Menu
TOPZINE.cz
Knižní novinky, nové knihy

Malý Machiavelli. Psycholog Frank Naumann radí, jak vytěžit z krize maximum

Redakce

Redakce

5. 4. 2011

FOTO: Běhání!Ukázka z knihy!Jak získat užitek z krize radí ve své knize Malý Machiavelli psycholog Frank Naumann. Publikace obsahující 15 strategií navazuje na zkušenosti florentského diplomata Machiavelliho, který v knize Vladař shrnul svá poznání jak obstát v nejistých dobách.

FOTO: Běhání

Joggingem proti krizi, Zdroj: sxc.hu

Porážky jsou poslední tabu společnosti zaměřené na úspěch.

Přitom se každý už někdy ocitl na straně poražených. Znáte snad někoho, kdo by ve škole nikdy nedostal špatnou známku, kdo by nikdy nedostal košem od dívky nebo chlapce, kdo by nikdy nebyl někým opuštěn, kdo by nikdy nepřišel zkrátka, kdo by nemusel pohřbít žádný svůj životní sen? Znáte někoho, kdo by měl vždycky v kapse dost peněz a získal každou zakázku, o kterou se ucházel? Sám Dieter Bohlen, který o sobě prohlašuje „ať se pustím do čehokoli, je z toho úspěch“, na jedné tiskové konferenci přiznal, že prohrál přinejmenším ve svých manželstvích.

Když se dostanete do slepé uličky, ocitáte se v dobré společnosti. Rozhodující je, co v té situaci podniknete. „Chybami se člověk učí,“ říká se – z porážek se máme poučit. Ale jak? Psychologové, k nimž přicházíme pro radu, když nastane krize, tento problém podrobně studovali a přišli na tři pravidla:

Připusťte si, že jste ztroskotali

V zacházení s porážkami jsou obvyklé dva extrémy. Jeden extrémista se snaží prodat svůj neúspěch jako úspěch. A to nejen svému nadřízenému, ale i sobě samému. Opačný extrémista se sám označuje za smolaře, který prostě vždycky selže. Připadá mu, že je jeho osudem, aby nevyhnutelně ztroskotalo všechno, do čeho se pustí. Oba extrémy vedou k pokračování ve starém stylu. Jen ten, kdo si říká „zkusil jsem to a nevyšlo to“, si otevírá dveře k novému počátku.

Nebojte se porážek

Kdo dostával rány zezadu, mívá sklon k dvojnásobné opatrnosti v budoucnu. Začíná se bát rizika. Neproniká už do neznámého terénu, raději provozuje politiku čirého zajišťování. Fotbalové mužstvo, jehož jedenáct hráčů zajišťuje vlastní branku, může snad zabránit gólu do své sítě. Nikdy však nemůže dát samo gól do soupeřovy brány, takže nikdy nemůže vyhrát.

Nacházejte si nové cíle

Příručky, jak být úspěšný, často doporučují, abyste soustředili všechny své síly na jeden velký životní cíl. Ale to je ošklivá past! To byste byli na nejlepší cestě, jak se stát „fachidiotem“ a „člověkem úzkého formátu“. Kdybyste ztroskotali, nemáte žádnou alternativu. Jak poznáte, jestli se vyplatí pokračovat v dosavadním směru, nebo by bylo lepší směr změnit? Nové cíle potřebujete, jestliže:

–          prožíváte další neúspěchy, přestože jste snížili své nároky;

–          roste námaha a míra toho, co si musíte odpírat, čím déle jdete za vytčeným cílem;

–          neustále vynakládáte sílu, peníze a čas, a přitom je pořád v nedohlednu alespoň přibližná návratnost.

Se svou generalizovanou základní kompetencí můžete změnit směr, když se vám už opravdu nebude dařit na dráze, kterou jste si svého času vytkli. Zkoumejte, proč jste na cestě ke svému prvnímu cíli ztroskotali. Nejčastější důvod, který poradci nalézají u svých klientů: jejich cíl dostatečně nevyhovoval silným stránkám jejich osobnosti a jejich šancím.

