Menu
TOPZINE.cz
Film & TV

Modrooký fešák Mel Gibson: přijde o půlku majetku kvůli úletu?

Lukáš Vaníček

Lukáš Vaníček

9. 7. 2009

braveheart-1995-10-gTřímá v rukou smrtonosnou zbraň, poradí si i s horalským mečem, umí pilotovat Herculese C104 pro Air America, patří mezi skutečné americké patrioty a přitom je úplně šílený. Mel Gibson.

Mel Columcile Gerard Gibson se narodil roku 1956 v New Yorku. Obecně o něm koluje představa, že to je Australan, ale bohužel, na kontinent klokanů se přestěhoval až když mu bylo kolem dvanácti let. Pohledný mladík v sobě ukrýval značný herecký talent, kterého si všiml i tehdy ještě málo známý režisér George Miller. Jedenadvacetiletý modrooký fešák plný šarmu se na roli ryze kladného hrdiny velice hodil, a tak v  roce 1979 na plátna kin vtrhl Šílený Max. Děj se odehrává v blízké, lehce postapokalytpické budoucnosti, kdy cesty okupuje šílený motorkářský gang a do křížku se s ním pustí mladý policejní důstojník Max, kterému zabili ženu. Dnes bychom řekli klišé, ale tento film zapříčinil svým způsobem drobný převrat. Neznámý herec v hlavní roli, neznámý režisér, který musel nechat rozmlátit i vlastní karavan, aby měl dostatek kulis, způsobili v Americe obrovský kasovní trhák, který Gibsonovi přímo rozrazil dveře do Holywoodu.  Druhý díl na sebe nedal dlouho čekat, a tak roku 1981 vyráží bojovat s bezprávím šílený Max podruhé, tentokrát jako Bojovník silnic. Znovu se dočkává úspěchu, kterým začíná upevňovat svoji pozici velmi dobré a hlavně divácky oblíbené herecké hvězdy, a nebyly to jenom jeho modré oči, které na něm fanynky tolik obdivovaly.

Do své „startovací“ role postapokalyptického, šíleného hrdiny se Mel Gibson vrátil ještě potřetí v roce 1985. Šílený Max –  Pod kopulí hromu už trpěl nemocí zvanou další pokračování. V rozmezí prvního a třetího dílu stihl hlavní protagonista trochu zestárnout. Velmi dobře to navozuje pocit autentičnosti, protože i realita filmu se současnosti stále víc a víc vzdaluje. První díl v sobě přílišné prvky světa po globální katastrofě nenesl, ale divák zároveň tušil, že staré zákony padly a svět je jiný, než jaký jej známe. Max jednička svým způsobem připomíná Kobru 11, protože aut se během natáčená zrušilo skutečné hodně. Ve trojce už auta nejezdí a čas opět pokročil. Světu vládne poušť, které pohlcuje vše bez rozdílu.

Dva roky poté, kdy bylo na plátna kin uvedeno třetí pokračování Maxe, se objevil nový snímek, který má ovšem s výše zmíněným titulem mnoho společného. Mel Gibson v něm opět ztvárnil hlavní roli policejního důstojníka a film se dočkal ne dvou, ale dokonce tří pokračování, jejichž kvalita se moc nelišila. U diváků sklidily Všechny Smrtonosné zbraně velký úspěch. Pro Gibsonova kolegu Danyho Glovera znamenal tento film konečné proražení ve velkém kasovním trháku. Tento černošský herec sice sklízel větší či menší úspěchy ve svých předchozích snímcích, ovšem právě role Rogera Murtaugha znamenala skutečný průlom.

Všechny díly obsahovaly přesně to, po čem diváci toužili. Nepřetržitou akci plnou automobilových honiček, střílení, zlých, bezskrupulózních padouchů, ještě více střílení, rozbitých aut prokládaná humornými scénami. To vše se ve Smrtonosné zbrani podařilo splnit, ale navíc obsahoval každý díl i velmi silný příběh, který na sebe po letech neustále navazoval tak, jak stárli i hlavní protagonisté. Mel Gibson v roli osamělého a po sebevraždě toužícího policisty Martina Rigse skutečně exceloval. Coby temnou minulostí stíhaný voják od speciálních jednotek se neustále dostával, vůli scénáristovou, do konfliktu se svým rodinně zaměřeným parťákem Gloverem. Scéna, kdy Rigs dostává ze střechy sebevraha, je prostě nezapomenutelná.

