Kostík Billy: Recenze ho milují, zamilujte si ho i vy!

Jana Dobešová

Jana Dobešová

9. 9. 2011

Na pulty českých knihkupců vstupují dvě pohádky Christophera Lincolna. Hlavní roli v nich hraje kostlivčí kluk Billy, sympaťák každým coulem.

Kostík Billy je v prodeji, neváhejte!, Zdroj: obálka knihy Kostík Billy

Jako šťastný otec si Christopher Lincoln vybral pro vstup mezi spisovatele právě literaturu pro děti. A udělal opravdu dobře, protože zrovna tento žánr mu neskutečně sednul. Důkazem je Kostík Billy. Ten je hlavním hrdinou hned dvou knížek, které u nás nyní vycházejí. První v pořadí se jmenuje Kostík Billy: Příběh z tajné komory. Druhá se pak nazývá Kostík Billy: Výprava do Záhrobí. Obě knihy vydává nakladatelství Fragment.

Christopher Lincoln je ve spisovatelské branži nováčkem. Tento americký autor se narodil 17. července 1952, vystudoval vysokou školu v Syracuse, miluje oranžovou barvu a jídlo své ženy. Jeho literární tvorbu ovlivňují především Charles Dickens, Tim Burton nebo J. K. Rowlingová. I první dvě knihy Christophera Lincolna nesou nesmazatelné stopy těchto mistrů.

Hlavní hrdina je přinejmenším divný

Billy je desetiletý kluk, který ale není vůbec obyčejný. Žije totiž se svými rodiči v tajné komoře, kde společně střeží nejrůznější tajemství rodiny Biglumových. Navíc je Billy kostlivec. A aby toho nebylo málo, jeho strýček je sám Smrťák! Kostíkovi bydlí v komoře už léta, a ačkoliv se zdá být Billyho život velice zajímavý, on sám se doma nesmírně nudí – vždyť ještě nikdy nevyšel z komory ven! A přitom má Kostík Billy tolik dobrodružnou duši. Jenže změna je v nedohlednu.

Vše se ale změní, když se do domu přistěhuje holčička jménem Millicent, jíž zemřeli rodiče a o kterou se nyní bude starat její hamižný a zlý strýček sir Biglum. Millicent objeví vchod do tajné komory a seznámí se s Billym. V té chvíli se rozjede série dobrodružství, při níž se odhalí nejedno tajemství. Překvapivé rozuzlení prvního dílu Billyho Kostíka otevře malým i velkým čtenářům ústa dokořán. Ve Výpravě do Záhrobí pak Billy zjistí, že umí zastavit čas. Podnikne cestu do říše mrtvých, aby zachránil své milované.

Kostík Billy si našel kamarádku Millicent, Zdroj: ilustrace z knihy Kostík Billy

Oba díly Billyho Kostíka jsou geniální právě v tom, že se neskládají pouze z jedné jednoduché zápletky. Christopher Lincoln vše nastrojil tak, že kniha obsahuje jednu hlavní záhadu, která se projevuje pouze v náznacích, ale kromě toho oba díly doslova prošpikoval dalšími drobnými hádankami, jež celý příběh neuvěřitelně oživují. Nudit se rozhodně nebudete ani chvilku. Některá tajemství rozluští dospělý čtenář poměrně brzy, ale jsou i takové záhady, jejichž řešení jej překvapí.

Jména vám pomohou

Vzhledem k tomu, že obě knihy obsahují hned několik zápletek, mohlo by se lehce stát, že se čtenář v příbězích trochu ztratí. Avšak i na to autor zřejmě myslel, když se rozhodl, že dá postavičkám v příbězích jednoznačná jména. Tak například rodiče Billyho se jmenují Kostíkovi, což odkazuje na to, že jsou kostlivci. Zlý sir Biglum se křestním jménem jmenuje Kazisvět, takže nemusíme vzpomínat, o koho šlo – podle jména poznáme, že patří k záporným hrdinům.

Billy by tolik chtěl být pirátem!, Zdroj: ilustrace z knihy Kostík Billy

I když je Kostík Billy primárně knížka pro děti, určitě si ji rádi přečtou i dospělí. Kdo by však knihu číst možná neměl, jsou děti předškolního věku. Děti do osmi let by totiž pohádka Burtonovského typu mohla děsit. Christopher Lincoln navíc vysvětluje některé důležité věci, jako jsou například správní orgány Záhrobí a jejich činnost, což by zejména mladší děti jednak nepochopily a také by je to nebavilo. Kostík Billy je tedy vhodný pro děti od osmi do třinácti let.

Stopy po Harrym Potterovi

Právě vysvětlování nejrůznějších pojmů, které v knize Lincoln používá, a také struktura Záhrobí a jeho utajení připomíná trochu styl Rowlingové a jejího Harryho Pottera. Čtenáře nenudí a zároveň vyvolává pocit opravdovosti. Svědčí také o svědomitosti autora a o promyšlenosti díla. Pozitivní také je, že Christopher Lincoln zasadil celý příběh do prostředí, které se podobá knihám Dickense. Pochmurná scenérie pasuje k příběhům o mrtvých, použitý typ pozadí je podtržen černo-bílými ilustracemi Aviho Ofera.

Rodina Kostíkových je trochu zvláštní, Zdroj: ilustrace z knihy Kostík Billy

Rodiče jistě ocení, že jsou obě knihy rozděleny do kapitol. Kapitolky jsou poměrně krátké, takže se hodí také pro hlasité předčítání dětem. Ovšem jako večerníček se hodí jen pro odvážné děti. Nevýhodou je, že vysvětlení chodu Záhrobí je detailně zpracováno pouze v první knize (Příběh z tajné komory). Čtenáři, kteří zvolí jenom druhý díl (Výprava do Záhrobí) mohou být ochuzeni o některá fakta, což brání pochopení textu druhé knihy. Zde totiž nalezneme jen rychlý nástin, což občas není dostačující.

Směle do toho

Máte rádi pochmurná městečka Charlese Dickense? Vzrušují vás strašidelné pohádky Tima Burtona? Baví vás geniální promyšlenost a propletenost Harryho Pottera od J. K. Rowlingové? Pak je pro vás Kostík Billy ta správná volba. Exotický mix velkolepých autorů nabízí právě Christopher Lincoln. Ve dvou příbězích Kostíka Billyho přináší dospělým odpočinek a zábavu a dětem ještě mnohem více. Odvažte se poznat Záhrobí, dopřejte dětem dobrodružství!

„Povím ti, jak to funguje!“ Boleslav ukázal kostlivcovi na hlavu a nadšeně se usmál. „Tvor obalí hlavu oběti a jeho chapadla proniknou do mozku. Tam strachor zasévá strach jako semena a potom sklízí výsledné noční můry a výkřiky hrůzy. Být spoutaný strachem je nejhorší způsob, jak tady v Zapomnění trávit věčnost.“
„Ale k čemu ty strachory potřebujete? Tohle místo mi připadá strašné i bez nich,“ zašeptala Millicent, do slova a do písmene bez dechu.

Český název: Kostík Billy: Příběh z tajné komory / Kostík Billy: Výprava do Záhrobí
Název originálu: Billy Bones 1: Tales from the Secrets Closet / Billy Bones 2: The Road to Nevermore