo knih.

O svou existenci se však zatím nemusejí obávat ani kamenné obchody. Zde stále a nejspíše i dlouho do budoucna bude v kurzu hlavně zboží krátkodobé trvanlivosti. Objednávat potraviny přes internet je zatím přece jen trochu přitažené za vlasy, pokud si tedy nenajmete nějakou firmu, která vám do hodiny přinese požadovaný nákup tak, abyste si mohli okamžitě připravit večeři. O nákupy v kamenných obchodech se navíc postarají i lidé, kteří k internetové populaci rozhodně nepatří a nehrozí u nich nebezpečí, že by se k ní snad kdy přidali. Kamenné obchody se tak do budoucna o svou existenci bát nemusejí.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..