Mel Gibson si také střihl několik rolí, ze kterých americký patriotismus přímo čiší. Zároveň však to jsou snímky natolik kvalitní, že je stojí za to zmiňovat. První z nich, Patriot z roku 2000, kdy se pod taktovkou Rolanda Emericha sešel Heat Ledger a Mel Gibson a vytvořili spolu nezapomenutelného otce a syna na pozadí boje za nezávislost. Herecké výkony, které oba dva herci předvedli, skutečně stojí za zmínku.  Druhý snímek byl také válečný, ovšem z trochu jiné doby. Údolí stínů popisuje jednu epizodu války ve Vietnamu, kdy jako málokdy na vítězné straně stáli američtí vojáci. Role Plukovníka Hala Moora ztělesňuje pravého amerického geroje – katolík, pět dětí, krásná žena, stará se o své muže ve válce, hrdina. Přes jistý hrdinský patos je film kvalitní válečnou řežbou, která popisuje pro Američany velmi citlivé téma vietnamské války.

Mel Gibson se prosadil také na poli režisérském. Statečné srdce režíroval, podílel se na produkci, sám hrál hlavní roli a tento film získal pět Oscarů. Právem. Dlouhý, epický příběh už od samotného počátku dokázal vyvolat syrovou atmosféru skotské vysočiny natolik, že divák měl ve svém okolí pocit, že cítí pach koňského trusu a za krkem mu hlodá lezavá mlha. Při sledování masivních, krvavých scén se jen tají dech. Historicky tento film sice moc přesný není, ovšem zachovalo se v něm velké množství autentických jmen, která nebyla scénáristou jen sežvýkána, ale i autenticky použita, tudíž se z tohoto díla stalo velmi kvalitní pokoukání.

Gibsonovy filmy se vůbec vyznačují silným naturalismem a lpěním na autentičnosti. Snímek Umučení Krista popisuje to, co už je patrné z jeho názvu, ovšem natolik sugestivně a věrně, že násilí v něm obsažené připadá přehnané. Velmi ceněné na tomto snímku je také řeč všech postav, které se drží své národnosti. Římané mluví latinsky, židé hebrejsky a ne, jako se to v některých holywoodských filmech stává, že všichni do jednoho mluví anglicky, což kazí historický dojem.

Mel Gibson se vyprofiloval na skutečně jednoho z nejoblíbenějších a nejslavnějších herců na celém světě. Není snad nikoho, kdo by jej v nějakém filmu neviděl, protože jeho záběr je ryze široký. Hrál ve spoustě akčních filmů, válečných, ovšem dokázal se prosadit i v romantičtějších a nenásilných rolích – Po čem ženy touží, Navždy mladý. Není tedy hercem, který je určován jedním žánrem, ale hercem skutečně univerzálním a všude slaví úspěch. O tom svědčí i velice jasný a nevyvratitelný ukazatel míry úspěchu. Majetek, který Gibson za dobu své dosavadní kariéry nashromáždil, činí v přepočtu něco okolo devatenácti miliard korun, což už samo o sobě něco znamená. (Možná o polovinu z toho přijde díky svému úletu s ruskou zpěvačkou, ovšem od zprávy, která proběhla bulvárem, se zatím nic neděje.)

série Šílený Max  (1979, 1981, 1985)

série Smrtonosná zbraň (1987, 1989, 1992, 1998)

Hamlet 1990

Air America 1990

Maverick 1994

Statečné srdce – režie 1995

Spiknutí 1997

Patriot 2000

Po čem ženy touží 2000

Údolí stínů 2002

Znamení 2002

Umučení Krista – režie 2004

Apocalypto – režie 2006

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Modrooký fešák Mel Gibson: přijde o půlku majetku kvůli úletu?