×
TOPZINE.cz

Jaký je dojezd elektrokola a po jaké době je ho třeba dobít?

Elektrokolo
Zdroj: Shutterstock

Se stejnou anebo velmi podobnou otázkou se prodejny elektrokol setkávají prakticky u každého zákazníka, který si jde vybrat své nové elektrokolo. Pokud i vás zajímá odpověď na tuto otázku, pokračujte dále v článku.

Ať již vybíráte elektrokolo některé z tuzemských značek jako je třeba Crussis nebo Apache, či volíte kolo některé ze zahraničních značek, otázka potenciálního dojezdu elektrokola vás jistě bude zajímat jako jedna z prvních. Výrobci každého elektrokola zpravidla uvádí na produktovém listu, jaký je dojezd daného elektrokola. Jsou tzv. „Dojezd až XY km.

Známe to však všichni – nový automobil má také psanou průměrnou spotřebu 5,5 litru, která na papíře vypadá fantasticky, v reálu ji ale nebylo vidět na palubním počítači absolutně nikdy.

S údajem o „až“ dojezdu, který dodává výrobce kola je to velmi podobné. Výrobci se nám, zákazníkům, snaží zalíbit za každou cenu. Na druhou stranu – ruku na srdce: kdo by si koupil elektrokolo, které má uvedený dojezd 110 km, když hned vedle stojí stejné kolo osazené stejným motorem a stejnou baterii, akorát ujede „až“ 150 km?

Jak to tedy je?  Základem většího dojezdu je určitě kapacita baterie, která je vyjádřena ideálně ve Wh (Watt-hodinách). Wh je pro určení kapacity přesnější než samotné Ah (Ampér-hodiny), protože zohledňuje i napětí systému elektrokola.

Např. Baterie 36V / 17 Ah má použitelnou energii 612Wh (vypočítáme tak, že násobíme napětí * Ah, tedy 36 * 17 = 612 Wh).

Baterie fungující s napětím 48V a kapacitou 17Ah má použitelnou energii 816 Wh.

Pokud tedy nevíme, na jakém napětí konkrétní elektrokolo funguje, je nám údaj kapacity vyjádřený v Ah téměř k ničemu, protože se nedozvíme finální využitelnou kapacitu.

Co tedy ovlivňuje dojezd elektrokola?

U kapacity baterie však platí jednoduché pravidlo – čím větší kapacita, tím větší budete mít dojezd.

Kapacita baterie je jeden z hlavních faktorů, nikoliv však jediný.

Dojezd elektrokola určují také tyto faktory:

  • Teplota
    • Čím nižší teplota, tím méně energie je ze sebe baterie schopna vydat a tím menší bude dojezd
  • Šířka plášťů a vzorek pneumatik
    • Valivý odpor plášťů je velmi důležitý. Pokud jezdíte s horských kolem po asfaltových cestách, můžete mít dojezd až do 35% nižší, než pokud byste jeli na silničních pneumatikách
  • Povrch cesty
    • Terén má také souvislost s valivým odporem pláště. Po šotolinové cestě budete mít menší dojezd než po hladké asfaltce.
  • Váha jezdce
    • Jeden ze zásadních faktorů. Váha vs stoupání. Pokud vás stresuje, že je vaše váha aktuálně vyšší, než byste chtěli, nemusíte mít strach, elektrokolo v kombinaci s kvalitním jídelníčkem vám s vyšší váhou rozhodně pomůže.
  • Váha nákladu
    • Nezapomeňte, že do celkové váhy se počítá veškerý náklad, který s sebou vezete.
  • Nastoupené metry
  • Typ použitého motoru
    • Věděli jste, že středový motor je mnohem úspornější, než zadní/přední motor? Středový motor Bosch je zase úspornější než motor Bafang.
  • Kondice cyklisty
    • Zásadní vliv na dojezd má kondice cyklisty. Je rozdíl mezi „velkým“ cyklistou, který umí šlápnout do pedálů a nikdy tak nemá problém s dojezdem. Opakem je prototyp štíhlého-téměř-nic-nevážícího cyklisty, který ovšem do pedálů šlápnout neumí a baterii má prázdnou velmi často.

Všechny tyto faktory určují zásadním způsobem celkový dojezd elektrokola. Jak už tušíte, není lehké říct, že kolo XY ujede přesně YZ kilometrů. Rozmezí je opravdu, ale opravdu obrovské.

Pokud chcete mít přeci jen určitou představu, kalkulujte vždy s nájezdem cca 2/3 toho, co uvádí výrobce na svém produktovém listu. U drtivé většiny elektro-cyklistů tento údaj bude odpovídat realitě a pokud ujedete víc, pouze Vás to mile překvapí.

Kdy nabíjet baterii elektrokola?

Na otázku, kdy dobíjet baterii elektrokola existuje relativně jednoduchá odpověď: vždy, když dojedete z výletu domů.  Vaší baterii škodí (kromě mrazu a vysoké teploty) vybitý stav. Pokud tedy dojedete s vybitou baterii, neotálejte a dejte baterii nabíjet co možná nejdříve.  V zimě baterii uložte do teplotně stabilního prostředí (10 – 15st Celsia), nabitou na 70% a jednou za měsíc zkontrolujte, zda tento stav stále trvá, případně lehce dobijte.

Jak se Vám líbil tento článek?
Jak se Vám líbil tento článek?


Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..