O nové knize Arnošta Lustiga aneb Láska, tělo, Terezín

V minulém roce vyšla Arnoštu Lustigovi v nakladatelství Mladá fronta kniha Láska a tělo s podtitulem: Zvítězí zakázaný vztah nad smrtí? Jak se dá předpokládat, hlavními hrdiny knihy jsou židé. Avšak ústředním tématem tentokrát není válka, utrpení nebo koncentrační tábory, ale láska. A to jak psychická, tak ta fyzická.

spisovatel Arnošt Lustig, Zdroj: people.cz

V knize vystupují převážně dvě postavy. Josef Reinisch je řezník, Gabriela Lágusová pomáhá ve starobinci. Jsou mladí a bydlí spolu v malém příbytku v Terezíně. V terezínském ghettu se také potkali. Je to trochu paradoxní – tam, kde byli lidé za druhé světové války nešťastní, oni své štěstí našli. Nedá se říci, že by žili mimo realitu, byli si naopak vědomi bezvýchodnosti situace, ale láska jim oběma velice pomohla.

Alespoň večer, kdy uléhali vedle sebe v posteli. Především v tomto momentě oba zapomínali na události, které se děly kolem nich. Přesto se Lustig ptal: Jak může být člověk šťastný, i když ne nepřetržitě a na přeskáčku, uprostřed všeobecného neštěstí? Tak jako tak, dvojice si navzájem dodávala kuráž. Jak se říká, naděje umírá poslední. A v ghettu to platí dvojnásob.

Terezín, Zdroj: private-cars.cz

Třetí důležitou postavou je Herš Sasson. Tento muž se v knize vůbec neobjeví, ale zato se o něm velmi často mluví. Je to bývalý přítel Gabriely. A je trochu zvláštní, že se na něj Josef neustále vyptává a Gabriela o něm bez rozpaků mluví. Vlastně o něm Josefovi řekne vše, co může. Bývalého přítele s tím současným nahlas srovnává, výsledek je ale jasný. Herš pro Gabrielu nebyl ten pravý, daleko šťastnější je s Josefem.

Láska bez děje

Pokud byste v knize hledali nějaký vyloženě epický příběh, skončilo by vaše pátrání neúspěchem. Je to neobvyklé, ale v tomto románu, který je někdy označovaný jako delší novela, není vůbec žádný děj. Text je postaven na myšlenkách a dialozích. Přemýšlí pochopitelně Josef s Gabrielou. Uvažují o životě, osudu, smrti, ale hlavně o lásce. Říkají si slova, která by si pravděpodobně neřekli, kdyby si nepřipustili, že transport může přijet každým dnem. Půjde transport? To je v knize nejčastěji kladená otázka.

Další slova, která autor skloňuje více, než bychom původně čekali, jsou slova názvu. Tedy láska a tělo. Pro hlavní představitele je totiž jejich láska úzce spjata s tělem. Gabriela s Josefem nedají dopustit na tělo toho druhého, ale ani na to svoje. Tělo je pro ně vše. Ostatně, představte si, že jste v ghettu. Co máte? Co vám zbylo? Myšlenky a tělo. A láska, pokud máte štěstí. „Vnukl jí, že mít tělo, třebaže jinak nemají doslova nic, a pokud jde o naděje, jen ty nejmenší a nejslabší, je hodně, když ne všechno,“ píše autor.

Markéta Mališová, foto na přebalu Zdroj: archív nakladatelství Mladá fronta

Téměř filozofické myšlenky Lustiga

Myšlenek a názorů téměř na vše je v knize požehnaně. Lustig se k některým tématům neustále vrací, něco opakovaně zdůrazňuje. Z knihy je cítit, že autor má s ghettem a s nespravedlností za války velké zkušenosti. Kolikrát jsem si říkala, že si vlastně Lustig vymyslel tyto dvě postavy hlavně pro to, aby skrz ně mohl ventilovat myšlenky své. Ano, to dělají všichni spisovatelé, ale v této knize je to znát hned na první pohled.

Nemůžu říci, že by se mi kniha dobře četla. Dokonce bych řekla, že je náročná. Některé pasáže si vyžadovaly pozornou četbu, některé jsem nepochopila. Možná to je tím, že jsem se zkrátka nad daným problémem nechtěla nebo neuměla zamyslet. Co však oceňuji, jsou krátké kapitoly. Nejsou pojmenovány, jen jsou v textu oddělené mezerou. Čtenář se tak nemusí trápit dlouhým čtením vážných myšlenek. Naopak mě zklamaly chyby. Myslím, že v textu váženého spisovatele by se neměly objevovat například překlepy.

spisovatel Arnošt Lustig, Zdroj: commons.wikimedia.org

Předsudky jsou jako kyslík. Lidi bez toho nemohou být. Zahynuli by. Němci slili všechny předsudky dohromady. Terezín je mísa, do které je nalili.

Všichni lidi jsou nepřátelé. Chtějí tě jen využít. Odstřihni je. Nedovol, aby se na tebe lepili. Nepřimhuřuj oči. Nikomu nepomáhej. Mysli na sebe. Potom zase na sebe. A do třetice opět na sebe.