!Exkluzivně!Ředitel ostravského Domu knihy Librex Jan Becher letos spolupořádal první ročník Letního knižního veletrhu v Ostravě. Ochotně přijal nabídku na rozhovor, ve kterém sdělil své dojmy nejen z veletrhu, ale obecně z českého knižního veletržnictví.

S jakým pocitem jste reagoval na nabídku paní Hejkalové podílet se na přípravě Letního knižního veletrhu v Ostravě?
Rozhodně jsem byl poctěn už z toho důvodu, že mě a potažmo celou firmu Librex oslovila jako první. Sama paní Hejkalová tvrdila, že si bez účasti Librexu veletrh představit neumí, což nás velmi těší. I přes můj skeptický pohled na tuto akci, jsem kývnul, protože první ročník nového veletrhu beru jako experiment. Z tohoto důvodu neměla firma Librex ani svůj stánek, jelikož se prezentovala v kavárně Café Librex u vstupu na veletrh.
Který stánek na veletrhu vás nejvíce zaujal?
Nevím, jestli to nevyzní hloupě, ale líbil se mi právě ten náš. Respektive naše improvizovaná kavárna, která dostala zajímavý ráz a šmrnc díky výbornému karikaturistovi a fotografovi Václavu Šípošovi. Stěny kavárny byly udělány z pláten, na které právě Václav Šípoš vyobrazil karikatury nejrůznějších osobností.

A co autorská čtení? Jak se Vám pracovalo s autory?
Spolupráce byla velmi hezká, i když já osobně preferuji delší čtení s jedním autorem, se kterým můžeme diskutovat, netlačí nás čas a neznervózňuje veletržní ruch.
Potřebovala Ostrava jako taková knižní veletrh?
To není jednoduchá otázka. Ostrava potřebuje cokoli zajímavého, co obohatí její kulturní život.
Má tedy Letní knižní veletrh šanci na přežití?
Regionální knižní veletrh moc šancí na přežití nemá, a to z jednoho prostého důvodu. Většina regionálních knižních veletrhů zkrachovala, protože měly slabou návštěvnost. Příkladem může být třeba knižní veletrh v Olomouci.
Jaký rozdíl vidíte mezi knižními veletrhy v zahraničí a v Česku?
Pro naši firmu jsou efektnější veletrhy zahraniční jako veletrh ve Frankfurtu či v Bologni. Čeští nakladatelé chápou veletrh jako výprodejový, s cílem utržit co nejvíce peněz. My chápeme veletrh především jako kontraktační a prezentační záležitost. Hlavní rozdíl mezi zahraničím a Českem je takový, že na většině prestižních knižních veletrhů je zakázáno prodávat knihy.
Takže na českých veletrzích nevystavujete?
Například na pražském knižním veletrhu už nevystavujeme, protože je drahý a efekt nulový. I když tento veletrh má jakousi národní hodnotu, bohužel už také dostává jarmareční nádech. A především, v oboru se všichni znají, proto není nutné vyjíždět do Prahy.
Jaký názor tedy máte na veletrh v Havlíčkově Brodě?
Veletrh v Havlíčkově Brodě je zase úplně jiná stránka věci. Veletrh vznikl z entusiazmu a z nadšenectví a energie paní Hejkalové. Atmosféra veletrhu a literárního programu se nedá nikde zopakovat.
Jan Becher (1976) se narodil v Ostravě, kde dnes také žije. Vyučil se knihkupcem a posléze na univerzitách studoval bohemistiku a filozofii. V současné době je ředitelem Domu knihy Librex a také jednatelem firmy Librex. Mezi jeho záliby patří knihy, divadlo, architektura a hudba. Aktivně se podílí na politickém životě v Ostravě. Má dvě děti.