Menu
TOPZINE.cz
Film & TV

Letní filmová škola 2009 – porno, věznice i hiphop

Redakce

Redakce

10. 8. 2009

V neděli 2. srpna 2009 skončil v Uherském Hradišti 35. ročník Letní filmové školy. Ten byl zároveň druhým ročníkem změn odstartovaných odstoupením ikony LFŠ Jiřího Králíka. Jaký byl výsledek?

Letošní Filmová škola začala v pátek 24. července. Program se skládal z 11 tématických cyklů a doprovodného programu. Ten zahrnoval divadla, koncerty a nespočet přednášek, prezentací i výstav.

Velice žádaná byla série filmů s živým doprovodem. Metropolis Fritze Langa byl ozvučen kapelou Midi-Lidi, Moimir Papalescu se postaral o Muže s kinoaparátem, Jiří Stivín zabrousil do světa Inuitů (dokumentární snímek Nanuk, člověk primitivní). Floex, tj. Tomáš Dvořák, na jehož kontě je třeba soundtrack ke hře Samorost 2, a Jiří Libánský, autor obalů desek a plakátů kapel Bratři Orffové, Priessnitz a mnoha dalších, skvěle zachytili atmosféru filmu Orlakovy ruce.

Cyklus Zamrzlý obraz se věnoval komiksu. Vedle americké tvorby (Batman, Sin City, Hulk) organizátoři neopomněli ani Českou republiku. O českém kultovním komiksu Čtyřlístek přijel vyprávět pan Jaroslav Němeček, výtvarný otec Fifinky, Pinďy, Myšpulína a Bobíka.

Sekce půlnočních filmů nabídla Emanuellu, Texaský masakr motorovou pilou z roku 1974, sérii krátkých perverzních filmů Hardcore Collection a v neposlední řadě jeden z prvních amerických pornofilmů s názvem Hluboké hrdlo. Ten v minulosti velmi silně rozčeřil klidné vody amerického puritánství. Otázka jeho promítání se opakovaně řešila u soudu, jeden z herců byl za své účinkování v něm odsouzen, přijímaly se nové zákony proti pornografii. Film nejdříve legálně a pak přes zákaz boural žebříčky návštěvnosti v kinech po celé Americe. Poprvé se začalo veřejně mluvit o orálním sexu, který byl předtím považován za ohavnost a hřích a také o ženském orgasmu. Netřeba dodávat, že kapacita sálů byla na Půlnočních filmech vyčerpána.

Visegrádský horizont zahrnoval snímky významných autorů z Polska, Slovenska, Maďarska a České republiky (Věra Chytilová, Václav Vorlíček). Zuzana Piussi, slovenská dokumentaristka, přijela se svým filmem Babička. Tento polodokumentární snímek byl natočen podle skutečného životního příběhu režisérčiny kamarádky Tamary Archlebové. Rozvedená stárnoucí Tamara, matka a babička, odmítla skončit se svým milostným životem a podala si inzerát. Její zájem směřoval k mužům od 18 do 26 let. V průběhu filmu se setkávala nejen s mnoha mladíky, kteří zareagovali na inzerát, ale taktéž s nepochopením okolí či nesouhlasem blízkých. Režisérka v diskuzi po filmu sdělila, že ve snímku nevystupovali pouze herci, ale také skuteční chlapci, kteří na inzerát odpověděli a s Tamarou se setkali. Rovněž i hrdinčina rodina, která se ve filmu několikrát objevila, byla reálná. Hlavní protagonistka se podle režisérčiných slov po zhlédnutí od filmu distancovala a nyní má vztah  s mužem svého věku.

Předpremiéra českého filmu Klíček, který vypráví o milenecké dvojici mučené ve věznici v Uherském Hradišti, byla vhodně doplněna i prohlídkou natáčecích prostor, tudíž zmíněného hradišťského vězení. Pozvání přijali i bývalí političtí vězni, kteří mezi celami a ponurými špinavými chodbami vzpomínali na vlastní zážitky.

Hlavní programovou sekcí byl soubor rakouské kinematografie, historické i současné. Sestával z tvorby Christiana Bergera, Michaela Glawoggera, Kurta Palma, Barbary Albert i dalších rakouských tvůrců.

Christian Berger je režisérem i kameramanem. Hojně spolupracuje s režisérem Michaelem Hanekem. Z jejich společné práce letošní filmovka nabídla znepokojivě působící filmy Bennyho video, Pianistka a Utajený. Z Bergerových samostatných režisérských počinů pak například Etnické idyly a film Hanna, milé monstrum.

Michael Glawogger se pohybuje mezi dokumentárním a hraným filmem. Propojení těchto dvou forem mohli diváci vidět ve snímcích Megacities a Dělníkova smrt. Glawogger je taktéž autorem několika komedií, jejichž společnými tématy jsou drogy a sex (Contact High a Slimáci).

V rámci Belgického surrealismu se představil animátor Raoul Sérvais (Taxandrie), dokumentarista a režisér Thierry Zéno (Svatební váza) a Jan Bucquoy. Import/Export se věnoval tématům migrace a evropským režisérům točícím v Hollywoodu (Fritz Lang, Billy Wilder). Francouzské neobaroko reprezentoval například Luc Besson se svou Brutální Nikitou. Přepisování minulosti uvedlo filmy Karla Kachyni, Víta Olmera a dalších.

Doprovodný program

V rámci doprovodného programu zahráli třeba Psí vojáci, Lenka Dusilová s Eternal Seekers, Monika Načeva, Michal Pavlíček a DJ Five, kapela Hm.. nebo November 2nd. Z USA dorazila písničkářka Suzanne Vega a hiphopová formace Dälek.

Divadelní scénu obsadilo Divadlo Vosto5, Husa na provázku, Radio Ivo a jiní.

Za Králíkem do Písku?

Jiří Králík po vyslovení nedůvěry v roce 2007 odstoupil z funkce předsedy Rady Asociace českých filmových klubů  a posléze i z  čela LFŠ. Důvodem byly podle slov mluvčí AČFK Lenky Zemánkové především velmi neuspokojivé výsledky hospodaření (a následný několikamilionový dluh) a neochota spolupracovat. Králík podal trestní oznámení na neznámého pachatele z řad vedení AČFK s ohledem na ochranu osobnosti kvůli nepodloženým obviněním. Uvedl, že skutečnými důvody nuceného odchodu byly jeho vysoké nároky vůči podřízeným, neochota ustoupit od vlastního názoru a fakt, že svým působením přesahoval horizont Asociace.

10. července 2009 vzal Jiří Králík svou žalobu zpět a celý spor ukončilo toto prohlášení: „Rada Asociace českých filmových klubů a Ing. Jiří Králík, jako bývalý předseda Rady AČFK, pro objasnění situace okolo Letní filmové školy 2007 tímto uvádějí, že za výsledek hospodaření odpovídají společně předseda i Rada AČFK dle Stanov AČFK. Tímto považujeme tuto situaci za vyjasněnou a uzavřenou a nadále se AČFK i Ing. Jiří Králík hodlají věnovat svým vlastním filmových aktivitám.“

Králík se filmu skutečně nevzdal a v letošním roce zorganizoval ve městě Písek  Festival nad řekou, konkurenci Filmové škole. Její termín (od 31.července do 9. srpna) se částečně překrýval s koncem filmovky. Je otázkou, jestli Králíkův Písek přitáhne kromě mnoha významných hostů taktéž filmové diváky a převezme tak Asociaci na následující roky pomyslné žezlo letní filmové školy.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Letní filmová škola 2009 – porno, věznice i hiphop