Menu
TOPZINE.cz
Hudba

Jamie Lidell pojal novou desku opět trochu jinak

Redakce

Redakce

7. 8. 2010

Jamie Lidell toho za dobu svého působení na hudební scéně stihl opravdu hodně. Začínal jako experimentátor s digitálními pazvuky (debutové Muddlin’ Gear), které v roce 2005 vyměnil za electro-funk/soul na albu Multiply (již na debutu ale byly slyšet náznaky soulu). Předloni vynechal ono electro a stvořil současně znějící retro, ovlivněné především zvukem vydavatelství Motown. Nové album Compass je opět krokem trochu jinam, dalo by se říci, že jde o jakýsi mezičlánek mezi prvním a druhým albem.

Obal desky Compass od Jamieho Lidella, Zdroj: oficiální stránky

Compass je zvláštní směska těch nejtvrdších i nejněžnějších písní za Lidellovu kariéru. Všech čtrnáct věcí pojí reverb a zvuková špína, odkazující někam k hypnotičnosti psychedelického funku a energii punkových jamů. S trochou nadsázky by se dalo říci, že Lidell s novou deskou založil jakýsi punk-soul, nejpatrnější je to především v písni Coma Chameleon.

Jamie čerpá hlavně ze soulových klasik, občas ale připomene třeba Toma Waitse, obzvlášť netradičními nástroji (různé prazvláštní perkuse) a divnými zvuky, ženské vokály v Big Drift zase evokují Björk.

Všem, kdo se na desce podíleli (například Beck, Chris Taylor z Grizzly Bear nebo Leslie Feist), se podařilo přijít s takovým zvukem a atmosférou, že máte dojem, jako byste stáli s nimi uprostřed studia, užívali si společný jam. Compass je tudíž mnohem intimnější a živější než předchozí desky, ale přesto není příliš přístupná na první poslech.

Je to patrné hned z první písně, nepříliš povedené Completely Exposed. Zatímco na předchozí Jim na nás hned zpočátku dýchla bezstarostná letní atmosféra Another Day, tady si na ní musíme počkat až do třetího tracku She Needs Me. Tam ovšem začíná o poznání povedenější část Compassu, která vydrží, i přes pár slabých míst (It’s a Kiss, Gypsy Blood), až do konce. Mezi nejlepší momenty bezpochyby patří taktéž letně laděná Enough’s Enough, hned po ní následující plážová The Ring a procítěná titulní skladba.

Jamie Lidell opět překvapil a vykročil do neznáma, což je třeba ocenit, ale přesto se Compass asi nezařadí mezi jeho nejlepší nahrávky. Možná si mohl trochu více pohrát s playlistem a přesunout první dvě písně někam ke konci, hodit je na bonusový disk (na kterém je mimochodem pět celkem zbytečným remixů a alternativních verzí a jedno skvělé making of video), nebo některé nápady více dotáhnout. I tak jde ale o nadprůměrnou desku s (opět) výbornými texty. Například takové She was just a dream and he was just a dreamer v The Ring je jednoduše geniální.

Jamie Lidell – Compass

Vydavatel: Warp Records
Vydáno: 17. května 2010
Celkový čas: 50:22
Seznam skladeb: Completely Exposed, Your Sweet Boom, She Needs Me, I Wanna Be Your Telephone, Enough’s Enough, The Ring, You Are Waking, I Can Love Again, It’s a Kiss, Compass, Gypsy Blood, Coma Chameleon, Big Drift, You See My Light

Hodnocení: 4****

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Jamie Lidell pojal novou desku opět trochu jinak