Spolu s Jiřím Trnkou a Hermínou Týrlovou stál u zrodu našeho animovaného filmu. Jeden belgický kritik o něm po jeho úspěchu s Vynálezem zkázy napsal: “Méliès nezemřel. Je to Čech a jmenuje se Karel Zeman!”
Karel Zeman je považován za pokračovatele George Mélièse, což byl průkopník animovaných efektů v ranné filmové éře. Karel Zeman je jeho pokračovatelem, přičemž jejich tvorbu od sebe dělí padesát let podstatného vývoje filmu. Zeman začal rozvíjet kombinaci hry živých herců s loutkami a kombinaci loutkového filmu s kresleným. V těchto svých pokusech, díky kterým v každém svém dalším filmu objevoval nové možnosti, postupem času dosáhl maxima.
Jeho filmografie je opravdu bohatá. Významné místo v ní však představují tři filmy natočené podle románu Jula Verna. Je to Vynález zkázy (1958), který Zemanovi zajistil zahraniční úspěch, Ukradená vzducholoď (1966) natočená podle Dvou roků prázdnin a Na kometě (1970).
Zeman však kromě vernovek natočil další filmy, které měly úspěch v zahraničí, a přitom výrazně posunuly klasickou animovanou tvorbu. Uvedu alespoň jako příklad Barona Prášila (1961) a film, který si jistě stále všichni pamatujeme, Cesta do pravěku (1955). Nesmí chybět ani dlouhometrážní kreslený film Čarodějův učeň (1977)
Ateliéry, ve kterých Zemanova díla vznikala, se nacházejí ve Zlíně. Ani dnes v nich však není prázdno. Částečně se využívají pro natáčení večerníčků (např. Krysáci) a prakticky v nich tvoří studenti Univerzity Tomáše Bati a Filmové školy ve Zlíně. Časy Zemanovy slávy jsou nejspíš dávno za námi, přesto zde cítíte jakési kouzlo za večerů, kdy v temném ateliéru svítí tlumená světla a je slyšet jen převíjení 35 mm suroviny na kameře, kterou sám Zeman používal. Škoda jen, že ne všichni si toho váží. A tak se například stalo, že se stále funkční Zemanova kamera ocitla nad pultem ve zlínském McDonaldu…
Napište komentář