Menu
TOPZINE.cz
Výstavy a vernisáže v Praze 2022

Jaká je Mutující fotografie v Galerii Rudolfinum?

Redakce

Redakce

22. 4. 2011

FOTO: Václav_ Jirásek_Ze_souboru_InfectionPohyblivá hranice současné české fotografie je hlavním námětem výstavy Mutující médium, kterou lze zhlédnout v galerii Rudolfinum do 1. května.  Představuje zhruba sto padesát děl od 20 autorů a dvou autorských dvojic. K vidění jsou nejen fotografie, ale i příbuzná média.

FOTO: Václav Jirásek Ze souboru Infection, 2000-2003

Václav Jirásek Ze souboru Infection, 2000-2003, Zdroj: Galerie Rudolfinum

Výstava je rozdělena do pěti kapitol podle pěti místností galerie: Piktoralisté, Stratégové, Manipulátoři, Nefotografové a Po fotografii. Hranice mezi jednotlivými tématy není striktně dána, hlavní náměty se prolínají. Mezi prvním a posledním sálem je ale patrný přechod od klasické umělecké fotografie s důrazem na poetičnost (např. dílo Ivana Pinkavy Moje matka či Jizva) k dekonstrukci na čistě abstraktní formy.

Radikalizující se vymezení vůči zažitým pravidlům kompozice je vidět například v uměleckém díle Jiříha Thýna, autora růží na upoutávkách. Přechází od snímání torz žen k reflexi samotné podstaty fotografie v díle Positiv Negativ, v němž si pracuje se skládáním barev a barevnými reflektory.

Fotografie si vypůjčuje myšlenky odjinud

„Soudobá česká fotografie přejímá jazyky poezie, sociologie či psychologie,“ to je slovy kurátora Pavla Vančáta jedním ze stěžejních sdělení celé expozice. Jazykem sociologie a gender studies mluví díla Mileny Dopitové. V sérii fotografií Čtyři masky Dopitová poukazuje na škálu masek, které si musí žena v moderní společnosti nasazovat. V krátkém videu Sixty Something  jde autorka proti proudu dobových tendencí, které vyznávají kult mládí. Místo toho, aby si nechala zamaskovat vrásky a zeštíhlit postavu, přenáší se spolu se sestrou do doby, kdy jim oběma bude přes šedesát.

FOTO: Milena Dopitová Čtyři masky, 1992

Milena Dopitová Čtyři masky, 1992

Snímky od Markéty Othové, Mlčení jehňátek, naopak mluví jazykem psychologie. Autorka pracuje s rozumem nekontrolovanými obsahy vědomí, jako jsou sny či výplody fantazie. Její fotografie připomínají díla surrealistů. Lidské tělo se podobá přírodním útvarům, artefakty naopak vlivem volných asociací připomínají lidské tělo.

Manipulace reality

Divácky nejsrozumitelnějším je sál Manipulátoři, tematizující digitální manipulaci. Například Štěpánka Šimlová v sérii Z cyklu krajiny vkládá do panoramatické fotografie snímky lodí, domů, postav a vytváří s jejich pomocí ucelený celek. Veronika Bromová v díle Pohled přibližuje pohled chirurga na ženská těla. Atraktivní partie něžného pohlaví se kvůli digitální manipulaci stávají odpudivými.

Sál Manipulátoři vede k zamyšlení nad originalitou a autenticitou uměleckých děl v době nových technických možností, které dovolují téměř neomezenou manipulaci s původní podobou fotografie změnou jasnosti, sytosti barvy apod.

FOTO: Štěpánka Šimlova Z cyklu Krajiny, 1999-2000

Štěpánka Šimlova Z cyklu Krajiny 1999-2000

Výstava Mutující médium nepodává vyčerpávající přehled tendencí ve vývoji fotografie za posledních dvacet let. Klade si daleko skromnější cíl. Je tu od toho, aby podnítila k zamyšlení nad prolínáním hranice mezi fotografií a poezií, literaturou, sociologií či psychologií.

Mutující médium– Fotografie v českém umění 1990 – 2010
Galerie Rudolfinum, velká galerie
10.2. – 1. 5. 2011
út-st 10 – 18, čt 10- 20, pá-ne 10-18
plné vstupné 120 Kč, snížené 70 Kč

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Jaká je Mutující fotografie v Galerii Rudolfinum?