×
TOPZINE.cz

Nadýmání: Máte problémy s plyny?

Zažil to každý. Nafouklé břicho, bolest přecházející až v křeče, pocit plnosti, odchod plynů. Z fyziologického hlediska přirozená součást trávení, z hlediska společenského velmi nepřijemná potíž. Postižený se snaží nežádoucí příznaky za každou cenu skrýt, nepodaří-li se to, je okolím považován za neslušného. Ačkoli jsou zmíněné obtíže běžné, příliš se o nich nemluví, nadýmání se totiž dodnes nevymanilo z kolonky tabu.

Zdroj: ehow.com
Zdroj: ehow.com

Nadýmání je také označováno z řečtiny pocházejícím termínem meteorismus (meteoros znamená povětrný). Plyny se do těla mohou dostat polknutím, dále se tvoří během zpracovávání potravy v organismu. Mohou za to chemické trávicí pochody, konkrétně kvašení a hnití. Denně se takto vytvoří přibližně 1,5 litru plynu. Střevní plyny se pak vstřebávají a odcházejí z těla ven. Pokud se tak nestane a plyny v těle zůstávají, označujeme vzniklý stav jako nadýmání. Jejich zvýšené tvorbě a následnému odchodu z těla říkáme plynatost (také flatulence, což je pojem přejatý z angličtiny). Tyto dvě záležitosti spolu samozřejmě úzce souvisí.

Nejjednodušší radou je zvýšení příjmu tekutin a dostatečný pohyb, který rozhýbe i střevo, čímž podpoří jeho činnost. Přetrvávají-li obtíže, je vhodné změnit skladbu jídelníčku, zařadit bylinky, případně využít nějaký lék. Pokud nic z uvedeného nezabírá, je na místě návštěva odborného lékaře, v tomto případě se jedná o gastroenterologa.

Nejčastější příčiny

  • Nadýmavé (flatugenní) potraviny – luštěniny, některé druhy zeleniny a ovoce
  • Hltání (spolu s potravou člověk přijímá i vzduch)
  • Nedostatek pohybu
  • Nedostatečný příjem tekutin
  • Stres
  • Narušená střevní mikroflóra – například přemnožení kvasinek
  • Zácpa

CO JÍST A CO NE?

Ne: Nevhodné jsou luštěniny (hrách, fazole, čočka). Pokud o ně nechcete přijít, před vařením je dlouho namáčejte, potom vodu vylijte a k vaření použijte čistou. Problém může vyvolávat i pečivo, především čerstvé bílé a kynuté, mléko, ořechy a hrozinky. Ze zeleniny je nevhodné zelí, cibule, květák, česnek, lilek, růžičková kapusta, mrkev a celer. Z ovoce je dobré vynechat banány, meruňky, švestky, hroznové víno a raději i citrusové plody. Na místě je vyloučit příliš slané potraviny jako třeba uzeniny. Nadýmání způsobují také perlivé nápoje.

Foto: Petra Prokopová, Topzine.cz
Foto: Petra Prokopová, Topzine.cz

Ano: Libové maso, drůbež, ryby, jogurty s živými kulturami, nízkotučné sýry, rýže, vejce, hořká čokoláda, ovocná zmrzlina, starší tmavé pečivo. Ze zeleniny je vhodný hlávkový salát, okurka, paprika, rajče, chřest, cuketa a olivy. Z bylinek a koření především fenykl, dále heřmánek, máta, zázvor, bazalka, libeček, anýz, kopr, kmín a oregáno. Je vhodné pít neperlivou vodu a bylinné čaje – hlavně fenyklový a heřmánkový.

Foto: Petra Prokopová, Topzine.cz
Foto: Petra Prokopová, Topzine.cz

LÉKY

Vzhledem k tomu, že častou příčinou nadýmání a plynatosti je narušená střevní flóra, je vhodné jíst pravidelně jogurty s živými kulturami, případně užívat probiotika. Probiotika jsou živé mikroorganismy, takzvané dobré bakterie, které pomáhají udržovat rovnováhu mikroflóry ve střevech. Nejčastěji užívané jsou bakterie rodu Lactobacillus nebo Bifidobakterium.

Lékárny nabízejí široké spektrum přípravků, které mohou při problémech s plyny pomoci. Fungují na různých principech. Například deflatulencia, ta snižují napětí v žaludku a v trávicím ústrojí. Prokinetika jsou látky zvyšující pohyb trávicího traktu. Další druh preparátů dodává tělu enzymy, které napomáhají trávení, pokud tyto enzymy fungují u jedince nedostatečně. Spasmolytika uvolňují křeče, zastavují pohyby střeva, čímž mohou mimo jiné zabránit průjmu i odchodu plynů. Je dobré užívat i živočišné uhlí. Při průchodu trávicím traktem na sebe uhlí váže toxické látky a plyny. Je bezpečné, protože nemá nežádoucí účinky.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..