Co je to „jasný cíl“

Ankety, které se dotazovaly absolventů amerických elitních univerzit jako Harvard nebo Yale, prozradily, že ti z nich – byla to tři procenta – kteří si již v mládí stanovili jasné cíle, později nejen dosahovali vyšších příjmů, nýbrž byli také zdravější a šťastněji ženatí. „Jasný cíl“ znamená stanovit si osm faktorů, než se vrhnete do svého nového podniku.

Časový rámec

Ten má dva aspekty: vynaložení času a konečný termín. Kolik času na to chcete vynaložit denně nebo týdně? A v jakém termínu chcete proběhnout svou cílovou páskou? Jestliže jde o vaši kariéru, souvisí vynaložení času s vaší pracovní dobou. V takovém případě si rozvažte, kolik hodin denně či týdně chcete vynaložit na dodatečnou podporu své kariéry. Může to být čas vynaložený na speciální projekty, může to být však také každá minuta věnovaná konverzaci v oddělení pro podporu mezilidských kontaktů.

Situace

Jaká je vaše výchozí situace ve srovnání se stavem, kterého chcete dosáhnout? Pokud je rozdíl mezi tím, co je, a tím, co být má, příliš velký, pak je moudré stanovit si nejdříve částečný cíl. Kdo chce například zbohatnout jako plastický chirurg, měl by nejdříve ukončit studium medicíny s dobrými známkami. Kdo sní o budoucnosti komediální hvězdy, měl by na příslušný casting jít, až když úspěšně prověřil svůj talent na malých scénách, kde dokázal rozesmát publikum. I velké hvězdy získávají svůj první aplaus v malých klubech. Když dosáhnete prvního, etapního cíle, vzroste vaše důvěra, že zvládnete i ostatní etapy.

Konkrétnost

Formulujte svůj cíl co nejpřesněji. „Zbohatnout“ je sen, toužebné přání – není to cíl. „Nabýt finanční kompetence, abych se stal milionářem,“ to je sice cíl, ale příliš obecný, než abyste z něj mohli vyvodit použitelnou strategii. „Konzultovat s finančním poradcem a stanovit si plán spoření“ – s takovým cílem už jste o krok dál. Váš cíl je konkrétní, teprve když víte, jací odborníci vás zajímají a jakou sumu a dokdy chcete nashromáždit. Za tímto účelem budete muset zpravidla sbírat informace. Bezpodmínečně to dělejte! Ta investice se vám vyplatí. Touto nevelkou přípravnou prací získáváte náskok před 95 procenty svých spoluobčanů. To jsou ti, kteří mají stejný cíl, ale nemají informace o rozhodujících podrobnostech.

Nezávislost

Čím méně závisí váš úspěch na druhých lidech, tím lépe. Pokud jste závislí na zákaznících nebo nadřízených, udržujte si v záloze více možností. Kdyby vaši firmu v období recese napadlo ušetřit právě na vaší pozici místo toho, aby vás povýšili, pak mohou vaši nezávislost zachránit dobré kontakty s jinými firmami. Blaze tomu, kdo si vždy dokáže najít cestu, kterou se vydat.

Realismus

Myslete v dlouhodobé perspektivě. Od trenéra úspěšnosti Alexandera Christianiho pochází tato věta: „Většina lidí přeceňuje, co se dá zvládnout za rok, a podceňuje, co se dá udělat za deset let.“ Je možné, že budete mít štěstí a budete moci přeskočit některé etapní cíle. Jistější však je počítat s namáhavým vzestupem. Když pak najdete zkratku, tím lépe.

Specifikace

Některé cíle jsou právě v módě, například kariéra v showbyznysu. Vždy si rozvažte, zda váš cíl skutečně odpovídá vašim silným stránkám, které jste si zjistili podle otázek na s. 55. Šikovné talenty se vyhýbají oblastem, kam se derou tisíce jiných. Raději si vyhledají nějakou opomíjenou vedlejší oblast a z ní se pokoušejí prorazit do oné hlavní vedlejšími dveřmi.

Převzato z knihy Franka Naumanna: Malý Machiavelli. Vydalo nakladatelství Portál, Praha 2011.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Malý Machiavelli. Psycholog Frank Naumann radí, jak vytěžit z krize maximum