Menu
TOPZINE.cz
Hudba

Lidé, bděte! Česká hudební média na ústupu

Redakce

Redakce

8. 12. 2009

petka-v-pomeranci-Nejen internetem otřásla zpráva o tom, že se ruší pořad Noc s Andělem. Než se kdokoliv stačil probrat, přichází další rána v podobě konce úspěšného pořadu České televize, Pětka v pomeranči. Kromě televizních pořadů slaví svůj konec i hudební časopis Filter, jehož listopadové číslo bylo údajně poslední. Co se to děje? Kam se podělo rčení co Čech, to muzikant?

Noc s Andělem, Zdroj: archiv

Noc s Andělem, Zdroj: archiv

Česká televize na to šla zostra. Od ledna následujícího roku už se na obrazovkách neobjeví ani jeden z pořadů, které se zabývaly nejen alternativní scénou, ale zaplňovaly všechny mezery, které chyběly. Pavel Anděl a jeho Noc s Andělem tady s námi byla 11 let, to znamená stovky dílů, tisíce hostů a několik speciálů. Pořad, který běžel v pozdních sobotních hodinách, se skládal z přímého přenosu a hudebních produkcí.

Další mrtvolou je Pětka v Pomeranči (dříve Pomeranč, Superpomeranč), pořad, který se snažil podpořit hudbu v naší republice a ukázat divákům i jiné hudební styly než ty, které na ně útočily z komerčních stanic. Vyhledával a upozorňoval na nové talenty, opomíjené kapely, promítal žánrově různorodé videoklipy (HC, ska, nu-metal, punk, atd.) a vše doplňovaly reportáže o adrenalinových sportech a tipy na různé kulturní nebo sportovní akce.

Ke zrušení se vyjadřuje spousta umělců, jmenovitě například Vypsaná fixa, Lou Fanánek Hagen, Divokej Bill, Wohnout a další. Zpěvák Dan Bárta vidí budoucnost nových talentů v garážích: „Další úmrtí v rodině, ze které už toho moc nezbylo. Ach, pročpak si vedoucí zájezdů myslí, že specializovat se na estrádní playbacky stále těch samých trumberů udělá naší kultuře opravdu a jedině dobře? Smůla, hoši, zase do garáží… držím palce!“

Konec těchto dvou pořadů není jen o tom, že se fanoušci a diváci nebudou mít na co dívat či neuvidí své idoly na obrazovkách, ale také o demotivaci umělců. Mladé kapely, které se v pořadech objevily, měly po odvysílání volnou cestu do světa, mohly se zde prezentovat a byly alespoň někde vidět. Totéž platí o tvůrcích videoklipů, které se promítaly. Proč něco tvořit, když se to nedostane k lidem? Tatínek Pomeranče, moderátor Martin Zeller na toto téma říká:Zmizela naděje pro kluky z ulice dostat svůj klip do televize, tak aby věděli, že má smysl snažit se něco vytvořit, místo toho, aby šli fetovat, krást a dělat bordel.“

Pětka v Pomeranči, zdroj: archiv ČT

Pětka v Pomeranči, Zdroj: archiv

Oblíbené pořady už jsou sice definitivně odpískané, naději však můžeme najít hned ve dvou pořadech, které je mají nahradit. Prvním je Hotel Insomnia, kterým nás bude provádět Jiří Havelka, autor a režisér Studia Ypsilon. Mělo by se jednat o hudební pořad určený mladším ročníkům. Tiskový mluvčí Ladislav Šticha upřesňuje: „V hotelu Insomnia se setkávají pozoruhodné postavy, vystupují tu zajímavé kapely a věčně bdící recepční pro vás chystá noční menu z toho nejvýraznějšího, co jej v poslední době zaujalo. Ale v hotelových pokojích si mezitím hosté žijí svým vlastním, mysteriózním životem.“.  Druhým čtrnáctideníkem bude Pozdní sběr s moderátorkou Hanou Šimkovou, který má dávat přehled kulturního dění, v čele s reportážemi z výstav, koncertů a podobných happeningů.

Ke končícím projektům se přidává i tištěné hudební periodikum – časopis Filter. Prosincové číslo už vychází jen elektronicky zřejmě jako symbolický konec éry. Od roku 2005 tento magazín každý měsíc mapoval nejen tuzemskou scénu, ale také světovou hudbu všech stylů. Nechyběly ani různé přílohy v podobě hudebních CD. Důvodem zrušení jsou peníze a zase jen peníze. Šéfredaktor Pierre Beneš objasňuje: „Zatímco prodeje byly ještě slušné a  na udržitelné úrovni, inzertní příjmy se radikálně zhoršily, a to do takové míry, že bychom pro další vydávání museli drasticky omezit náklady, což by znamenalo značný zásah do kvality časopisu. Co se týče budoucnosti hudebních časopisů u nás, byl bych skeptik, stačí se podívat, co zde vychází a v jaké kvalitě.“

Něco končí, něco nového začíná, s tím se musíme smířit. Na závěr je na snadě uvést podnětný názor Martina Zellera: „Jestliže zde nebude systematická podpora ze strany státu, a jeho instituci, a ČT za ni považuji, pak samozřejmě nebude fungovat poptávka pro kulturu a tím celý trh, protože kultura není jogurt ve slevě, na jehož propagaci stačí levný plakát do schránky. Kultura je investičně extrémně náročná a žádný soukromý subjekt logicky do tohoto oboru nebude investovat, protože výnosem nejsou v první řadě peníze, ale kulturnost onoho národa. A pouze národ kulturní si bude kupovat časopisy o kultuře.“

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Lidé, bděte! Česká hudební média na ústupu