Menu
TOPZINE.cz
Hudba

Jeff Mills, otec techna číslo jedna, v listopadu rozduní brněnské výstaviště na Apocalypsa The Bells

Hana Dittrichová

Hana Dittrichová

24. 9. 2010

!Vstupenky!Techno. Pojem a především hudba, kterou světu představil legendární Jeff Mills. Možná ho znáte jako jednoho ze čtyřky technařských otců, k níž kromě něj patří Kevin Saunderson, Juan Atkinson a Derrick May. Člověk s neuvěřitelným talentem a nekončící hudební fantazií, který ve svém projektu Blue Potential dokázal své techno hity převést do partitur Montpellier Philharmonic Orchestra. Jaké to je, když se na pódiu objeví taková legenda, můžete zjistit i u nás doma, a to 19. listopadu.

Otec techna Jeff Mills míří do Brna, Zdroj: archiv

Techno v plenkách, aneb zlatá devadesátá

Devadesátá léta přinesla mnoho nového, špatného i dobrého. Do té druhé skupiny rozhodně patří projekt Underground Resistance, který společně založili Jeff Mills, Mike Banks a Robert Hood. Díky této novince se jejich hudba, tvrdé, rychlé, neústupné ale přesto stále citlivé, jemné techno dostalo do uší posluchačů po celém světě. Zakladatelské trio společně vydalo pěknou řádku vinylových desek. Instrumentální kousky střídaly songy doplněné zajímavým hlasem vokalisty Yolanda Reynoldse. Nové technologie v hudbě přinesly téměř revoluční převrat a techno letělo všude.

>>> Koupit vstupenky na jeho vystoupení na Apocalypse v Brně od 599 korun zde. <<<

Hudební vývoj projektu Unerground Resistance je zaznamenán na deskách X-101, X-102 a X-103, a jak sami můžete zjistit, přestože posun v tvorbě autorské tria byl obrovský, stále se jedná o nenapodobitelné techno, které dnes jen tak někde neuslyšíte.

Něco končí, něco začíná

Současně se studiovou prací v Underground Resistance se Jeff Mills aktivně věnoval své DJské kariéře. Jeho jedinečné výkony, které předváděl na každé párty, ho okamžitě zařadily mezi světovou špičku. New York v té době začal žádostivě volat po tomto novém, neotřelém stylu, a tak se technař Jeff brzy stal DJem jednoho z největších klubů na Manhattanu, Limelight. Kvůli své časové vytíženosti však už nebyl schopen dále pokračovat na svém původním projektu, a tak se trio po mnoha úspěšných deskách rozpadlo.

Brilantní zvuk, živé hraní na tři až čtyři gramofony, zcela uchvácené publikum. Tak vypadala Jeffova DJská dráha. Ale jenom tohle už mu nestačilo, a tak se vrhnul do nových vod. V roce 1992 nahrál sólovou desku Waveform Transmissions vol. 1, což na poli elektronické hudby představuje obrovský převrat. Jeho dílo nám ukazuje stav a úroveň elektro hudby na konci minulého století, ale nejen to. Tato deska se stala zdrojem inspirace snad pro všechna alba tohoto stylu a její vliv odhalíte v téměř každém techno přečinu.

Nedlouho poté pod Millsovým dohledem vydává Robert Hood sólovku Waveform Transmissions vol.2. Třetího pokračování se pak fanoušci dočkali opět v podání Millse dva roky po Waveform Transmissions vol. 1. Čtyři roky na to se ukázal s lehce pozměněnou variantou.

Nový label přinesl oživení techno světa

S počátkem devadesátých let mimo jiné Jeff Mills založil hudební label Axis Records, který byl zaměřen na vydávání a šíření experimentálních forem zvuku a futuristické hudby. To se povedlo dokonale, vliv tohoto labelu zanedlouho pronikl do všech sfér techna a mimojiné přinesl slávu mnoha doposud neznámým interpretům. Mezi nimi byl i český Elektrabel, který se dokonce stal Millsovým chráněncem.

Nejžádanější světový DJ své doby se později přestěhoval do Chicaga a nadále pokračoval ve svých vystoupeních v metropolích po celém světě. Jeho umění obdivovali v Londýně stejně tak jako v Tokiu, Paříži či Manchestru.

V roce 1996 založil Mills další label, tentokrát pod názvem Purpose Maker. Cílem tohoto projektu je vydávat kvalitní tanení techno, po kterém žádalo čím dál více lidí. A to se samozřejmě i tenktokrát podařilo.

Otec techna Jeff Mills

Dotřetice všeho dobrého, aneb label Tomorrow

V roce 1999 zakládá Jeff Mills už třetí label – Tomorrow. Jeho cesta za hranice tradic a zvyklostí pokračue i nadále. Tentokrát se Mills nebojí téměř žádného experimentu a nové techniky, futuristické vize a zvuky v tomto labelu hrají ještě větší roli než u předchozích dvou.

Rok nato, s příchodem nového tisíciletí, se pod jeho vedením zrodila malá revoluce. K legendárnímu němému filmu Metropolis (1926) vytvořil Mills nový, překvapivý soundtrack. Spojil tak nekjonečné možnosti technologií 21. století s černobílou utopistickou sci-fi klasikou. Zážitek nade vše!

Teď ale vážně, techno jede i s klasikou

V režii Otce techna vznikly další desítky kvalitních projektů, produkcí a tracků, vyjmenovat je všechny snad ani není možné. Za jeden z nejoriginálnějších nápadů je, poprávu, považováno DVD The Exhibitionist. Na něm Mills našel opět novou cestu, jak překvapit, šokovat i potěšit. Neobvyklým způsobem spojil jazz se svou láskou technem. Navíc tento projekt v roce 2005 dotáhl do hvězdného finiše, když začal spolupracovat s Montpellier Philharmonic Orchestra.

Osmdesátičlenný orchestr složený z klasických nástrojů, houslí, čel, violoncell a jiných, pod taktovkou samotného Millse zahrál jeho největší hity. A to prosím opět připomínám, že se jedná o techno! Blue Potential stojí za poslech!

Série překvapení od této legendy tím ale pravděpodobně neskončila. Jaké eso vytáhne z rukávu příště? Nechte se překvapit… Každopádně pokud se vám do té doby nechce čekat, zajděte 19. listopadu na jeho staré dobré kousky do P pavilonu brněnského výstaviště. Mills vám zaručeně dokáže, že jeho DJská kariéra rozhodně ještě neskončila!

Vstupenky na akci jsou k dostání od 599 korun a koupit je můžete online zde.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Jeff Mills, otec techna číslo jedna, v listopadu rozduní brněnské výstaviště na Apocalypsa The Bells